Innovaatioprojektit (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5W00CG67-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.08.2015 - 28.11.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Automaatioteknologia YAMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Automaatioteknologian ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tuntee ja ymmärtää:
- innovatiivisen tuotekehityksen keskeiset termit, käsitteet ja mallit
- innovatiivisen tuotekehityksen modernit työkalut
- uusien teknologioiden mahdollisuudet
Opiskelija osaa:
- perustella omat näkökantansa muille ammattilaisille
- soveltaa innovatiivisen tuotekehityksen työkaluja
- hyödyntää tuotekehityksessä tekniikan kehityksen tarjoamat mahdollisuudet
Opiskelija on:
- oman organisaationsa tuotekehitysasiantuntija
- osaaja, joka rohkeasti innovatiivisin menetelmin kehittää uusia monialaisia tuotteita
- aktiivinen ja vastuullinen itseohjautuva toimija
Sisältö (Opintojakso)
Innovatiivisessa tuotekehityksessä kerätään jatkuvasti kokemusta uusista materiaaleista, ratkaisuista ja komponenteista, joilla saavutetaan entistä parempi käyttövarmuus tai uusi tehokkuuden taso. Olemassaolevia tuotteita kehitetään lisäämällä esimerkiksi uusia ominaisuuksia, soveltamalla teknologioita uudella tavalla tai laajentamalla tuotteiden soveltuvuutta erilaisiin käyttöympäristöihin ja olosuhteisiin. Samalla, kun hyödynnetään tekniikan kehityksen tarjoamat mahdollisuudet, pyritään ennakoimaan asiakkaiden muuttuvat tarpeet.
Opiskelijat työskentelevät monialaisissa, teollisuudesta tai muilta toimijoilta saaduissa, projekteissa.
Sovelletaan innovatiivisen tuotekehityksen menetelmiä, työkaluja ja teknologioita.
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
YAMK-opinto-oikeus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei ole
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdentuu projekti- ja seminaarityöskentelyyn ja työskentelyn dokumentointiin. Menetelminä käytetään jatkuvaa havainnointia projekti- ja seminaarityön tekemisen aikana, ryhmän yhteistä ja henkilökohtaista itsearviointia, arviointikeskustelua projektin lopussa sekä ohjaanan antamaa palautetta. Myös seminaarituotosta sekä projektisuunnitelmaa ja -raporttia käytetään arvioinnin välineinä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitteet, projektityöskentely, ohjaustapaamiset.
Oppimateriaalit
Tunneilla jaettava materiaali ja nettilinkit sekä kirjallisuusluettelo.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luenniot ja harjoitteet; seminaarityöskentely ja seminaariesitykset; projektityöskentely, ohjaustapaamiset ja projektinraportointi, yhteensä 130 h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektit pyritään tekemään työelämälähtöisistä aiheista.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmällä ei ole toiminnalleen selkeitä pelisääntöjä, projekti/seminaarityö etenee jossain määrin ohjaajavetoisesti.
Projektipäällikkö toimii tilannekohtaisesti, ajankäytön ja työnjaon suunnittelu ja seuranta on puutteellista.
Projektiryhmän jäsenet keskittyvät omiin osakoko-naisuuksiinsa, yhteistyö jäsenten kesken sekä ryhmän jäsenten vahvuuksien hyödyntäminen on puutteellista. Työkuorma jakautuu epätasaisesti projektiryhmän jäsenten välillä.
Tuotos jää vajavaiseksi tai ryhmän käsitys työnsä laadusta ei vastaa ohjausryhmän ja ohjaajan näkemystä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä sopii johdetusti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pääsääntöisesti noudattaa niitä toiminnassaan. Projektipäällikkö vie projektia eteenpäin ja huolehtii, että jokainen voi osallistua projektin tekemiseen.
Ryhmän jäsenet toimivat sovittujen sääntö-jen ja projektipäällikön ohjeiden mukaisesti kuunnellen toisten näkemyksiä ja tehden yhteistyötä asiakkaan kanssa. Kuitenkin vastuunotto projektista vaihtelee sen eri vaiheissa.
Projektin tuotos vastaa pääsääntöisesti tehtävänasettelua. Ryhmän ja ohjausryhmän sekä ohjaajan näkemykset työn laadusta ovat suhteellisen yhteneväiset.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä sopii oma-aloitteisesti ja yhteisesti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pitää huolta niiden noudattamisesta toiminnassaan.
Projektipäällikkö ottaa vastuun tehtävästään ja vie ja projektia luontevasti eteenpäin ryhmän toiminta ja ryhmäläisten vahvuudet huomioiden. Huolehtii, että jokainen ryhmän jäsen osallistuu projektityöskentelyyn. Jakaa käytettävissä olevan ajan suunnitelmallisesti. Löytää luovia ratkaisuja ryhmän toiminnan edistämiseksi.
Jokainen ryhmän jäsen edistää projektin tavoitteiden saavuttamista omalla toiminnallaan yhteistyössä ryhmän muiden jäsenten kanssa ja kantavat vastuuta projektin etenemisestä koko projektin ajan. Ryhmän jäsenet toimivat projektissa muita kuunnellen ja ottaen huomioon ryhmän kaikki jäsenet, heidän näkemyksensä ja osaamisensa. Ryhmän jäsenet tekevät luontevaa yhteistyötä ja muokkaavat suunnitelmia saamansa palautteen mukaan.
Projekti etenee aikataulussa tai muutokset ovat ohjausryhmän kanssa yhdessä sovittuja. Projektiryhmä osaa realistisesti arvioida tuotoksen laatua suhteessa projektin tavoitteisiin ja reflektoida projektin etenemistä.