Siirry suoraan sisältöön

Kliinisen hoitotyön perusta 1 (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CJ45-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 24.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2015 - 15.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Hanna Viitala
Tarja Ratia
Ella Puranen
Opintojakso
7K00CJ45

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
- Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
- Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
- Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
- Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
- Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Sisältö (Opintojakso)

Ihmisen perustarpeet; Lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
Hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa, ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä
Suomalaiset ravitsemussuositukset
Ravitsemushoito keskeisissä kansaterveysongelmissa
Energian ja keskeisten ravintoaineiden tarve aikuisilla
Yleisimmät erityisruokavaliot
Vajaaravitsemuksen tunnistaminen ja hoito

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ei ole

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 4

Osa 2 Ravitsemustiede. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. Luennoilla 80% läsnäolo. Painokerroin 2

Osa 3 Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, opetussimulaatio

Oppimateriaalit

Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2012. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.

Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi

Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi


Muu tunneilla osoitettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 162. Luentoja 48 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 114 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu seuraavista osista

Osa 1 Hoitotyö

Osa 2 Ravitsemustiede

Osa 3 Pienryhmätyöskentely

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelmaa tarkennetaan tarvittaessa syksyllä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan

Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.

Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.

Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä.

Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta.

Nimeää ravitsemushoidon sisältöä keskeisissä kansanterveysongelmissa.

Tuntee energian ja keskeisten ravintoaineiden tarvetta aikuisilla.

Tuntee erilaisia erityisruokavalioita.

Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.

Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.

Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa.

Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet.

Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.

Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista.

Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä.

Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.

Yhdistää ravitsemusosaamisen hoitotyöhön.

Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit

Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn

Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen.

Siirry alkuun