Swedish in Technology (4 cr)
Code: 5N00BE55-3008
General information
- Enrolment period
- 01.08.2015 - 07.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 31.08.2015 - 06.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Construction Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Engineering, students who began in 2013 or earlier
Objectives (course unit)
After completing this course students:
- are able to describe their education, work experience and tasks in e.g. a job application situation.
- are able to present the operations of companies and organisations, products, processes and services in spoken and written communication and to discuss these topics.
- can handle the working life contacts of their own field of technology, e.g. e-mails, complaints, telephone discussions and reports.
- can find and sort information about their own field of technology from various sources and to follow the development of their field in professional sources.
- understand and are able to write technical instructions in their own field.
Content (course unit)
• Written and spoken communication in the working life
• Business life Swedish
• Terminology of the students’ own field of study
• Most important grammar issues
Prerequisites (course unit)
Upper secondary school Swedish, Course: ”Grundkurs i svenska för teknibranschen”, B1-level language skills.
Exam schedules
Kielioppitentti lokakuussa vko 43. Kirjallinen koe marraskuussa 2015 (vko 46), suullinen koe joulukuussa (vko 50).
Sanakoe 1: vko 41, sanakoe 2: vko 44
Assessment methods and criteria
Kirjallinen ja suullinen koe, kielioppitentti, sanakokeet, harjoitukset, kotitehtävät.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Alkutesti, lähiopetus (3 h / vko), harjoitukset, kotitehtävät, itsenäinen + ohjattu verkko-opiskelu (Tabula), itsenäinen työskentely / ryhmätyöskentely,
kaksi sanakoetta (sanakoe 1: kpleet 1-3; sanakoe 2: kpleet 4-6), kielioppitentti, kirjallinen ja suullinen koe. Sanakokeista mahdollisuus saada (tuloksen perusteella) yhteensä 0-4 pistettä kirjalliseen kokeeseen.
Learning materials
-Joni Sallila: PROTOCALL TEKNIKBITEN (Tammertekniikka, 2008 tai uudempi painos).
-Opettajan jakama materiaali tunneilla / Tabulassa.
-Ammattialakohtaiset tekstit Tabulassa.
Student workload
Lähiopetus 3 h / vko + kotitehtävät + kokeet + itsenäinen työskentely & ryhmätyöskentely
Completion alternatives
-Näyttökoe
Further information
-ESITIEDOT: ruotsin peruskurssi tai lukion kurssit.
-OSALLISTUMINEN LÄHIOPETUKSEEN:
Läsnäolo 80% lähiopetustunneista. Poissaoloraja: MAX 7 oppituntia. Poissaoloja ei voi korvata erillisillä tehtävillä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ammatillisen profiilin esittelytaidot
1 (B1.1)
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Työelämän viestintätaidot
1 (B1.1)
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköpostiviestit, reklamaatiot, puhelintilanteet ja raportoinnit.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.
Ammattialan kielitaito
1 (B1.1)
Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ammatillisen profiilin esittelytaidot
3 (B1.2)
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
3 (B1.2)
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin.
Ammattialan kielitaito
3 (B1.2)
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ammatillisen profiilin esittelytaidot
5 (B2.2 - C1)
Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Työelämän viestintätaidot
5 (B2.2 - C1)
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia.
Ammattialan kielitaito
5 (B2.2 - C1)
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.