Sosiaalipalveluiden talous ja hallinto (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-40-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.12.2014 - 31.01.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2015 - 31.07.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Seija Pajari-Stylman
- Opintojakso
- 7S-40
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
-osaa selittää kunnallishallinnen peruteet sekä kunnallistalouden peruskäsitteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
-ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö (Opintojakso)
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Suomalaisen kuntaorganisaation perusrakenne
- Kuntalaki ja kuntalaisten osallistumien
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
-Kolmas sektori käsitteenä ja hyvinvointipalveluiden tuottajana
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Luennot
2. Lähdekirjallisuuden luenta ja reflektointi
3. Kehittämistehtävän tekeminen ryhmässä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut ja ryhmätehtävät.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit, soveltuva kirjallisuus ja muu lähdemateriaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 1 op
Keskustelutehtävät ja kirjallisuus 1 op
Kehitystehtävä 4 op
Sisällön jaksotus
To 12.2.2015 klo 9.30-12 Opintojakson aloitus/ Sisältö, suoritustavat ja tehtävät
To 19.2.2015 klo 9.30-12 Itsenäinen/verkko työskentely/ Tehtävän 1. koosteet Tabulaan
To 5.3.2015 klo 13-16 Luento + tiimityöt/ Keskustelutehtävien koosteet
To 12.3.2015 klo 13-16 Luento + tiimityöt/ Palvelumuotoilun lähtökohtia, Palvelujen esteettömyys ja saavutettavuus
Ti 17.3.2015 klo 13-16 Luento + tiimityöt/ Palvelukonseptien kehittäminen ja arviointi, Työkalupakki
To 26.3.2015 klo 13-16 Luento + tiimityöt/ Palveluiden hinnoittelu
To 2.4.2014 klo 9.30-12 Itsenäinen/verkkotyöskentely/ Palveluiden kehittämistehtävä
To 9.4.2015 klo 9.30-12 ja klo 13-16 Luento + tiimityöt/ Ryhmäjako ap/ip
Palveluiden hinnoittelu
To 16.4.2015 klo 13-16 Luento + tiimityöt/ Palveluiden markkinointi
To 23.4.2015 klo 13-16 Luento + tiimityöt/ Kehitystehtävien viimeistely
Ma 27.4.2015 klo 10.30-13 Luento + tiimityöt/ Kehitystehtävien esittely
Ti 5.5.2015 klo 13-16 Opitun kiteytys + tiimityöt/ Kehitystehtävien esittely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
1. Luennot, keskustelut ja kehittämistehtävä.
2. Essee ja kehittämistehtävä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Oppimistulokset eivät vastaa tavoitteita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Aktiivinen osallistuminen ja työskentely ei toteudu sovituissa aikatauluissa. Teorian yhdistäminen kehittämistehtävään vähäistä. Perehtyminen lähdeaineistoihin vähäistä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Aktiivinen osallistuminen, keskustelu ja työskentely sovituissa aikatauluissa. Osaa yhdistää teoriaa käytäntöön kehittämistehtävässä. Perehtyminen lähdeaineistoihin ilmenee keskusteluissa ja tehtävissä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Aktiivinen osallistuminen ja työskentely sovituissa aikatauluissa. Osaa yhdistää teoriaa monipuolisesti käytäntöön sekä kehittämistehtävään. Perehtyminen lähdeaineistoihin ja toimintaympäristöön ilmenee monipuolisesti kehittämistehtävän tuloksissa, keskusteluissa ja pohdinnoissa.