Use and Maintenance of Forest Machines (5 cr)
Code: 6M00BH59-3001
General information
- Enrolment period
- 21.09.2015 - 20.10.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.10.2015 - 18.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- English
- Seats
- 15 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry, students who began in 2013 or earlier
Objectives (course unit)
The student:
- knows the working environment of a forest machine operator
- knows the basics of using forest machines as well as the working methods (logging and hauling)
- knows how to do basic service, maintenance and adjustment procedures on forest machines
- knows how to use and maintain the data transfer methods
- knows how to adjust the harvester measuring device
- knows how to create cut-to length files
- knows how to interpret and use the digital data produced by a forest machine (following the condition of the machine, the use of the machine, tree data etc.)
Content (course unit)
Forest machine operators collective wage agreement, forest machine enterprise, effective working methods, machine adjustments and their impact, basics of maintenance and service, forest simulator exercises (logging, hauling), harvesting operations on a logging site, creating of control files for bucking, development and testing by simulating, occupational safety, information produced by the forest machine.
Exam schedules
16.12.
Assessment methods and criteria
Simulaattoritehtävät:
- Ponsse forwarder game tehdään itsenäisesti (S)
- tehtävä 1 (Hakkuu ja ajo)tehdään itsenäisesti (5 pistettä,
- tehtävät 2 (aptin muokkaus+kuljettajasäädöt) ja 3 (mittauskalibrointi) tehdään pienryhmissä tai itsenäisesti (10+10 pistettä)
Simulaattoritehtävien tulokset vaikuttavat arviointiin 20 %
Raportti simulaattoritehtävistä ja korjuun ja huollon intensiiviviikosta vaikuttavat arviointiin 30 %
Tentti 50 %.
Teaching methods
lähiopetus (luennot/demot), opetussimulaatiot ja -pelit/harjoitukset,raportti kenttätyöskentelystä
Learning materials
Uusitalo Jori. Metsäteknologian perusteet. 2003
Persson, Per-Erik. Korjuuketjun työt, osat 1 ja 2. 2009
Kokkarinen, Jenni(toim.). Koneellinen puunkorjuu - Hallitusti hyvään tulokseen. 2012
Metsäteho: Puuhuolto-opas ja tuloskalvosarjat (http://www.metsateho.fi /)
Koneiden käyttö- ja huoltokirjat
Muu kurssilla osoitettu luentomateriaali
Deeren verkko-oppimismateriaali
Metsäkoneiden käyttö- ja huolto -oppaat
Student workload
Lähiopetus 30 h
Itsenäiset harjoitukset 12 h
Intensiiviviikko 24 h
Itsenäinen muu opiskelu 70 h
Content scheduling
Luennot ja simulaattoridemot lukujärjestyksen mukaan.
Simulaattoritehtäviä simulaattorityöpajoissa tarvittaessa ohjatusti sekä muina aikoina itsenäisesti simulaattoriluokan ollessa vapaana (1-2 oltava tehtynä ennen viikkoa 47, viimeinen ennen 16.12.).
Lopputentti 16.12.
Raportin palautus viimeistään 18.12.
Palaute viimeistään 20.12.
Completion alternatives
Kuljettajakoulutus ja työkokemus huomioidaan soveltuvin osin. Osaaminen varmistettava: apteeraustiedostojen luonti, koneen säätäminen, tehokkaat työskentelytavat ja kuljettajan osaamisen kehittäminen, mittalaitteen kalibrointi
Practical training and working life cooperation
Vierailu metsäkonevalmistajalla tai koneyrittäjän hallilla (huollot)
Käynti korjuutyömailla
Käytännön hakkuu- ja ajoharjoitus aidolla työmaalla
International connections
Kurssimateriaalia kehitetään englannin kieliseksi.
Further information
Toteutus suomen kielellä. Koneviikko viikolla 47 Kurussa.
Osallistuminen Kurun koneviikkoon edellyttään työturvallisuuskoulutukseen osallistumista.
Simulaattoritehtävät 1-2 on oltava tehtynä ennen Kurun koneviikkoa.
Kurssilla sovelletaan PBL -oppimismenetelmää (johdanto ja henkilökohtaiset oppimistavoitteet).
Kurssilla käytettävä metsäkonesimulaattori on päivitetty uusimpaan versioon (Harsi4) ja tehtäviä on mahdollista ajaa 3D -ominaisuudella.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole osallistunut pakollisiin suorituksiin (jokin on suorittamatta)
- simulaattoritehtävät
- työturvallisuuskoulutus
- konepäivät
- huoltopäivä
- raportti
- tentti
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija saavuttaa osan kurssille asetetutuista oppimistavoitteista. Hän osaa analysoida metsäkoneiden käyttöä ja ohjata koneen huoltoja. Opiskelija osoittaa osaamisensa simulaattoritehtäviensä analysoinnilla, tentillä, raportilla ja osallistumisella. Opiskelija hallitsee pääosin kurssin asiasisällön.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija saavuttaa pääosin kurssille asetetut oppimistavoitteet. Hän osaa analysoida ja kehittää metsäkoneiden käyttöä ja huoltoja. Opiskelija osoittaa osaamisensa simulaattoritehtäviensä analysoinnilla, tentillä, raportilla ja osallistumisella. Opiskelija hallitsee kurssin asiasisällön pääosin ja pystyy perustelemaan jonkin verran valitsemiaan ratkaisuja.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija saavuttaa kurssille asetetut oppimistavoitteet. Hän osaa analysoida ja kehittää metsäkoneiden käyttöä niin, että kuljettajan ja koneen toiminta on tehokasta ja taloudellista. Opiskelija osoittaa osaamisensa simulaattoritehtäviensä analysoinnilla, tentillä, raportilla ja aktiivisella osallistumisella. Opiskelija hallitsee kurssin asiasisällön kiitettävästi ja pystyy perustelemaan monipuolisesti valitsemiaan ratkaisuja.