Siirry suoraan sisältöön

Sähkötekniikan perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5S00BC87-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.07.2015 - 06.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2015 - 25.10.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Heikki Yli-Rämi
Vastuuhenkilö
Heikki Yli-Rämi
Opintojakso
5S00BC87

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- sähkötekniikan peruskäsitteet ja -suureet
- tasasähkö- ja vaihtosähkötekniikan perusteet
- sähköstatiikan, magnetismin ja sähkömagneettisen induktion perusteet.

Sisältö (Opintojakso)

Sähkötekniikan peruskäsitteet ja -suureet, tasasähkö- ja vaihtosähkötekniikan perusteet, sähköstatiikan ja magnetismin sekä sähkömagneettisen induktion perusteet, sähkösuureiden mittauksen periaatteet.

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ei esitietovaatimuksia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson tentti: 23.10.2015.Tentti järjestetään lukujärjestykseen varattuina lähiopetuskertoina.
Uusintakoetilaisuudet sähkötekniikan yleisinä uusintakoepäivämäärinä: 25.11.2015 ja 7.1.2016

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaissuorituksen arviointi koostuu henkilökohtaisten palautusten, ryhmätyöskentelyn tuotosten sekä tentin pisteytyksestä. Lisäksi opintojakson aikainen aktiivisuus (esim. harjoitustehtävät) arvioidaan ja se vaikuttaa osaltaan kokonaisarvosanaan.
Opintojakson arvosana (1 - 5) muodostuu kaksiosaisesti:
- Läpäisyvaatimuksena tentin hyväksytty suoritus, arvosana 1 ... 3
- Aktiivinen osallistuminen (henk.koht tehtävät, pienryhmätyöskentely) korottaa tentin arvosanaa +1 ... 2

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, opetuskeskustelu, yhteisöllinen oppiminen, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, tentti.

Oppimateriaalit

- J. Ahoranta: Sähkötekniikka (painos 2012 tai uudempi)
- Tabulassa sähköisesti jaettava materiaali sekä tehtävänantojen palautusten pohjalta itsenäisesti/ryhmissä muodostettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

42h lähiopetusta, sisältäen opintojakson tentin (3h) ja tentin palautuksen (3h). n. 39h itsenäistä tai ryhmissä tapahtuvaa opiskelua.

Sisällön jaksotus

Lähiopetusta keskimäärin 2 x 3h / vko lukuvuoden ensimmäisen periodin ajan. Lähitunnit koostuvat luennoista, ryhmätyöskentelystä, harjoituksista sekä mahdollisesti sähkövoimalaboratoriossa järjestettävistä demoista.
Opintojakson sisältö koostuu seuraavista kokonaisuuksista:
- Sähkötekniikan peruskäsitteet ja -suureet
- Tasasähköpiirit
- Vaihtosähköpiirit
- Sähköstatiikka
- Sähkömagnetismi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso antaa valmiudet ammatilliseen kommunikointiin sähkötekniikan peruskäsitteiden avulla.

Kansainvälisyys

Mahdollisesti osittain vieraskielistä opiskelumateriaalia.

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja annetaan opintojakson aikana lähiopetuskerroilla, sekä sähköisesti Tabulan kautta. Tabulan kurssiavain annetaan opintojakson aloitustuntien yhteydessä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tyydyttävän arvosanan kriteerit eivät täyty.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Sähköteknisten perustietojen hallinta ja soveltava osaaminen ohjeistettuna.
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa toimia ryhmässä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi kyky perustella ja käyttää oppimaansa sekä työskennellä oma-aloitteisesti.
Opiskelija ottaa vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta, sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisten lisäksi syvällinen tietojen hallinta ja soveltava osaaminen, sekä kyky arvioida kriittisesti tekemiään ratkaisuja.
Opiskelija ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta, sekä osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti osaamisensa kehittämiseen.

Siirry alkuun