Siirry suoraan sisältöön

Englanti 3 (3 op)

Toteutuksen tunnus: R-1045-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2015 - 11.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2015 - 04.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennustekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Opintojakso
R-1045

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Rakennustekniikan suuntautumisen mukaisen ammatissa tarvittavan suullisen ja kirjallisen viestintätaidon kehittäminen ja tekniikan ammattialakohtaisen sanavaraston laajentaminen.

Sisältö (Opintojakso)

• Suuntautumisvaihtoehdon mukaista rakennustekniikan englantia
• Rakennusalan insinööri yrityselämässä
-kokous- ja neuvottelutaito
-messut
-small talk
-kulttuurien välinen kommunikaatio tarpeen mukaan
• Teknisen tuotteen, laitteen, prosessin, ohjelman tms. esittely
-mitat, muodot, materiaalit, viat ym. teknistä tietoa
• Työnhaku
-CV, työhakemus, työhaastattelu
• Kielioppia tarpeen mukaan

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2: Osaajan taso - Sujuvaa ja spontaania viestintää

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-kirjallinen koe: viikolla 48
-suullinen koe: viikolla 49
1. uusinta: hylätty arvosana 14.1.2016
2. uusinta: hylätty arvosana/korotus 18.2.2016

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty arvosana 1-5
kirjallinen koe 70%
suullinen koe 30%
Lähiopetukseen osallistuvien opiskelijoiden tulee olla läsnä 80% opetuskerroista. Poissaoloja voi olla 6 tuntia (3 kaksoistuntia). Jos poissaoloja kertyy enemmän, kurssin arvosana laskee yhdellä numerolla. Jos poissaoloja tulee enemmän kuin 8 tuntia, kurssi tulee käydä uudelleen. Jos poissaolosta on lääkärin- tai terveydenhoitajan todistus, poissaolomerkintää ei tule.
Vuorovaikutustaidot ja asenne voivat vaikuttaa kurssin arvosanaan +/- 0.5 numeroa.
Kotitehtävät ja niiden vastaukset ilmoitetaan joka viikko Tabulassa. Opettaja tarkastaa, että kotitehtävät on tehty deadlineen mennessä. Tämän jälkeen opettaja tallentaa Tabulaan oikeat vastaukset. Opiskelijan tulee itse tarkastaa, että tehtävät on tehty oikein ja kysyä virheistä tarvittaessa opettajalta. Kotitehtäviä ei voi palauttaa sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu. Kotitehtävien aktiivinen tekeminen korottaa kirjallisen kokeen arvosanaa:tekemättä 1-2 (yksittäistä)tehtävää -> +0,5 numeroa, tekemättä 3 tehtävää -> + 0,25 numeroa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, suulliset ja kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, esiintymisharjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu Tabulassa, kirjallinen ja suullinen tentti.

Oppimateriaalit

Kurssilla ei käytetä oppikirjaa.
Opettaja antaa materiaalin joko tunnilla tai Tabulan kautta (avain: 12i341).
Opiskelijoita saatetaan pyytää joko etsimään tai tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus alkaa viikolla 36 ja päättyy viikolla 49.
Viikolla 42 ei ole lähiopetusta (12. - 16.10.2015)
-lähiopetus 2h/vko
-itsenäinen työskentely (kotitehtävät) Tabulan kautta 1h/vko (avain: 12i341)
-tentteihin valmistautuminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata rakennusalan sanavarastoa
-perehtyä työnhakutilanteeseen
-tutustua kokous- ja neuvottelutilanteeseen englanniksi

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
-tuntee joitakin oman tekniikan alansa käsitteitä
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita käytännön asioissa
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen ymmärrettävästi, kun saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti
-osaa asiakaspalvelutilanteessa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä sekä selittää ja vastata kysymyksiin tutuista aiheista
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä, jos on voinut valmistautua tilanteeseen etukäteen.
-pystyy seuraamaan neuvotteluja ja toimimaan tiimin jäsenenä, mutta tarvitsee aktiiviseen vuorovaikutukseen kokeneemman kielenkäyttäjän tukea, pystyy laatimaan neuvotteluista muistiinpanoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä keskeisiä tekstejä, jos voi käyttää sanakirjoja ja muita apuvälineitä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
-hallitsee oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen selkeästi
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana.
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa toimia neuvotteluissa eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää asiansa, kuunnella, reagoida tarkoituksenmukaisesti sekä laatia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä asiatekstejä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
-hallitsee monipuolisesti oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä, sekä toimia kohteliaasti ja vakuuttavasti asiakkaan asiantuntemuksen, kielitaidon ja kulttuurin huomioiden
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa neuvotteluissa toimia eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää asiansa ammattimaisesti ja vakuuttavasti, kuunnella aktiivisesti, reagoida tarkoituksenmukaisesti ja kohteliaasti sekä laatia asianmukaisia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää hyvin työtehtäviinsä liittyviä vaativiakin asiatekstejä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi

Siirry alkuun