Kalliorakenteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: R-6132-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2015 - 31.10.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.10.2015 - 09.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennustekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Rakennustekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Reijo Rasmus
- Opintojakso
- R-6132
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson alussa tutustutaan erilaisiin kalliotilaan sijoitettuihin käyttötarkoituksiin. Opintojakson jälkeen tunnetaan kalliotilan käyttömahdollisuudet ja suomalainen kallio rakennuskohteena. Opintojakson jälkeen tiedetään suomalaisen kallioperän ominaisuudet, ominaisuuksien tutkimusmenetelmät sekä tavanomaiset kalliorakenteet. Opintojaksolla esitetään esimerkkejä kalliotilojen rakenneratkaisuista, kallion lujittamisesta ja kuivatusrakenteista. Opintojakson jälkeen tunnetaan kalliotilan käyttö väestösuojana.
Sisältö (Opintojakso)
Kallio rakennuskohteena, erilaiset rakenneratkaisut eri käyttötarkoituksissa ja kallion ominaisuuksien tutkimusmenetelmät, kallion lujittaminen ja kuivatusrakenteet, kallion käyttö väestönsuojana.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti on 1.12.2015
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana määräytyy koearvosanan (pääpaino), nimetyistä aiheista (opintomatkoihin liittyen) tehdyn oppimispäiväkirjan sekä läsnäolon perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus,asiantuntijaluennot, opintomatkat sekä niistä laadittava oppimispäiväkirja ja kirjallinen koe.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali muodostuu vastuuopettajan sekä vierailevien luennoitsijoiden aineistosta, jotka ovat saatavilla Tabulassa. Ennen koettu tarkennetaan kokeeseen tuleva aineisto.
Sisällön jaksotus
Oppitunneista tulee Tabulaan tarkennettu ohjelma. Ajankäyttö on alustavasti seuraava: Johdanto ja maanalaisen louhinnan perusteet 3 h, kalliorakentamisen työvaiheet 6 h, kallion ominaisuudet ja tutkiminen 6 h, kalliomekaaninen suunnittelu 3 h, kuilut, suuaukkorakenteet 3 h, työmaajärjestelyt 3 h, opintomatkat n. 14 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele opettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Suuri osa oppitunneista on ulkopuolisten asiantuntijoiden pitämiä. Useita exu-kohteita.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot
Geotekniikka
Pohjarakennus
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalta puuttuu osasuorituksia (tentti tai oppimispäiväkirja) tai hänen hänen läsnäolonsa ei ole riittävä, mutta hänellä on oikeus täydentää puuttuvat osasuoritukset.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen (>50 %), laatii hyväksytysti oppimispäiväkirjan opintomatkoista ja saa kokeista vähintään 40 % maksimipistemäärästä, mikä osoittaa, että hän tuntee kalliorakentamisen päätyövaiheet ja peruskäsitteet.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa oppimispäiväkirjan ja täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla ja saa kokeista vähintään 60 % maksimipistemäärästä, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin peruskäsitteet - ja asiat ja oaaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten rakenneratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti (>80 %) ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa raportit opintomatkoista ja täydentää selostusta omakohtaisilla havainnoinneilla ja pohdinnoilla ja saa kokeista vähintään 85 % maksimipistemäärästä. Edellä kuvatun osaamisen lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan erilaisten työmenetelmien soveltuvuutta ja niiden vaikutusta ympäristöön ja muihin töihin.