Mittaamisen ja raportoinnin perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00BC75-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.07.2015 - 12.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 18.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tietotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 32
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
- Opettajat
- Eija Lähteenmäki
- Timo Mäkelä
- Erkki Mäkinen
- Pasi Arvela
- Opintojakso
- 5N00BC75
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
• suorittaa ohjattuna mittaustehtävän
• laatia ohjattuna tehtävän mukaisen mittauspöytäkirjan
• soveltaa eri menetelmiä mittaustulosten käsittelyyn
• laatia mittaustuloksiaan ja tulosten käsittelyä tukevan graafisen esityksen
• osaa laskea mittaustehtävän mukaiset virhearviot
• laskea mittaustehtävän mukaiset virhearviot
• laatia ohjattuna normien mukaisen raportin hyvää suomen kieltä käyttäen.
• ymmärtää viestintätaitojen merkityksen
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• hyödyntää saamaansa palautetta
• pystyy kehittämään suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa antaa ja vastaanottaa arvioiden palautetta
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• käyttää kirjoitusviestinnässään tekniikan standardien ja kielenkäyttösuositusten mukaista kieltä
• raportoi insinöörimäisesti teknisiä mittauksia ja testauksia, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
Sisältö (Opintojakso)
Mittauksia tekniikan alalta
Tuloksen laskentamenetelmiä mukaanlukien lineaarinen regressio Raporttien laatiminen suoritetuista töistä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksossa on yhdistetty fysikaaliset mittaukset, niihin liittyvien matemaattisten menetelmien ja raportoinnin opetus.
Arviointi suoritetaan mittausten ja niistä tehtävien raporttien perusteella. Arviointiperusteet on esitetty erikseen jaettavassa arviointilomakkeessa. Osallistuminen lähiopetukseen on pakollista.
Mittaukset ja raportointi suoritetaan työpareina.
Mittaus 1: Suoritettava ja raportoitava hyväksytysti.
Mittaus 2: Arvioidaan asteikolla 0-5
Mittaus 3: Arvioidaan asteikolla 0-5
Opintojakson arvosana pohjautuu mittausten 2 ja 3 arvosanojen keskiarvoon.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Laboratoriotyöskentely
Työparityöskentely
Kirjallinen raportointi
Oppimateriaalit
Arminen, Mäkelä,Mäkinen,Puhakka,Vierinen: Fysiikan laboratoriotyöt, Tammertekniikka.
Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka tai Taulukot, MAOL.
Lisäohjeita ja tarkempi aikataulu on Tabulassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 45h
Itsenäinen opiskelu n.35h
Yhteensä n. 80h
Sisällön jaksotus
Tabulassa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Tabulassa 5N00BC75-3018
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on korvaamattomia poissaoloja tai kaikkia vaadittuja tehtäviä ei ole palautettu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt kaikki vaaditut tehtävät. Raportit saattavat kuitenkin sisältää pieniä virheitä tai olla muilta osin puutteellisia. Raportit eivät vastaa kunnolla TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Raporteissa olevat mahdolliset virheet ovat hyvin vähäisiä. Opiskelija osaa käyttää kuvallisia elementtejä tekstinsä tukena. Opiskelija osaa esittää mittausten perusteella saamansa tulokset epävarmuuksineen oikein. Kielellisesti teksti on pääosin virheetöntä. Raportit vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija pystyy osoittamaan perehtyneensä töiden aiheisiin opettajan jakamaa materiaalia syvällisemmin. Opiskelija osaa pohtia mittauksen onnistumista ja liittää sen omaan alaansa esimerkiksi jonkin sovelluksen kautta.