Tekniikan suomen kieli ja viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00BE56-3025
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2015 - 19.10.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Biotuotetekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa
• toimii viestintätilanteissa vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Sisältö (Opintojakso)
• puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
• oikeakielisyys
• asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kielenhuollon testi (1/3), palautettavat tehtävät (1/3) ja puhe-esitys (1/3), jatkuva näyttö, läsnäolovelvoite 80 %
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, ryhmätyöskentely
Oppimateriaalit
Tekniikan viestintä -kirja ja muu kurssin aikana Tabulan kautta jaettava materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 21 tuntia/ryhmä, itsenäistä työskentelyä 60 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakson esittely
Kielenhuollon kertaus
Puhelin- ja sähköpostiviestintä
Asiakirjastandardi
Työnhaun asiakirjat
TAMKin raportointiohje ja raporttipohja
Raportin kirjoittaminen
Tarjouspyynnöt, tarjoukset, reklamaatiot
Puheviestinnän teoriaa
Puheviestinnän harjoituksia + yritysesittely ryhmissä
Tiedotteet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on integroitu Biotuote- ja prosessitekniikan perusteet -opintojaksoon. Opintojakson tehtävien tekemisen lähtökohtana on tutustuminen johonkin oman alan yritykseen.
Lisätiedot
Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole
Riittävä suomen kielen taito
Läsnäolovelvoite 80 %
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviään. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistunut opetukseen vaaditun määrän. Hän osaa laatia jäsentyneitä ja ymmärrettäviä viestejä ohjeiden ja mallien mukaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellä esitettyjen lisäksi:
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät tehtävänantoa noudattaen ja aikataulun mukaisesti. Suoritukset ovat tilanteen ja vastaanottajan huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Tekstit ovat melko virheettömiä. Esiintyessään opiskelija pitää katseontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellä esitettyjen lisäksi:
Opiskelija on osallistunut tuntiopetukseen aktiivisesti sekä rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hänen käyttämänsä kieli on miltei virheetöntä ja tyyliltään moitteetonta. Opiskelija esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.