Sosionomin osaaminen vammaistyössä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-18-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 02.10.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 31.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulla-Maija Takkunen
- Opintojakso
- 7S-18
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- tarkastella vammaisuutta yksilökeskeisen, sosiaalisen ja oikeusnäkökulma mallin kautta
- osaa kohdata eri ikäisiä vammaisia henkilöitä erilaisissa asiakastilanteissa
- edistää inklusiivisuutta ja esteettömyyttä
- etsiä ajantasaista tietoa vammaistyön erilaisiin kysymyksiin kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä
- osaa selostaa sosiaalisen kuntoutuksen orientaatioperustan suhteessa vammaisuuteen
Sisältö (Opintojakso)
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Ajankohtainen vammaistyöhön liittyvä lainsäädäntö
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Inkluusio ja esteettömyys
- Asiantuntijatieto kirjallisuudessa ja alan järjestöissä
- Kansainväliset näkökulmat
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1.Vammaisalan perusteorioiden ja palvelujärjestelmän tuntemus (opintopiiri)
2.Aktiivinen omakohtainen tutustuminen sosionomin työhön vammaisalan moninaisuudessa: aktiviteetti / opintokäynti / vammaisjärjestötyö
3.Miniselvitys vapaasti valittavasta vammaisalan teemasta (itsenäinen työ)
4.Reflektiivinen pohdinta opituista asioista
5.Raportti kokonaisuudesta
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- opintopiiri, opetusmonisteet, kirjallisuus
- Toiminnallinen aktiviteetti, tutustumiskäynti
- Miniselvitys
- Raportti
Oppimateriaalit
Vammaistyöhön liittyvä kirjallisuus ja muut julkaisut sekä oppaat, verkkomateriaalit, luentomateriaalit.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Study visits
Kansainvälisyys
yhdessä vaihto-opiskelijoiden kanssa
Lisätietoja opiskelijoille
tarkempi toteutussuunnitelma sovitaan työskentelyn alkaessa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Reflective log / portfolio
Assessment criteria:
- descriptions of his/her own learning in each activity
- is aware of appropriate literature and can discuss / include it into the task
- some examples of theory and practice,
- basics of issues of equity and social justice
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Reflective log / portfolio
Assessment criteria:
- student can organize descriptions of his/her own learning in each activity
- is aware of appropriate literature and can discuss / include it into the task
- can identify a relationship between theory and practice,
- can develop refine professional practice with due regard to issues of equity and social justice
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Reflective log / portfolio
Assessment criteria:
- student can coherently organize descriptions of his/her own learning in each activity
- is aware of appropriate literature and can discuss / include it into the task
- can identify and articulate a relationship between theory and practice,
- can develop personal theory and refine professional practice with due regard to issues of equity and social justice