Skip to main content

Forests and Society (6 cr)

Code: 6M00BG87-3002

General information


Enrolment period
18.11.2015 - 10.01.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2016 - 06.03.2016
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
25 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Miia Seilonen
Jukka Suominen
Pirjo Puustjärvi
Eveliina Asikainen
Person in charge
Eveliina Asikainen
Course
6M00BG87

Objectives (course unit)

The student:
-understands the economic, social and ecological significance of forest sector in regional and national economy
-knows the history of the uses of forests and of forest sector and the factors affecting the functional environment and future of forest sector in Finland
-knows the historical background of institutions, steering measures and legislation and their effects on the ways of using forests
-knows how information on forest resources is produced and is able to use forest and forestry statistics
-knows the potential of Finnish forests for different uses
-knows on a general level about the social significance of forests in different geographical regions.

Content (course unit)

Getting to know history of forests and forestry institutions, regional and national economic significance of forest sector, production of forest resource information by using statistics, literature and lectures. Sketching the future visions of forest sector and the potentials of different uses. Using forest statistics and other sources of information about forest sector.

Exam schedules

Opintojaksoon ei sisälly tenttejä.

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu kokonaisvaltaiseen näyttöön metsien yhteiskunnallisen merkitysen ymmärtämisestä, kyvystä käyttää kriittisesti yhteiskunnallista merkitystä kuvaavaa tietoa ja tuottaa ko. tiedon avulla esityksiä aiheesta.

Arviointi kohdistuu tutoriaalityöskentelyyn (20%), oppimispäiväkirjaan (20%), parityöhön (15%) ryhmätyöhön (15%), mediassa käytävään metsäkeskustelun seurantaan (10%) ja tilastotieteen tenttiin (20%). Arvioinnin kohteena on opiskelijan työskentely ja asennoituminen, tiedot ja tiedonhakutaidot sekä kyky käyttää niitä tietojen välittämiseen, näkemysten perusteluun ja argumentointiin.

Teaching methods

Vierailu Serlachius-museoihin, kirjallisuuteen perehtyminen ja siitä keskustelu, parityö metsien merkityksestä paikallistaloudessa, ryhmätyö metsän ja yhteiskunnan suheista eri aikoina, ajanohtaisen metsäkeskustelun seuranta, tilastotieteen luennot ja harjoitukset, tutoriaalityöskentely.

Learning materials

Opintojakson lukupiireihin on julkaistu ohjeellinen kirjalista. Keskeisiä lähteitä ovat
Jalonen, Riina ym. (toim.) 2006. Uusi Metsäkirja. Gaudeamus.
Roiko-Jokela, Heikki 2012. Ihminen ja metsä (1 ja 2).
Metsäkustannus. Tasanen , Tapani 2004. Lähti puut ylenemähän.Metsien hoidon historia Suomessa keskiajalta metsäteollisuuden läpimurtoon 1870-luvulla.

Content scheduling

Julkaistu 14IMn lukujärjestyksessä

Completion alternatives

Sovitaan Eveliina Asikaisen kanssa.

Further information

OPS muutos 2016 : tarkennettu oppimistavoitteisiin kestävyyden eri näkökulmat

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tietää yleisellä tasolla metsätalouden merkityksen suomalaisessa kansantaloudessa, yhteiskunnassa sekä alueeellisessa kehityksessä sekä metsäpolitiikan kehityksestä. Opiskelijan käsitys voi kuitenkin olla suppea ja yksipuolinen. Hän osaa havainnollistaa esitystään valmiisiin materiaaleihin perustuvilla tilastoilla tai kuvioilla.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa esittää erilaisia perusteltuja tulkintoja metsien yhteiskunnallisesta merkityksestä Suomessa ja aluetaloudessa sekä metsäpolitiikan ja metsien käytön suhteesta. Hän osaa käyttää tilastollista aineistoa omien havainnollistavien taulukoiden ja kuvioiden tuottamiseen. Hän osaa arvioida tuloksiin liittyviä epävarmuustekijöitä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ymmärtää metsien yhteiskunnnallisen merkityksen ja metsäpolitiikan muotoutumisen monitahoisuuden. Hän osaa tuoda tämän esille keskusteluissa sekä pari- ja ryhmätyössä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti.

Go back to top of page