Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelu ja perhetyö (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-30-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.12.2015 - 31.03.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.01.2016 - 06.04.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Opettajat
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Anssi-Pekka Udd
Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Opintojakso
7S-30

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja arjessa
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta ja ilmiöitä lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.

Sisältö (Opintojakso)

- Oma kasvatushistoria ja kasvatusnäkemys, ammatillisuuden rajat ja jaksaminen, tehtävärakenne, työyhteisössä toimiminen, moniammatillinen verkostotyö
- Kokemuksia asiakkuudesta, lapsi- ja perhekeskeisyys, varhainen tuki, lastensuojelun perhetyö, perhekuntoutus, oppilashuolto
- Hoito- ja kasvatustyö laitoshuollossa, arkilähtöisyys, dialogisuus, yhteisöllisyys,
- Kriisiprosessi, traumatisoituminen, vuorovaikutustraumatisoituminen, traumataustan huomioiva työote
-Sosionomin asiakastyömenetelmäopintojen tavoitteellinen ja suunnitelmallinen soveltaminen yksilö- ja ryhmänohjauksessa
- Yhteisvastuu, arkilähtöisyys, dialogisuus, hoito- ja kasvatustyö sekä pedagogiikka laitoshuollossa
- syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdetyö, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, lähisuhdeväkivalta, monikulttuurisuus, kehitysvammaisuus, lapsi ja vanhemman vankeusrangaistus, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, yrittäjänä lastensuojelussa tai muut työelämästä nousseet aiheet
- Lastensuojelua koskevat lait ja niitä koskevat tiedonhankintataidot, palvelujärjestelmä, asiakasprosessi, vaikuttavuus lastensuojelussa
- Ajankohtainen tutkimustieto

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

EI TENTTIÄ!
Osaamissalkkujen palauttaminen tabulan palautuskansioon 6.4.2016 mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - lähiopetuskerrat pakollisia
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin
- Osaamissalkun tekeminen yksilöllisesti opintojakson aikana - arviointi osaamissalkun perusteella
- Oppimispäiväkirjan tekeminen opintojakson aikana ja sen huomioiminen osana osaamissalkun yhteenvetoa
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua 30.3.-6.4.2016

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Lähiopetus - pääasiallisesti keskiviikot viikoilla 2-13
- Itsenäinen työskentely - pääasiallisesti tiistai-iltapäivät ryhmätyöskentelyä sekä materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista keskiviikon opetukseen
- Työelämävierailut ja -vierailijat
- Oppimispäiväkirja
- Aktivoivat tehtävät tabulassa
- Osaamissalkun teko yksilöllisesti

Oppimateriaalit

TABULASIVU ETENEMISEEN JA MATERIAALEIHIN LIITTYEN: 7S-30 Lastensuojelu ja perhetyö 2016, EI avainta
KIRJALLISUUTTA YM.
- Kaltoin kohdeltu lapsi. Käsikirja kaltoin kohdellun lapsen kanssa työskenteleville. 2015.
- Rönkkö, L. & Rytkönen, T. (2010): Monisäikeinen perhetyö
- Vehviläinen, S. (2014): Ohjaustyön opas- yhteistyössä kohti toimijuutta.
- Järvinen,R., Lankinen, A., Taajamo, T., Veistilä, M. & Virolainen,A. (2012): Perheen parhaaksi
- Työmenetelmät- ja välineet: Lastensuojelun käsikirja
- Välimäki, H. 2012. Lastenkotinuorten kokemuksia omaohjaajuudesta kiintymyssuhteena.
- Laakso, R. 2009. Arjen rutiinit ja yllätykset - etnografia lastenkotityöstä. Acta Universitas Tamperensis 1444. Väitöskirja. SIVUT: 20-48, 70-84, 114-265. (löytyy verkosta ja kirjastosta)
- Reinikainen, S. 2009. Nuorisokodista maailmalle. Kokemuksia nuorisokodissa elämisestä ja aikuisiässä selviytymisestä. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 224. SIVUT: 52-79, 84-89.
- Hovi-Pulsa, R. 2011. Arkilähtöinen perhetyö. Strukturoitua avoimuutta. Lisensiaatintutkimus. Itä-Suomen yliopisto, SIVUT: 29-32, 44-48, 69-92 ja 98-106.
- Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän raportti. 2013. STM.
- Toimiva lastensuojelu. Toteuttamissuunnitelma vuosille 2014-1019. 2014. STM.
- Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän raportti. 2013. STM.
- Alhanen, K. 2014. Vaarantunut lastensuojelu. Tutkimus lastensuojelujärjestelmän uhkatekijöistä. THL:n raportti 24.
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas (STM)
- Lastensuojelulaki ja sen uudistukset, Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (ks. Finlex/Lastensuojelun käsikirja)
- Verkkosivut: Lastensuojelun käsikirja, Kasvun Kumppanit ym.
- Tabulassa olevat perus- ja syventävät materiaalit
- Osaamissalkkuun liittyvä ajankohtainen tutkimus ja kirjallisuus
- Opiskelijan oman työskentelyn ja mielenkiinnon kannalta rakentuva kirjallisuus & lähteet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 8 op = 216 h, josta
Lähiopetuskerrat: n. 3 op = n. 90 h
Itsenäinen työskentely 5 op = n. 126 h, josta
- materiaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset päiväkirjatehtävät 2 op
- Osaamissalkun teko yksilöllisesti (lähikertojen yhteenvedot, oma näkemys, kirjallisuus, vierailukäynnit): 3 op

Sisällön jaksotus

VKO 2
ke 13.1. klo 9-16 TOTEUTUSINFO, AJANKOHTAISIA NÄKÖKULMIA LASTENSUOJELUUN JA PERHETYÖHÖN
VKO 3
ke 20.1. OMA IDENTITEETTI JA SOSIONOMIN IDENTITEETTI LASTENSUOJELUSSA/VÄKIVALTAISEN ASIAKKAAN KOHTAAMINEN - LUENTO 1
VKO 4
ke 27.1. ASIAKKAAT JA LÄHEISET OSALLISIKSI
VKO 5
ke 3.2. PERHEPALVELUJEN MONET MUODOT - PALVELUTARPEENSELVITYSTIIMIEN TYÖ/VÄLIREFLEKTIO
VKO 6
ke 10.2. AVOHUOLTO - TEHOSTETUN PERHETYÖN PEDAGOGIIKKAA/DOKUMENTOINTI TYÖVÄLINEENÄ
VKO 7
HUOM!! TI 16.2. KLO 12.30-15.30 VÄKIVALTAISEN ASIAKKAAN KOHTAAMINEN -LUENTO 2
ke 17.2. SIJAISHUOLLON MAAILMA - PERHEHOITO JA LAITOSHUOLTO
HUOM! SIJA ry:n vapaaehtoinen "sparrausryhmä" klo 16 alkaen!!!
VKO 8
ke 24.2. LAPSI JA PERHE LASTENSUOJELUN JA PERHETYÖN ASIAKKAANA
TALVILOMA
VKO 10
ke 9.3. MONIALAINEN LASTENSUOJELU JA PERHETYÖ - KOHTAAMINEN TERVEYDENHOITAJA -OPISKELIJOIDEN KANSSA
VKO 11
ke 16.3. SIJAISTRAUMATISOITUMINEN, MYÖTÄTUNTOUUPUMUS JA JAKSAMINEN
VKO 12
ke 23.3. LAPSI JA PERHE ASIAKKAANA/LASTENSUOJELUN LAATU, KEHITTÄMINEN JA TULEVAISUUS/ Iltapäivällä kaltoinkohdellun lapsen/nuoren auttaminen
VKO 13
ke 30.3. LOPPUSEMINAARI TYÖELÄMÄN KANSSA/YHTEENVETO

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiempaa lastensuojelun osaamista omaavat tekevät HyväHot -hakemuksen, jonka pohjalta sovitaan osaamisen näyttö ja mahdollinen osallistuminen opintojaksolle.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.

Kansainvälisyys

Opiskelijan oman mielenkiinnon mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus pääasiallisesti 13sosi-ryhmälle.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla lastensuojelutyötä vain yleisesti
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa mainita lapseen ja perheeseen liittyviä seikkoja lastensuojelun näkökulmasta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa erotella eri työmuotojen keskeiset piirteet toisistaan
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojelun taustalla olevia syitä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa mainita lastensuojeluun liittyviä lakeja

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla itseään ja sosionomin roolia lastensuojelutyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa kuvailla lapsen ja perheen roolia lastensuojelussa
- osaa nimetä kriisi- ja traumareaktioita sekä perheiden ongelmia
- osaa nimetä lasten ja perheiden kanssa työskentelyn tapoja
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa nimetä varhaisen työn areenoita ja periaatteita
- osaa kuvailla lastensuojelun avohuollon työtä
- osaa kuvailla laitoshuollon arkea ja työskentelytapoja
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa kuvailla lastensuojelun tilannetta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta.
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamista eri ympäristöissä
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ja ammatillista identiteettiään, vahvuuksiaan ja haasteitaan lastensuojelun asiakastyössä sekä yhteistyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa muodostaa perustellen lapsen etua ja perhelähtöisyyttä ajavan ammatillisen näkemyksen ja soveltaa toimintaansa sen mukaisesti
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa JA
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä soveltaa perustellen niiden suuntaisia työorientaatioita ja menetelmiä ehkäisevässä työssä, avohuollossa sekä laitoshuollossa
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellen lastensuojelulakia, palvelujärjestelmää ja asiakasprosessia

Siirry alkuun