The Basics of Professional Nursing (6 cr)
Code: 7K00BC53-3028
General information
- Enrolment period
- 01.08.2015 - 21.08.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.08.2015 - 25.10.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 27 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Anna Aikasalo
- Katja Hautsalo
- Nora Viitala
- Mirva Kolonen
- Marika Mettälä
- Person in charge
- Katja Hautsalo
- Small groups
- ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Course
- 7K00BC53
Objectives (course unit)
The student
-is able to describe professional nursing;
-knows the significance of nursing science and supporting sciences as the basis for nursing;
-knows the basic ethical values and is able to evaluate his/her conduct according to them;
-is able to describe the nursing process and knows how to make a nursing plan.
-is able to describe health promotion as a part of nursing
-knows the legislation concerning social and health care and is able to act accordingly
-knows the structure of social and health care services
Content (course unit)
- nursing and evidence-based practice
- health promotion in nursing
- nursing science
- the philosophical basis of nursing care
- the nursing process
- the legislation and services of social and health care
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op, Arvioitavan esseen kirjoittaminen ja palauttaminen verkkoalustalle. Viimeinen palautuspäivä 29.10.2015
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Tietoturvatesti ja Potilastiedon arkiston verkkokoulu, suoritetaan ennen tenttiä. Verkkotentti 25.9.2015. Uusinnat 21.10.2015 klo 16 ja toinen uusinta ma 14.12. 2015 klo 16.
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op, 2015 tentti tai ryhmätyö sovitulle asiakkaalle. Uusinnat 21.10.2015 tenttiwilhon kautta.
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op. Kotitentti (tehtävä), jonka palautus viimeistään 4.10.2015, uusinnoista sovitaan ensimmäisellä luentokerralla.
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Tentti: 21.09.2015 12.30 - 14.00, numeroarviointi. Uusinnat: xx ja xx uusintatentit, ilmoittautuminen tenttiwilhon kautta.
Assessment methods and criteria
Päivittyy ennen jakson orientaatiotuntia
Orientaatiotunnilla 26.8.2015 klo 12:30-14 läsnäolovaatimus. Kunkin kurssin aloitustunnilla läsnäolovaatimus.
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Numeroarviointi, painokerroin 2. Tehtävien hyväksytty suorittaminen verkkoalustalla. Arvioitavan esseen kirjoittaminen ja palauttaminen verkkoalustalle.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Suoritusmerkintä (hyväksytty/hylätty). Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti ennen verkkotenttiä, verkkotentti. Osallistuminen dokumentoinnin pienryhmätyöskentelyyn (100% läsnäolo) ja tehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op painokerroin 1, numeroarviointi, tentti tai sovittujen tehtävien tekeminen, jolloin arviointi hyväksytty/hylätty. Sovitaan ensimmäisen tunnin alussa yhdessä ryhmän kanssa.
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Sovittujen tehtävien tekeminen, numeroarviointi, painokerroin 1
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op numeroarviointi, tentti, painokerroin 1
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Teaching methods
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Itsenäinen työskentely verkkototeutuksessa, kontaktitunnit (2 h) koululla
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Luennot, pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, itsenäinen opiskelu ja tehtävät
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op, luennot, mahdolliset ryhmätyöt ja TAMK:in käynissä olevaan projektiin osallistuminen mahdollista. Syksyllä toteutus vielä tarkentuu.
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op luennot, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät, ryhmätyöskentely, oppimiskävely
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op, luennot
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Ongelmaperustainen opiskelu, ohjattu itsenäinen työskentely, muu mahdollinen pienryhmätyöskentely, oppimistehtävät/esseet, vertaisarviointi, itsearviointi
Learning materials
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Kirjallisuus ja muu materiaali ilmoitetaan kurssin alussa. Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. (sivut 14-35. 36-180, 277-324) Juva: WSOY. ja Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2006/liitteet/tr24.pdf
http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/sairaanhoitajan_tyo_ja_hoitotyon/sairaanhoitajan_tyo/sairaanhoitajan_eettiset_ohjeet/
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. 2012. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4. http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1816832 Kappaleet 2.1-2.4, 3, 4, 5.1 -5.2 ja liite 2. ; Liljamo, P, Kinnunen, U-M, Ensio, A (2012). FinCC-luokituskokonaisuuden käyttöopas - SHTaL 3.0, SHToL 3.0, SHTuL 1.0 http://www.julkari.fi/handle/10024/90804; www.kanta.fi Tietoturvan verkkokurssi http://www.kanta.fi/reseptikoulutus/tietoturva.html ja potilastiedon arkiston verkkokoulu http://www.kanta.fi/Arkistokoulutus/story.html; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Terveys 2015 –kansanterveysohjelma –esite http://www.stm.fi/vireilla/kehittamisohjelmat_ja_hankkeet/terveys2015; Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/julkaisut/hyvinvoinnin-edistaminen.html; Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus käypähoitosuositus; Lihavuus (aikuiset) käypähoitosuositus; Liikunta käypähoitosuositus
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lammi-Taskula, J. 2011. Sosiaali -ja terveydenhuollon perusteet. WSOY, Pro.; Laki terveydenhuoltoalan ammattihenkilöstä (559/1994, 1030/2000,46/2009) ; Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 ; Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326; Työterveyshuoltolaki 1383/2001; Sosiaalihuoltolaki (huom! Uusi kun ilmestyy) ; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Eriksson, K. ym. 2007. Hoitotiede. Helsinki: WSOY. Hoitotiede- ja Tutkiva hoitotyö-lehtien artikkelit.
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Aktiivinen oppiminen (PBL-opas)
Student workload
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Lähiopetus 3h (johdanto ja välitapaaminen) ja verkko-opetus 10 h, itsenäinen opiskelu 25,5 h
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Lähiopetus 12 h, pienryhmätyöskentely 4h, verkkokurssit ja muu itsenäinen opiskelu 24,5 h
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Lähiopetus 8 h + tentti, itsenäinen opiskelu 19 h
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lähiopetus 8 -10 h, iItsenäinen opiskelu 17-19 h
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h, johon sisältyy pakollisena osallistuminen 3 hoitotieteen yleisöluentoon (lisätiedot Tabulasta)
Practical training and working life cooperation
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
Further information
OPINTOKOKONAISUUDEN SISÄLTÖ
Orientaatiotunnilla 26.8.2015 klo 12:30-14 läsnäolovaatimus. Kunkin kurssin aloitustunnilla läsnäolovaatimus.
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
- Hoitotyön filosofinen perusta; eettinen ajattelu hoitotyössä, erilaiset käsitykset ihmisestä, terveydestä, sairaudesta ja tiedosta, erilaiset arvot
- Hoitotyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat ja erilaiset eettiset ongelmanratkaisutavat, Eettinen päätöksenteko
- Eettiset orientaatiot hoitotyössä (etiikan teoriat)
- Ammatillinen toiminta hoitotyössä ja hoitotyön toimintaympäristö
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- Hoitotyön periaatteet
- Sairaanhoitajan osaamisalueet
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
- Hoitamisen dokumentoinnin kehittyminen ja tulevaisuuden mahdollisuudet
- Kirjaamista säätelevä lainsäädäntö
- Kirjaamisen potilaslähtöisyys ja laatu
- Kirjaamisen yleiset periaatteet ja käytänteet
- Hoitotyön prosessi
- Hoitotyön rakenteinen kirjaamisen (FinCC)
- eArkisto
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
- Terveyden edistäminen hoitotyössä
- Terveyden edistäminen käsitteenä
- Yksilötason terveys
- Terveystottumusten muodostuminen
- Sairaanhoitajan ohjaus: tupakointi, lihavuus, liikkuminen teemoina
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
- Lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut
- Miten suomalainen sosiaali- ja terveysjärjestelmä toimii?
-Keitä ovat palvelujen tuottajat?
-Miten sosiaali- ja terveyspalvelut rahoitetaan?
- Millaista on sosiaali- ja terveyshuollon työ?
-Mitkä ovat asiakkaan oikeudet?
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
- Hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet
- Muiden tieteenalojen vaikutukset hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön
- Näyttöön perustuva hoitotyö
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
- 3 lähtökohtaa
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää hoitotyön ympäristön erityispiirteet, tietää lainsäädännön pääpiirteittäin, tunnistaa hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan osaamisalueet.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja osaa suppeasti kuvata hoitotieteen keskeiset käsitteet ja tietää mitä on näyttöön perustuva hoitotyö.
Opiskelija tunnistaa mitä on eettinen ajattelu hoitotyössä, osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen, tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet, tietää potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellisen aseman.
Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteet ja lainsäädännön sisältöä osana ammatillista toimintaa. Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet, hän arvioi muiden tieteenalojen vaikutusta hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön, tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen.
Opiskelija osaa kuvata ja selittää eettistä ajattelua hoitotyössä, hän ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen merkityksen hoitamisessa, osaa kuvata hoitotyön arvot, hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen hoitotyön osana.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteitä ja hyödyntää lainsäädäntöä osana ammatillista pohdintaa. Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija osaa kuvata hoitotiedettä ja sen keskeiset käsitteet sekä hoitotieteen suhdetta hoitotyöhön ja muihin hoitotyössä sovellettaviin tieteisiin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa.
Opiskelija osaa analysoida eettistä ajattelua hoitotyössä ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitamisessa, hän hyödyntää hoitotyön arvoja ja hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita.
Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa.
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen osana yksilöllistä hoitotyötä.