Siirry suoraan sisältöön

Hematologian perusteet ja perustutkimukset (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00BC23-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2015 - 21.02.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.02.2016 - 08.06.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Leena Mattila-Oksanen
Marika Toivonen
SEINÄJOKI VirtuaaliBIO
Pienryhmät
AB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
AB
A
B
Opintojakso
7B00BC23

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- selvittää hemopoeesin yleisen teorian sikiö- ja aikuisiässä
- tietää eri solusarjojen kliinisen merkityksen yleisimmissä tautitiloissa sekä viitearvot
- selvittää bioanalyytikon työkuvan luuydinnäytteenotossa, näytteen valmistamisessa ja käsittelyssä
- ottaa laadukkaan EDTA –verinäytteen hematologisiin tutkimuksiin
- valmistaa sivelyvalmisteen ja värjätä sen May- Grünwald - Giemsa -väreillä
- tehdä B- Hb määrityksen vierianalyysilaitteella ja B-La -määrityksen
- tehdä erittelylaskennan sivelyvalmisteista ja vastata keskeisimmät solumorfologiset löydökset ( normaalit ja hieman poikkeavat verinäytteet)
- arvioida ja vastata punasolumorfologiaa
- laskea soluja Burkerin laskukammiossa
- määrittää verenkuvan automaattisella solulaskimella
- selvittää automaattisen solulaskennan tietopuolisia perusteita
- arvioida tulosten luotettavuuteen vaikuttavia keskeisiä tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa

Tiedonhankinnan perustaidot:
- opiskelija osaa hakea hematologian opintoihin liittyvää tietoa suunnitelmallisesti sekä tunnistaa oman alansa keskeiset suomen- ja englannin kieliset aineistot

Sisältö (Opintojakso)

Hemopoeesin teoria:Verisolujen tuotanto ja säätely, rakenteet, tehtävät, kliininen merkitys
Hematologiset perustutkimukset, luuydinnäytteiden valmistus, sivelyvalmisteiden teko ja värjäys ja May-Grunwald-Giemsa –värillä
Normaalien sekä patologisten solujen mikroskopointi, kammiolaskenta, automaattinen solulaskenta
Tiedonhankinta alan suomen-ja englannin kielisistä aineistosita kirjallisen tehtävän laatimiseen

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opintojakso 7B00BB84 Perusmenetelmät ja analyysitekniikat on hyväksytysti suoritettu.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tehtävät ilmoitetaan kurssin aloitustunnilla ja on kurssisuunnitelmassa selvitetty.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ( ryhmätyö ja esitysseminaari arvioidaan, integroiva tehtävä, joka arvioidaan numeerisesti),harjoitukset ja aktiivinen osallistuminen opetukseen. Itsenäisten mikroskopiatehtävien suorittaminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento, DIA-seminaarit, esityseminaarit ja harjoitukset

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssisuunnitelmassa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

40h kontaktiopetus, läsnäolovelvoite kaikilla tunneilla ja 40 h itsenäinen opiskelu annetuista sisällöistä

Sisällön jaksotus

Luennot, Dia-seminaarit ja harjoitukset integroitu käsiteltävien aiheiden mukaan

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osin (TAMK) ammattikorkeakoulun hematologian luokkatilassa kliinisen hematologian perusharjoitukset, osin Seinäjoen keskussairaalan labarorioissa ja SeAMKin harjoitusluokkatiloissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Seinäjoen ryhmän 15ABAsj ryhmän toteutus Seinäjoella. Vastuu opettaja Marika Toivonen
Opetus osin Tampereella TAMKin hematologian harj.luokassa, opettajana L Mattila-Oksanen
Harjoitustunneilla suojavaate (otetaan ja käsitellään verinäytteitä)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Osaa määritellä opintojaksoon liittyvän peruskäsitteistön ja selvittää siihen liittyvät perustutkimukset
-suoriutuu mekaanisesti / työohjeiden mukaisesti opintojaksolla tehtävistä hematologian perustutkimuksista
-tuntee erilaisia menettely-/ toimintatapoja harjoitustunneilla, muttei osaa perustella valintojaan
-valmistautuu harjoitustunneille / annettuihin tehtäviin niukasti
-ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
-kirjalliseen oppimistehtävään osallistuminen ryhmässä tyydyttävää, seminaariesityksessä epävarmuutta, ja ei erityisemmin osaa vastailla perustellusti kysymyksiin. Integroiva essee tyydyttävästi suoritettu.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-jäsentää hematologiaan liittyvien käsitteiden välisiä suhteita
-osaa soveltaa oppimaansa tilanteisiin ja erilaisiin tehtäviin hematologian harjoitustöissä
-osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettely-/ toimintatavan ja perustella valintansa
-työskentelee huolellisesti, suunnitelmallisesti ja luotettavasti
-osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti
-kehittää oppimis-ja vuorovaikutustaitojaan
-ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan
-toimii ammatillisten periaatteiden mukaisesti
-kirjalliseen oppimistehtävään osallistuminen ryhmässä hyvin aktiivisesti toimien ja muita innostaen mukaan, seminaariesityksessä osaa vastailla perustellusti kysymyksiin. Integroiva essee hyvin ja perustellen kirjoitettu osoittaen että tavoitteet osaamisesta hyvin saavutettu.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-pyrkii analysoimaan laaja-alaisesti hematologiaan liittyviä käsitteitä ja ilmiöiden välisiä suhteita
-yhdistää oppimaansa ammatilliseen kontekstiin monipuolisesti
-osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja sekä arvioida niiden soveltuvuutta hematologiseen laboratoriotyöhön
-arvioi ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan tavoitteellisesti ja monipuolisesti
-toimii ammatillisten periaatteiden mukaisesti
-pystyy perustelemaan vakuuttavasti oman ammatillisen näkökulmansa
-osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, rakentavasti ja kehittää omaa sekä ryhmän vuorovaikutusta.
-kirjalliseen oppimistehtävään osallistuminen ryhmässä kiitettävää uusia näkökulmia etsivää ja toisia innostavaa. Seminaariesityksessä ja integroivassa esseen kirjoittamisessa tulee esille osaaminen kiitettävällä tasolla ja osoittaa hallitsevansa asiat kiitettävästi, ja kriittisesti lähteisiin suhtautuen niiltä osin kuin aiheellista.Osaa vastailla perustellusti kysymyksiin.

Siirry alkuun