Matematiikan perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5B00BK90-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2015 - 04.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.08.2015 - 21.10.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennusarkkitehti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- laatia tekniikan probleemoista matemaattisen
mallin ja ratkoa näin muodostuvia yhtälöitä ja yhtälöpareja
- kolmion ratkaisun
- laskea tasoalueen painopisteen ja kolmion ja erilaisten monikulmioiden pinta-aloja
- yhdenmuotoisuuden ja mittakaavan käytön
- käyttää sekä soveltaa tason vektoreita
tekniikan ongelmissa.
Sisältö (Opintojakso)
Yhtälöiden ja kaavojen ratkaiseminen. Yhtälöparin ratkaiseminen. Suorakulmaisen kolmion ratkaiseminen. Vinokulmaisen kolmion ratkaiseminen. Painopiste. Tasokuvioiden pinta-aloja. Yhdenmuotoisuus ja mittakaava Vektorilaskenta tasossa ja sen käyttäminen tekniikan sovelluksissa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson koe pidetään normaaliin tuntiaikaan 21.10.2015.
Opintojakson päätyttyä uusintakokeet järjestetään seuraavasti (edellyttää arvosanaa 0 Winhassa):
1. uusintakoe 18.11.2015 klo 17-20 Juhlasalissa
2. uusintakoe/ korotus 9.12.2015 klo 17-20 Juhlasalissa
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa 2. uusintakokeessa (ei siis ensimmäisessä).
Uusintakokeeseen ja korotukseen ilmoittaudutaan TenttiWilhon kautta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan yhdellä kokeella ja viikoittain tarkastettavilla harjoitustehtävillä, joiden tekeminen vaikuttaa arvosanaan. Kotitehtäväpisteiden saamiseksi on osallistuttava kotitehtävien tarkistukseen.Opintojaksoon saattaa sisätyä myös ryhmässä tehtäviä osioita. Kokeen maksimipistemäärä on 36 pistettä ja kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys. Jo arvosanan 0 saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa koko opintojakson ajan sekä kurssikokeeseen osallistumista.
Harjoitustehtävillä saa lisäpisteitä oheisen taulukon mukaan:
yli 30% : 1
yli 40% : 2
yli 50%: 3
yli 70% : 4
yli 90% : 5
Harjoitustehtäväpisteet eivät vaikuta kurssin läpipääsyyn vaan ne niillä voi korottaa arvosanaa. Lopullinen arvosana määräytyy koepisteiden ja harjoitustehtäväpisteiden yhteismäärästä sekä osallistumisaktiivisuudesta.
Harjoitustehtäväpisteet vaikuttavat myös uusinnan/ korotuksen tulokseen.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, ongelmalähtöinen opiskelu, yhteistoiminnallinen oppiminen, videomateriaalit, tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali, joka löytyy Tabulasta.
Kaavasto: Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on 80 h, joka koostuu:
-lähiopetuksesta, jossa opettajaja mukana
-ryhmätöistä (opettaja ei ole mukana)
-itsenäisestä työskentelystä (mm. kotitehtävät, videot)
-kokeesta
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on n. 36 h
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö koostuu seuraavista aihealueista, joista osa mahdollisesti toteutetaan itseopiskeluna tai ryhmätöinä:
- Matemaattisten lausekkeiden käsittely ja muodostaminen.
- lukujen esitysmuodot ja yksikönmuunnokset.
- 1. asteen yhtälöiden sekä yhtälöparin ratkaiseminen
- Kolmion ratkaiseminen ja erilaisten monikulmioiden pinta-alat
- Painopisteen laskeminen
- yhdenmuotoisuus ja mittakaava
- vektorilaskennan perusteet tasossa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso alkaa lukujärjestyksen mukaisesti 31.8.2015
Opintojaksoon tulee Tabula-toteutus. Opettajalta saa Tabula-avaimen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Ratkaisut esiteään selkeästi. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.