Skip to main content

Mental Health and Substance Abuse Work (5 cr)

Code: 7S-19-3004

General information


Enrolment period
01.01.2015 - 15.07.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2015 - 31.10.2015
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
29 - 32
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Ulla-Maija Takkunen
Tuija Salo
Course
7S-19

Objectives (course unit)

Students
- have basic knowledge on substances, their abuse, and risks and harms connected with substance abuse
- comprehend basic concepts and principles of mental health work
- are aware of their own attitudes towards substance use and mental health disorders and are able to work openly and professionally with people suffering from these problems
- are familiar with the legislation and service system governing substance abuse and mental health work
- are able to recognise and encounter people with mental health or substance abuse problems and their families
- are able to counsel clients according to their needs
- know the significance of early intervention and are able to apply methods of early intervention in their work

Content (course unit)

- Addictions, basic knowledge on substances and substance abuse
- Principles and models of mental health work
- Reflection of own attitudes
- Skills to encounter clients and their families in a professional manner

Exam schedules

Lokakuu 2015

Assessment methods and criteria

Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
1) Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
2) Verkkotehtävät
3) Opintokäynti

4) Kirjallisuustentti verkossa
Teokset:
a) Kirjallisuustentti verkossa lokakuussa 2015
Teokset:
a) Virokannas, Osolanus, Varonen. Tää on meidän juttu, päihdetyön vertaistoiminnan opas.2014 tai Törmä, Huotari, Nieminen, Tuokkola. Unelmana oma asunto ja tukea pärjäämiseen. 2014
b) Toivio, T., Nordling, E. (2013). Mielenterveyden psykologia. Edita. Helsinki. (ei sivuja 241-259)
2) Opintokäyntien yhteenvedot (hyväksytty-hylätty)

Assessment scale

0-5

Learning materials

MIELENTERVEYSTYÖN LÄHTEITÄ:
Tilbury: Mielenterveystyön opas
Koskisuu, Jari: Eri teitäperille: Mitä mielenterveyskuntoutus?
Beresford &Salo. 2008. Kokemuksen muodonmuutos.
Pietiläinen, P., 2013. Hulluuden historia. Gaudeamus.
Seikkula: Sosiaaliset verkostot
Reformin pirstaleet
Tahtoa ja tekemisen paloa (toim. Anne Kärkkäinen)
PÄIHDETYÖN LÄHTEITÄ
Neuvoa-antavat(http://neuvoa-antavat.stakes.fi/FI/index.htm)
Päihdelinkki (http://www.paihdelinkki.fi /)
Tiimi -lehti (http://www.a-klinikka.fi/tiimi/128 1)
Koski-Jännes (1998) Miten riippuvuus voitetaan
Saarnio (2004) Päihdeongelmista toipumisen punaista lankaa punomassa. Yhteiskuntapolitiikka 3/2004; http://www.stakes.fi/yp/pdf/2004/yp32004.pdf
Wiman: Alkoholismi elämänkaaren osana (1986) (saa monisteena lainaan Juhalta)
Kaukonen & Hakkarainen: Huumeidenkäyttäjä hyvinvointivaltiossa (2002)
Piisi (Toim.) Huumetyö sekä Ahtiala ym. 1998 "Se oli sitä koko elämä" : kokemuksia ja näkemyksiä huumeriippuvuudesta
http://www.stakes.fi/FI/Kehittaminen/valineet/laatusuosituksia/paihdepalvelut/index.htm
Ihan Oikea ihme: http://193.64.220.92/paja/ihme/kirja/tekijat.php

Student workload

Lähiopetus 20 h
Verkkotehtävät 40 h
Työpaikkakäynnit 25 h
Tentti + tenttikirjal-
lisuuden lukeminen 50 h

Content scheduling

27.5. ip. lähiopetus, orientointia kurssille, mielenterveys- ja päihdetyön lähtökohtia ja malleja
28.5. ip. sosionomi mielenterveys- ja päihdetyössä
1. verkkotehtävä 27.5. - 31.8.2015
2. verkkotehtävä 1.9. - 30.9.2015
3. Tehtävä, työpaikkakäynti ja sen raportointi
Lähiopetus syyslukukausi 2015
Syyslukukausi
8.9. ip, asenteet ja kohtaaminen
9.9. ap, dialogeja ja reflektointia
7.10.ap, loppuseminaari
1. lähiopetus,etätehtävien ja vierailukäyntien tarkastelua
2. lähiopetus, tentti

Practical training and working life cooperation

Esim.
Muotialan asuin ja toimintakeskus ry
Sopimusvuori säätiö
Sininauha
A-klinikka

Further information

Toteutussuunnitelma on vielä keskeneräinen!
Ajankohta: 4. periodi.
Esitiedot
Koskee ryhmää 15ASO
Oppimistavoitteet
Opiskelija hallitsee mielenterveystyön peruskäsitteet ja lähtökohdat
Opiskelija hallitsee perustiedot päihteistä, niiden käytöstä ja niiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
Opiskelija on tietoinen omista asenteistaan päihteiden käyttöön ja mielenterveysongelmiin sekä pystyy suhtautumaan avoimesti ja ammatillisesti niistä kärsiviin
Opiskelija tuntee päihteisiin ja mielenterveyteen liittyvää lainsäädäntöä ja palveluverkostoa
Opiskelija tietää ennalta ehkäisevän ja varhaisen tuen merkityksen ja osaa soveltaa työssään näihin liittyviä menetelmiä
Toteutustapa
Luennot, oppimistehtävät verkossa, pienryhmäesitys, verkkotentti
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tasot 1-2 Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tasot 3-4 Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Taso 5 Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen.

Go back to top of page