Puukauppa ja puunkorjuun suunnittelu (13 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BG67-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 15.03.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.03.2016 - 13.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 13 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Miia Seilonen
- Manne Viljamaa
- Petri Keto-Tokoi
- Perttu Arminen
- Opintojakso
- 6M00BG67
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-tuntee puukauppatavat, mukaanlukien sähköinen puukauppa, sekä puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa ja niiden merkityksen puunhankinnassa
-tuntee puukaupan markkinointimenetelmiä ja asiakkuuden hallinnan perusteet
-osaa hyödyntää puustotietoja, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat
-tuntee puunhankinnan osalta talousmetsien käyttöä ohjaavat lait , metsäsertifioinnin vaatimukset sekä erilaiset suositukset ja osaa soveltaa tätä tietoa puunhankinnan eri vaiheissa
-tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt
-osaa arvioida korjuukohteen puuston määrän, kertymän määrän ja rakenteen
-osaa laatia puukaupan ja korjuun suunnitelmia ja ohjata operaatioita hyödyntämällä paikkatietojärjestelmiä
-osaa arvioida toteutettujen toimenpiteiden onnistumista
Sisältö (Opintojakso)
Arvokkaiden elinympäristöjen tunnistaminen, puukaupan ja puunkorjuun suunnitteluharjoitukset leimikkotasolle, paikkatietolaitteiden ja -järjestelmien hyödyntäminen, leimikoiden ketjuttaminen ja resurssisuunnitelman teko, turvemaiden erityispiirteiden huomioiminen, puuvirtaharjoitukset, korjuujäljen arviointiharjoitus, luontolaadun arviointiharjoitus, maisematyölupa ja maiseman huomiointi operaatioissa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
17.-18.5.2016 Verkkotentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakko- ja etätehtävät 70%
Verkkotentti 30%
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetus, ennakko- ja etätehtävät, harjoitustyöt,itseopiskelu,verkkotentti.
Oppimateriaalit
Luonnonhoito:
Karhunruohosta sudenmarjaan metsäkasviopas, Veli Haikonen, Seppo Vuokko ja Markku Meriluoto, TAPIO
Kasvintunnistusopas (esim. Suomen ja pohjolan kasvit, Bo Nylén, Wsoy)
Liito-orava ja metsän käsittely, TAPIO 2004
Metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt, Markku Meriluoto ja Timo Soininen, TAPIO
Talousmetsien luonnonhoito – metsäammattilaisen käsikirja, TAPIO 2009
Metsätalous ja vesiensuojelu, Metsäteho, soveltuvin osin
Petolinnut ja metsätalous, Kontkanen&Nevalainen 2002
Lainsäädäntö soveltuvin osin
Hyvän metsänhoidon suositukset
Puukauppa:
Maisematyölupa kaavoitetuilla metsäalueilla, Tenhola, 2002 TAPIO
Metsäteknologian perusteet, Jori Uusitalo, Metsälehti kustannus, soveltuvin osin
Näin se on: Metsänomistajan lakiopas, Kiviniemi M., 2011
Matti Kiviniemi 2006, Puukauppa, soveltuvat osat
Maastotaulukot
Tapion taskukirja, soveltuvat osat
Maastotaulukot
Puunkorjuu:
Metsäteho Oy:n Puuhuolto-opas, http://www.metsateho.fi/puuhuolto-opas
Metsätehon muut oppaat (mm. Puunkorjuun suunnittelu 2005, säästöpuut –esite, rantametsien käsittelysuositus, ojitusalueiden puunkorjuu) – löytyvät Metsätehon inter-netsivuilta (www.metsateho.fi)
Metsäteknologian perusteet, Jori Uusitalo, Metsälehti kustannus, soveltuvin osin
Muu luennoilla osoitettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta noin 55h, josta maasto-opetusta noin 25h ja omatoimista opiskelua 270h.
Sisällön jaksotus
Puukauppatavat, puunmyyntisuunnitelman laatiminen, leimikon puumäärän arvioiminen, puukaupan tekeminen ja hinnoittelu, puukaupan ja puunkorjuun kannalta keskeisimmät lait, sertifiointikriteerit ja suositukset talousmetsissä, erityisen tärkeät elinympäristöt ja luonnonhoito puunkorjuukohteilla, korjuun suunnittelu ja työsuojelu, GPS-laitteiden hyödyntäminen korjuun suunnittelussa, korjuun ketjutus, suometsien korjuun erityispiirteet, kunnostusojitus ja vesiensuojelutoimenpiteet puunkorjuussa ja korjuujäljen arviointi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailija metsäyhtiöstä tai Mhy:ltä. Harjoittelut metsäkohteilla. Tutustuminen Puuvirtaan eli virtuaaliseen puunhankintaympäristöön.
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuspäivät, aiheet ja paikat:
11.3.2016 TAMK F1-04, Puukauppa/ Miia: vierailijaluennoitsija tai vierailu
12.3.2016 TAMK F2-04, Puukauppa/ Miia: puukaupan teoriaa ja Puuvirta-harjoitus
1.4.2016 TAMK F1-04, Puukauppa/ Miia: etätehtävien purku ja kertaus
2.4.2016 TAMK F2-04, Puunkorjuun suunnittelu/ Perttu, korjuujäljen arviointi maastopäivä.
8.4.2016 TAMK F2-05, Puunkorjuun suunnittelu/ Perttu, sertifiointi
9.4.2016 TAMK F2-04, Puunkorjuun suunnittelu/ Manne, maastopäivä
22.4.2016 TAMK F1-05, Puunkorjuun suunnittelu/ Manne, etätehtävien purku ja kertaus
23.4.2016 TAMK F1-05, Metsäluonnon huomioiminen puunkorjuussa/ Petri Keto-Tokoi
13.5.2016 TAMK F2-33, Kertaus kurssin asioista
17.-18.5.2016 Verkkotentti
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos opiskelijalla jää suorittamatta tai hän saa hylätyn tentistä tai jättää suorittamatta tai suorittaa hylätysti usean etätehtävän, hän saa koko kurssista hylätyn. Jos opiskelijalla on paljon poissaoloja viikonlopun lähiopetuksesta, hänen suorituksensa voidaan hylätä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa pääasiat luonnonhoitoon, puukauppaan ja puunkorjuun suunnitteluun sisältyvistä asioista mm. metsän arvokkaista elinympäristöistä ja metsäluonnonhoidosta, puukauppatavoista, puukaupan markkinoinnista, puun hinnoittelusta ja leimikon puustomäärän arvioinnista sekä korjuun suunnittelusta. Opiskelija ei kuitenkaan osaa kurssin sisältöön liittyviä asioita syvällisemmin, ei osaa nähdä niiden yhteyksiä toisiinsa osana puunhankinnan kokonaisuutta eikä osaa tehdä asioita käytännössä. Opiskelija osoittaa osaavansa pääasiat saavuttamalla vähintään 50 % näiden asioihin liittyvistä tenttikysymyksistä ja harjoitustehtävistä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa hyvin luonnonhoitoon, puukauppaan ja puunkorjuun suunnitteluun sisältyvistä asioista mm. metsän arvokkaista elinympäristöistä ja metsäluonnonhoidosta, puukauppatavoista, puukaupan markkinoinnista, puun hinnoittelusta ja leimikon puustomäärän arvioinnista sekä korjuun suunnittelusta. Hän näkee asioiden yhteyden toisiinsa ja osana puunhankinnan kokonaisuutta sekä osaa tämän lisäksi soveltaa hallitsemaansa tietoa käytännössä mm. osaamalla itsenäisesti kartottaa maastossa leimikolla olevat luontokohteet, arvioimalla itsenäisesti poistettavan puuston puutavaralajeittain, osaamalla täyttää puukaupan asiakirjat, selviytymällä itsenäisesti tai työparin/ pienryhmän kanssa leimikon rajauksesta ja suunnittelemalla leimikon puunkorjuuta varten. Hän osaa myös käyttää työparin/ pienryhmän kanssa apuna paikkatiedon hallintaan liittyviä laitteita ja ohjelmistoja työtehtävissä, joissa niistä on apua.
Opiskelija osoittaa osaavansa hyvän arvosanan edellyttämän tason olemalla aktiivisesti mukana luennoilla ja maastoharjoituksissa ja saavuttamalla vähintään 70 % asioihin liittyvistä tenttikysymyksistä ja harjoituksista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa yksityiskohtaisesti luonnonhoitoon, puukauppaan ja puunkorjuun suunnitteluun sisältyvistä asioista mm. metsän arvokkaista elinympäristöistä ja metsäluonnonhoidosta, puukauppatavoista, puukaupan markkinoinnista, puun hinnoittelusta ja leimikon puustomäärän arvioinnista sekä korjuun suunnittelusta. Hän osaa tämän lisäksi soveltaa itsenäisesti hallitsemaansa tietoa mm. osaamalla kartottaa maastossa leimikolla olevat luontokohteet, arvioimalla tarkasti poistettavan puuston puutavaralajeittain, osaamalla täyttää puukaupan asiakirjat, selviytymällä itsenäisesti leimikon rajauksesta ja suunnittelemalla leimikon puunkorjuuta varten. Hän osaa myös käyttää itsenäisesti apuna paikkatiedon hallintaan liittyviä laitteita ja ohjelmistoja työtehtävissä, joissa niistä on apua.
Opiskelija osoittaa osaavansa kiitettävän arvosanan edellyttämän tason olemalla aktiivisesti mukana luennoilla ja maastoharjoituksissa ja saavuttamalla vähintään 90 % asioihin liittyvistä tenttikysymyksistä ja harjoituksista.