Hoitotyön ammatillinen perusta (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC53-3027
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.08.2015 - 11.10.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 25.10.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 27 - 39
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Katja Hautsalo
- Mirva Kolonen
- Tiina Oksanen
- Terhi Pekkinen
- Marika Mettälä
- Anne-Marie Lehtonen
- Vastuuhenkilö
- Anne-Marie Lehtonen
- Pienryhmät
- ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00BC53
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kuvata ammatillisen hoitotyön
- tietää hoitotieteen ja hoitotyötä tukevien tieteiden merkityksen hoitotyön toiminnan perustana
- tietää hoitotyön eettisen arvoperustan ja osaa arvioida omaa toimintaansa ohjaavaa arvoperustaa
- osaa kuvata hoitotyön käytäntöä jäsentävän prosessiajattelun ja osaa tehdä hoitotyön suunnitelman
- osaa kuvata terveyden edistämisen osana hoitotyötä
- tietää sosiaali- ja terveydenhuoltoa säätelevän lainsäädännön ja osaa toimia hoitotyötä säätelevää lainsäädäntöä noudattaen
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakenteen
Sisältö (Opintojakso)
- hoitotyö ja näyttöön perustuva hoitotyö
- terveyden edistäminen hoitotyössä
- hoitotiede
- hoitotyön filosofinen perusta
- hoitotyön prosessi
- sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttien ajankohdat
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Kotitentti, tehtävän palautus sovittuna ajankohtana.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Varsinainen koe verkkotentti 8.10, uusintapäivät ja ajat ilmoitetaan varsinaisen tentin yhteydessä
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Ryhmätyön suoritustapa sovitaan tunnilla.
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Tehtävän palautus sovittuna ajankohtana
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Tentti 25.9., uusintapäivät ja -ajat ilmoitetaan varsinaisen tentin yhteydessä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Tentti/tehtävä. Numeroarviointi, painokerroin 2. Osallistuminen opetukseen. Sovittujen tehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Suoritusmerkintä (hyväksytty/hylätty).
Osallistuminen dokumentoinnin lähiopetukseen, verkkotyöskentelyyn, pienryhmätyöskentelyyn ja tehtävien tekeminen hyväksytysti verkkoalustalla ja tunneilla
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op. Ryhmätehtävä arviointi hyväksytty/hylätty.
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Sovittujen tehtävien tekeminen, numeroarviointi, painokerroin 1
Osa 5a HOITOTIEDE 1 op Tentti /tehtävä, numeroarviointi, painokerroin 1
Osa 5b HOITOTIEDE luennot
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Lähiopetus, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely verkossa, lähiopetusta (läsnäolovelvoite sovittujen tuntien osalta)
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Luento, itsenäinen opiskelu
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Luento, tehtävä, oppimiskävelyä, itsenäinen opiskelu
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Luento, itsenäinen opiskelu
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Ongelmaperustainen opiskelu, ohjattu itsenäinen työskentely, oppimistehtävät/esseet, vertaisarviointi, itsearviointi
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Kirjallisuus ja muu materiaali ilmoitetaan kurssin alussa. Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. ( sivut 14-35. 36-180, 277-324) Juva: WSOY. ja Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2006/liitteet/tr24.pdf
http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/sairaanhoitajan_tyo_ja_hoitotyon/sairaanhoitajan_tyo/sairaanhoitajan_eettiset_ohjeet/
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Materiaali tabulassa linkki:http://tabula.tamk.fi/course/view.php?id=6084#section-6
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Terveys 2015 –kansanterveysohjelma –esite http://www.stm.fi/vireilla/kehittamisohjelmat_ja_hankkeet/terveys2015; Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/julkaisut/hyvinvoinnin-edistaminen.html; Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus käypähoitosuositus; Lihavuus (aikuiset) käypähoitosuositus; Liikunta käypähoitosuositus
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lammi-Taskula, J. 2011. Sosiaali -ja terveydenhuollon perusteet. WSOY, Pro.; Laki terveydenhuoltoalan ammattihenkilöstä (559/1994, 1030/2000,46/2009) ; Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 ; Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326; Työterveyshuoltolaki 1383/2001; Sosiaalihuoltolaki (huom! Uusi kun ilmestyy) ; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Eriksson, K. ym. 2007. Hoitotiede. Helsinki: WSOY. Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Aktiivinen oppiminen (PBL-opas)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Lähiopetus 12-14 h, itsenäinen opiskelu 26,5 - 28,5 h
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Lähiopetus 12 h, pienryhmätyöskentely 4h,
verkkokurssit ja muu itsenäinen opiskelu 24,5 h
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lähiopetus 8 -10 h, iItsenäinen opiskelu 17-19 h
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää hoitotyön ympäristön erityispiirteet, tietää lainsäädännön pääpiirteittäin, tunnistaa hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan osaamisalueet.
Sisällön jaksotus
OPINTOKOKONAISUUDEN SISÄLTÖ
Orientaatiotunnilla ja kunkin kurssin aloitustunnilla läsnäolovaatimus
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
- Hoitotyön filosofinen perusta; eettinen ajattelu hoitotyössä, erilaiset käsitykset ihmisestä, terveydestä, sairaudesta ja tiedosta, erilaiset arvot
- Hoitotyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat ja erilaiset eettiset ongelmanratkaisutavat, Eettinen päätöksenteko
- Eettiset orientaatiot hoitotyössä (etiikan teoriat)
- Ammatillinen toiminta hoitotyössä ja hoitotyön toimintaympäristö
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- Hoitotyön periaatteet
- Sairaanhoitajan osaamisalueet
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
- Hoitamisen dokumentoinnin kehittyminen ja tulevaisuuden mahdollisuudet
- Kirjaamista säätelevä lainsäädäntö
- Kirjaamisen potilaslähtöisyys ja laatu
- Kirjaamisen yleiset periaatteet ja käytänteet
- Hoitotyön prosessi
- Hoitotyön rakenteinen kirjaamisen (FinCC)
- eArkisto
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
- Terveyden edistäminen hoitotyössä
- Terveyden edistäminen käsitteenä ja eri lähestymistavat
- Yksilötason terveys
- Terveystottumusten muodostuminen
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
- Lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut
- Miten suomalainen sosiaali- ja terveysjärjestelmä toimii?
-Keitä ovat palvelujen tuottajat?
-Miten sosiaali- ja terveyspalvelut rahoitetaan?
- Millaista on sosiaali- ja terveyshuollon työ?
-Mitkä ovat asiakkaan oikeudet?
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
- Hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet
- Muiden tieteenalojen vaikutukset hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön
- Näyttöön perustuva hoitotyö
- Vaihtoehtoinen suoritustapa?
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
- 3 lähtökohtaa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää hoitotyön ympäristön erityispiirteet, tietää lainsäädännön pääpiirteittäin, tunnistaa hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan osaamisalueet. Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja osaa suppeasti kuvata hoitotieteen keskeiset käsitteet ja tietää mitä on näyttöön perustuva hoitotyö.
Opiskelija tunnistaa mitä on eettinen ajattelu hoitotyössä, osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen, tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet, tietää potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellisen aseman.
Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4
Opiskelija osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteet ja lainsäädännön sisältöä osana ammatillista toimintaa. Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet, hän arvioi muiden tieteenalojen vaikutusta hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön, tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen.
Opiskelija osaa kuvata ja selittää eettistä ajattelua hoitotyössä, hän ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen merkityksen hoitamisessa, osaa kuvata hoitotyön arvot, hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman.
Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen hoitotyön osana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteitä ja hyödyntää lainsäädäntöä osana ammatillista pohdintaa. Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa.
Opiskelija osaa kuvata hoitotiedettä ja sen keskeiset käsitteet sekä hoitotieteen suhdetta hoitotyöhön ja muihin hoitotyössä sovellettaviin tieteisiin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa.Opiskelija osaa analysoida eettistä ajattelua hoitotyössä ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitamisessa, hän hyödyntää hoitotyön arvoja ja hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita.
Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa.
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen osana yksilöllistä hoitotyötä.