Siirry suoraan sisältöön

Viestimällä tuloksiin (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00BZ83-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 31.07.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 08.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Helena Lintunen
Opintojakso
8T00BZ83

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman viestintänsä kokonaisuutta

- laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin

- vaikuttaa viestintäprosessin kulkuun ja hyödyntää ryhmäviestintää oman alansa viestintätilanteissa

- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.

Sisältö (Opintojakso)

MITÄ vakuuttavaan viestintään tarvitaan?

MIKSI on tärkeä tuntea oma viestijäprofiilinsa?

MITEN ryhmäviestintää hyödynnetään erilaisissa tilanteissa?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Muut tehtäväaikataulut täsmentyvät opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä annettujen kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista asetettujen oppimis-, laatu- ja aikataulutavoitteiden mukaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät, viestintä- ja vuorovaikutustilanteiden simulaatioharjoitukset, esitykset, itse- ja vertaisarviointi

Oppimateriaalit

Opintojakson tukena käytetään Tabulaa (Moodle), joka toimii opintojakson sähköisenä materiaalipankkina ja viestintäkanavana. Opetusmateriaali, tehtäväkuvaukset, suoritusvaatimukset, jakson aikataulu, tehtäväpalautukset ym. käytännön asiat keskitetään sinne.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhden opintopisteen laskennallinen työaika on noin 27 tuntia. Lähiopetusta on niukasti, joten opiskelijoiden tulee panostaa itsenäiseen opiskeluun (apuna Tabula) ja tapaamiskertojen välillä annettuihin tehtäviin.

Sisällön jaksotus

Opintojakson aikataulu, oppisisällöt ja vaaditut suoritukset esitellään ensmmäisellä lähiopetuskerralla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei huolehdi annetuista tehtävistä sovitussa aikataulussa eikä palauta tehtäviä. Hylätyt tehtäväsuoritukset: opiskelija ei hallitse asiatyyliä, ei osaa viestiä tilannekohtaisesti eikä kykene kohdentamaan viestejään vastaanottajan mukaan. Kielessä on runsaasti puutteita sekä rakenne-, muoto- ja tyylivirheitä. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa viestintäosaamistaan eikä havaitsemaan keskeisimpiä kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija hahmottaa oman viestintäosaamisensa vahvuudet ja keskeisimmät kehittämiskohteet.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia,sujuvia ja tekstit melko virheettömiä. Opiskelija tiedostaa selkeästi oman viestintäosaamisensa vahvuudet ja heikkoudet ja kykenee laatimaan realistisen kehittymissuunnitelman, joka tukee hänen ammatillista osaamistaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Opiskelija osaa jäsentää ja tiivistää olennaisen tiedon erinomaisesti ja hallitsee tilannekohtaisen kielen ja tyylin. Opiskelija määrittelee tarkasti oman viestintäosaamisensa ulottuvuudet ja kehittää määrätietoisesti viestintätaitojaan oman alansa ammattilaisena.

Siirry alkuun