Siirry suoraan sisältöön

CAD-suunnittelun perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5R00CE36-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2015 - 15.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jaakko Aumala
Vastuuhenkilö
Jaakko Aumala
Opintojakso
5R00CE36

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija hallitsee perusteet tietoneavusteisen suunnitteluun. Hän osaa tuottaa piirustustuksia erilaisilla esitystavoilla tietokoneavusteisesti, hallitsee merkinnät ja tulostamisen suomalaisen käytännön mukaisesti valmiiksi rakennuspiirustuksiksi. Opetellaan SketchUp perusteet ja
esityskuvat SketchUp-mallista käyttäen erillistä ohjelmaa.

Sisältö (Opintojakso)

AutoCAD perusteet 2D
Piirustusten esitystavat, merkinnät ja tulostaminen suomalaisen käytännön mukaisiksi rakennuspiirustuksiksi
SketchUp perusteet
Esityskuvat SketchUp-mallista käyttäen erillistä ohjelmaa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Jokaisen lähitunnin alussa on pieni välitentti. Välitentti sulkeutuu tabulassa aina 25 min. tunnin alkamisajan jälkeen. Ei siis kannata myöhästyä tunnilta, mikäli aikoo välitenteillä saada hyvät pisteet! Kurssin lopuksi on varsinainen tentti, jolla voi korvata / korottaa välitenteillä saadut suorituspisteet. Jos välitenttejä jää suorittamatta 1/3 kaikista tai enemmän, joutuu aina tekemään varsinaisen tentin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Välitenttien (tai uusintatentin) osuus n. 25%, harjoitustyöt yhteisvaikutukseltaan n. 75%

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Demonstaraatioita, ohjattua työskentelyä, materiaalin itseopiskelua, tuntiharjoitteita, virtuaaliharjoituksia ja laajempia harjoitustöitä.

Oppimateriaalit

Tabulassa on pdf-materiaaleja ja videoita. Muu materiaali voi olla käytössä oman harkinnan mukaan, mutta ei ole välttämätöntä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 45 oppituntia. Noin 35 tuntia pieniin kotiharjoituksiin, asioitten kertaamiseen sekä isompiin harjoitustöihin.

Sisällön jaksotus

Kurssin aluksi perehdytään SketchUp 3d-luonnosteluun. Myöhemmin myös AutoCAD-ohjelma käydään perusteellisesti läpi. Kurssin edetessä painopistettä siirretään rakennuspiirustusten merkintöjen ja geometristen ominaisuuksien suuntaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tapauskohtaisesti harkittavissa, mikäli on erityisiä perusteita.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Tabulan seuraaminen on välttämätöntä heti kurssin alusta lähtien. Kurssille on hieman huono tulla myöhässä mukaan, kun heti alkuun käydään aivan oleellisimmat perusasiat SketchUp-ohjelmasta läpi.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut kurssille ja ollut läsnä, mutta opiskelija ei täytä arviointikriteereitä korkeampiin arvosanoihin.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saanut kaikki pakolliset suoritteet hyväksyttävän tasoisesti läpi, eli harjoitustyöt ja välitentit/uusintatentti ovat kaikki hyväksytyn minimitason läpäiseviä. 2 edellyttää jo jonkinverran minimivaatimuksia parempaa osaamista. Opiskelija osaa ainakin osittaisen avun kanssa tai mallia seuraten suoriutua CAD-tehtävistä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suoriutunut tentissä ja harjoitustöissä keskitasoisesti (3) tai keskitasoista paremmin (4) painotukset huomioiden. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn CAD-ohjelmilla ja tarvii ohjausta ainoastaan hankalampien ongelmatilanteiden kanssa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osoittanut osaavansa jakson asiat teoriassa ja käytännössä kiitettävän hyvin. Tarkempia pisterajoja ei vielä voi julkaista, kun ne muuttuvat joka vuosi. Opiskelija ratkaisee itse CAD-työskentelyssä syntyneitä ongelmatilanteita ja kykenee myös auttamaan myös muita oppilaita vastaavien ongelmatilanteitten ratkaisemisessa.

Siirry alkuun