Siirry suoraan sisältöön

Projektin määrittely (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5S00BU71-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.07.2015 - 06.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.08.2015 - 31.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sähkötekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Risto Myllymäki
Mikko Ukonaho
Mika Ijas
Petri Pohjola
Kari Naakka
Tomi Salo
Vastuuhenkilö
Mika Ijas
Opintojakso
5S00BU71

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa tehdä oman ammattialan mukaisia tuotemäärittelyjä sekä osaa soveltaa oman alansa tekniikan tietojaan kokonaisuuteen, joka sisältää eri osa-alueita monelta tekniikan alueelta. Opiskelija osaa erilaisia määrittelytekniikoita, ideointimenetelmiä sekä tuottaa edellisten perusteella teknisen tuotemääritteen.

Sisältö (Opintojakso)

Tuoteprojekti alkaa määritysvaiheella, jolloin asetetaan projektille tavoitteet, määritellään resurssit ja aikataulu. Tuloksena syntyy kirjallisuusselvitys ja projektisuunnitelma. Kirjalli-suusselvityksessä esitetään olemassa olevat ratkaisut ja toteutukset, jotka liittyvät käsillä olevaan aiheeseen. Projektisuunnitelmassa näkyvät osatavoitteet, näiden aikataulu sekä eri tehtäviin tarvittavat resurssit. Ryhmä järjestäytyy.

Toimintatapana tutustutaan projektityöskentelyn kirjallisuuteen, projektiohjelmistoihin sekä kyseistä projektia käsittelevään tausta-aineistoon ja siitä kertovaan kirjallisuuteen. Ryhmän kokoontumisissa käydään läpi edellisessä kokoontumisessa sovittujen tehtävien tulokset sekä sovitaan jatkotoimista. Jokainen ryhmän jäsen on tietoinen toisten toiminnasta ja näin tulosten esittelyssä toteutuu yhteistoiminnallinen oppiminen. Päiväkirjan pito jatkuu edeltävän opintojakson mukaisella tavalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Raportit, Portfoliot, Näytöt, Keskustelut, Vertais- ja itsearviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Projektioppiminen, Tietoiskut, Työpajatyöskentely, Esitelmät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähtökohtana opiskelijan kokonaistyön mitoitus (27 h/op). Työnteko ja rytmitys on opiskelijavetoista, projektitavoitteen mukaista. Osallistutaan FIMECC InnovationCamp tapahtumaan lokakuussa, joka on osa kokonaisuoritusta.

Sisällön jaksotus

Projektit etenevät omaan tahtiinsa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

oppimisprojektit ovat työelämälähtöisiä

Kansainvälisyys

Toteutus on tarjolla vaihto-opiskleijoille.

Lisätiedot

Opintojakson suorittaminen vaatii ahkeraa ja kurinalaista työskentelyä sekä aktiivista osallistumista työryhmän jäsenenä eri rooleissa. Opetuskielenä on suomi ja tarvittaessa myös englanti.

Projekti voidaan hylätä seuraavista syistä
- ohjaaja on hoitanut kaiken yhteydenpidon asiakkaaseen
- ryhmä ei ole kokoontunut lainkaan dokumentoidusti
- ryhmä ei ole tehnyt projektisuunnitelmaa ja/tai projektiraporttia
- ryhmä ei ole arvioinut onnistumistaan

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Projekti voidaan hylätä seuraavista syistä
- ohjaaja on hoitanut kaiken yhteydenpidon asiakkaaseen
- ryhmä ei ole kokoontunut lainkaan dokumentoidusti
- ryhmä ei ole tehnyt projektisuunnitelmaa ja/tai projektiraporttia
- ryhmä ei ole arvioinut onnistumistaan

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ryhmällä ei ole toiminnalleen selkeitä pelisääntöjä, projekti etenee jossain määrin ohjaaja- tai asiakasvetoisesti.
Projektipäällikkö toimii tilannekohtaisesti, ajankäytön ja työnjaon suunnittelu ja seuranta on puutteellista.
Projektiryhmän jäsenet keskittyvät omiin osakoko-naisuuksiinsa, yhteistyö jäsenten kesken ja asiakkaan kanssa sekä ryhmän jäsenten vahvuuksien hyödyntäminen on puutteellista. Työkuorma jakautuu epätasaisesti projektiryhmän jäsenten välillä.
Tuotos jää vajavaiseksi tai ryhmän käsitys työnsä laadusta ei vastaa asiakkaan näkemystä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ryhmä sopii johdetusti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pääsääntöisesti noudattaa niitä toiminnassaan. Projektipäällikkö vie projektia eteenpäin ja huolehtii, että jokainen voi osallistua projektin tekemiseen.
Ryhmän jäsenet toimivat sovittujen sääntö-jen ja projektipäällikön ohjeiden mukaisesti kuunnellen toisten näkemyksiä ja tehden yhteistyötä asiakkaan kanssa. Kuitenkin vastuunotto projektista vaihtelee sen eri vaiheissa.
Projektin tuotos vastaa pääsääntöisesti tehtävänasettelua. Ryhmän ja asiakkaan näkemykset työn laadusta ovat suhteellisen yhteneväiset.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ryhmä sopii oma-aloitteisesti ja yhteisesti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pitää huolta niiden noudattamisesta toiminnassaan.
Projektipäällikkö ottaa vastuun tehtävästään ja vie ja projektia luontevasti eteenpäin ryhmän toiminta ja ryhmäläisten vahvuudet huomioiden. Huolehtii, että jokainen ryhmän jäsen osallis-tuu projektityöskentelyyn. Jakaa käytettävissä olevan ajan suunnitelmallisesti. Löy-tää luovia ratkaisuja ryhmän toiminnan edistämiseksi.
Jokainen ryhmän jäsen edistää projektin tavoitteiden saavuttamista omalla toiminnallaan yhteistyössä ryhmän muiden jäsenten kanssa ja kantavat vastuuta projektin etenemisestä koko projektin ajan. Ryhmän jäsenet toimivat projektissa muita kuunnellen ja ottaen huomioon ryhmän kaikki jäsenet, heidän näkemyksensä ja osaamisensa. Ryhmän jäsenet tekevät luontevaa yhteistyötä asiakkaan kanssa ja muokkaavat suunnitelmia saamansa palautteen mukaan.
Projekti etenee aikataulussa tai muutokset ovat asiakkaan kanssa yhdessä sovittuja. Projektiryhmä osaa realistisesti arvioida tuotoksen laatua suhteessa projektin tavoitteisiin ja reflektoida projektin etenemistä

Siirry alkuun