Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen vammaistyössä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-18-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 02.10.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla-Maija Takkunen
Opintojakso
7S-18

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- tarkastella vammaisuutta yksilökeskeisen, sosiaalisen ja oikeusnäkökulma mallin kautta
- osaa kohdata eri ikäisiä vammaisia henkilöitä erilaisissa asiakastilanteissa
- edistää inklusiivisuutta ja esteettömyyttä
- etsiä ajantasaista tietoa vammaistyön erilaisiin kysymyksiin kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä
- osaa selostaa sosiaalisen kuntoutuksen orientaatioperustan suhteessa vammaisuuteen

Sisältö (Opintojakso)

- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Ajankohtainen vammaistyöhön liittyvä lainsäädäntö
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Inkluusio ja esteettömyys
- Asiantuntijatieto kirjallisuudessa ja alan järjestöissä
- Kansainväliset näkökulmat

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1.Vammaisalan perusteorioiden ja palvelujärjestelmän tuntemus (opintopiiri)
2.Aktiivinen omakohtainen tutustuminen sosionomin työhön vammaisalan moninaisuudessa: aktiviteetti / opintokäynti / vammaisjärjestötyö
3.Miniselvitys vapaasti valittavasta vammaisalan teemasta (itsenäinen työ)
4.Reflektiivinen pohdinta opituista asioista
5.Raportti kokonaisuudesta

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- opintopiiri, opetusmonisteet, kirjallisuus
- Toiminnallinen aktiviteetti, tutustumiskäynti
- Miniselvitys
- Raportti

Oppimateriaalit

Vammaistyöhön liittyvä kirjallisuus ja muut julkaisut sekä oppaat, verkkomateriaalit, luentomateriaalit.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Study visits

Kansainvälisyys

yhdessä vaihto-opiskelijoiden kanssa

Lisätietoja opiskelijoille

tarkempi toteutussuunnitelma sovitaan työskentelyn alkaessa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Reflective log / portfolio
Assessment criteria:
- descriptions of his/her own learning in each activity
- is aware of appropriate literature and can discuss / include it into the task
- some examples of theory and practice,
- basics of issues of equity and social justice

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Reflective log / portfolio
Assessment criteria:
- student can organize descriptions of his/her own learning in each activity
- is aware of appropriate literature and can discuss / include it into the task
- can identify a relationship between theory and practice,
- can develop refine professional practice with due regard to issues of equity and social justice

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Reflective log / portfolio
Assessment criteria:
- student can coherently organize descriptions of his/her own learning in each activity
- is aware of appropriate literature and can discuss / include it into the task
- can identify and articulate a relationship between theory and practice,
- can develop personal theory and refine professional practice with due regard to issues of equity and social justice

Siirry alkuun