Lämpö- ja virtausoppi (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00BC72-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.08.2015 - 18.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sähkö- ja automaatiotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Erkki Mäkinen
- Opintojakso
- 5N00BC72
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tietää
- lämpöopin peruskäsitteet
Opiskelija osaa
- pelkistää lämpöön ja fluideihin sekä niiden virtauksiin liittyvän ilmiön suureiksi ja niiden välisiksi lainalaisuuksiksi
- esittää ongelmiin perustellun ratkaisun teknis-luonnontieteellisistä lähtökohdista
- ilmoittaa ilman kosteuden laskennallisesti eri tavoin
- arvioida termodynaamisen systeemin tilaa laskennallisesti
Opiskelija ymmärtää
- lämmön, fluidien ja niiden virtausten merkityksen koneiden ja laitteiden toiminnassa
Sisältö (Opintojakso)
ilman kosteus, lämpölaajeneminen, lämpöenergia, kalorimetria, lämmön ja kosteuden siirtyminen, diffuusio, termodynamiikka, fluidien mekaniikka
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Mekaniikka
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Välikoe 1 21.10.2015 opintojaksolla
Välikoe 2 9.12.2015 opintojaksolla
Uusinnat ja korotukset: 18.1.2016 ja 15.2.2016 .
Ilmoittautuminen TenttiWilhossa. Uusinnat klo 16.15 pääsääntöisesti juhlasalissa. Ilmoittautuja näkee paikan intranetin työkalusta Uusintatenttien tilat.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu kokeisiin ja kotitehtäviin.
Kotitehtävien osalta arvioidaan valmius perustella ratkaisut esityksen yhteydessä
Kokeet 2 x 15p
Kotitehtävät 15 p
Kotitehtävistä saa pisteitä, maks. 15 p kun 90% tehtävistä on suoritettu hyväksytysti.
Kotitehtävän hyväksyminen edellyttää, että se on ratkaistu oikein, opiskelija on läsnä tehtäviä tarkastettaessa ja on valmis esittämään tehtävän taululla kirjallisesti ja suullisesti ja esityksellään osoittaa ymmärtävänsä ratkaisun.
Lähiopetuksen läsnäolovaatimus koskee kotitehtävien tarkastusta.
Kokeiden pistemäärien summan on oltava vähintään 9 p
Kokonaispistemäärän on oltava vähintään 14 p
Kokonaispistemäärä --> Arvosana
0 - 13 --> 0
14 - 20 --> 1
21 - 26 --> 2
27 - 32 --> 3
33 - 38 --> 4
39 - 45 --> 5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Harjoitukset
Demonstraatiot
Oppimateriaalit
Inkinen, Tuohi: Momentti 1, Insinöörifysiikka, Otava
Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka tai/ja Taulukot, MAOL
Erillinen aikataulu ja lisämateriaalia osoitteessa www.tabula.tamk.fi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja kokeet 44h
Itsenäinen työskentely n. 36h
Yhteensä n. 80h
Sisällön jaksotus
Johdanto 1h
Paine, hydrostaattinen paine, noste 8h
Virtausmekaniikka 9h
Lämpötila, lämpöenergia, lämpölaajeneminen 3h
Ominaislämpökapasiteetti, olomuodon muutokset 3h
Ihannekaasu 3h
Ilman kosteus 3h
Lämmön siirtyminen 6h
Kokeet 6h
Palautteet 2h
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvollisuus koskee kotitehtävien tarkastus ja esitystunteja.
Opintojaksolla hyödynnetääm matematiikkaa, erityisesti 1. ja 2. asteen yhtälöiden ratkaisemista, trigonometriaa ja funktioiden ominaisuuksia sekä mekaniikkaa. Yhteyksiä opintojaksoihin Insinöörimatematiikan valmentavat opinnot, Funktiot ja matriisit sekä Mekaniikka.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa käyttää ilmiöitä kuvaavia suureita yksiköitä, osaa analysoida ilmiöitä kvalitatiivisesti ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat esitettyjen esimerkkien kaltaisia.
Vähimmäispistemäärä: 1 14p
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa mekaniikan peruslakeja uusiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisuja.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys mekaniikan peruslaeista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä sujuva taito analysoida ongelmia ja perustella valitut ratkaisut.