Users of wood (10 cr)
Code: 6M00BG45-3003
General information
- Enrolment period
- 16.01.2015 - 31.01.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 05.01.2015 - 29.04.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Miia Seilonen
- Reijo Manninen
- Perttu Arminen
- Arto Nikkilä
- Course
- 6M00BG45
Objectives (course unit)
The student:
-knows the most important industrial wood conversion processes and their main and side products
-knows the most essential physical properties of wood, which affect its use as raw material
-knows the suitability of timber assortments for different conversion processes, the degrees of efficiency and the requirements of final products on wood raw material
-understands how the criteria affect the measures and qualitative criteria of timber assortments and is able to take these into consideration in bucking the timber
-knows the most important methods of measuring timber an is able to measure timber at road side stock
-is able to search professional information from various sources and can compile a short professional report.
Content (course unit)
The most important industrial wood conversion processes (wood product industries, chemical forest industry, wood energy) and their products. The suitability of Finnish timber in diffefrent industrial processes. Wood physics (moisture content, thermal value, elasticity). The quality requirements of different processes.. The measure and quality criteria of timber. Bucking and assorting wood. Mesaurements used in the industry. Searching information. Report writing.
Exam schedules
Verkkotentti 23.-25.3.2015
Assessment methods and criteria
Etätehtävät 60 %
Verkkotentti puun käyttäjät 20 %
Verkkotentti fysiikka 20 %
Teaching methods
Lähiopetus, opetuskeskustelut, harjoitukset, harjoitustyöt, verkko-opiskelu, vierailut.
Learning materials
Metsäteollisuuden oppimisympäristöt (Know Pulp, Know Paper, Know Timber)
Kärkkäinen Matti, 2003. Puutieteen perusteet.
Opetushallitus, 2002. Puutuoteteollisuuden osat 1 - 5.
Suomen Metsäyhdistys, Puun monet mahdollisuudet.
Jääskeläinen, Sundqvist, 2007. Puun rakenne ja kemia.
Sipi M., 2009.Puutavaran mittaus.
Student workload
Lähiopetusta n. 50h, vierailuja noin 10h, itsenäistä opiskelua noin 180h.
Content scheduling
Aiheet lähijaksottain:
1. 24.1. Puu raaka-aineena, puutuoteteollisuus: puun käyttö, prosessit ja tuotteet.
2. 6.-7.2. Sahapuun laatu, apteeraus ja sahausharjoitus.
3. 20.-21.2. Fysiikan teoria ja tehdasvierailu, kemiallinen metsäteollisuus: Puun käyttö, prosessit ja lopputuotteet
4. 6.-7.3. Fysiikan teoria, paperilabrat, puu polttoaineena, metsäteollisuus kansantaloudessa, puuraaka-aineen uudet käyttömuodot.
5. 20.3. Paperilabrat, kertaus ja yhteenveto.
Practical training and working life cooperation
Tuotantolaitosvierailut
Further information
Monimuoto-toteutus.
Lähijaksot: 23.-24.1., 6.-7.2., 20.-21.2., 6.-7.3. ja 20.3.2015.
Etätehtäviä lähijaksojen välillä.
Opetuksessa on käytössä Tabula-oppimisympäristö.
Opintojaksolta kerätään palautetta.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää tärkeimmät puun teolliset jalostusprosessit sekä niissä syntyvät tuotteet ja sivutuotteet.
Opiskelija tietää tärkeimpien puunjalostusprosessien vaatimukset puuraaka-aineille, ja ymmärtää miten vaatimukset näkyvät puutavaran- mitta ja laatuvaatimuksissa.
Hän tuntee puutavaran mittauslainsäädännön ja osaa soveltaa tietoa puutavaran mittaamiseen keskeisten mittausmenetelmien osalta.
Hän osaa hyödyntää hakemaansa ammattialan tietoa laatiessaan raportteja.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa laskea puuraaka-aineen käytön hyötysuhteet tärkeimpien jalostusprosessien osalta, tuotteiden ja sivutuotteiden osalta.
Opiskelija tuntee puuraaka-aineen olennaisimmat fysikaaliset ominaisuudet ja tunnistaa miten nämä vaikuttavat puun teolliseen käyttöön, ja ymmärtää miten eri tekijät vaikuttavat puutavaran mitta- ja laatuvaatimuksiin.
Opiskelija tietää eri puuraaka-aineen ominaisuuksien vaikutukset lopputuotteisiin tärkeimpien jalostusprosessien osalta.
Hän hallitsee puutavaran mittauslainsäädännön ja osaa soveltaa sitä eri mittausmenetelmien käyttöön.
Hän osaa hyödyntää hakemaansa ammattialansa tietoa laatiessaan raportteja huomioiden lähdekritiikin ja osaa tehdä lähdeviittaukset ja lähdeluettelon.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa laskea puuraaka-aineen käytön hyötysuhteet tärkeimpien jalostusprosessien osalta, tuotteiden ja sivutuotteiden osalta.
Opiskelija tuntee puuraaka-aineen olennaisimmat fysikaaliset ominaisuudet ja tunnistaa miten nämä vaikuttavat puun teolliseen käyttöön, ja ymmärtää miten eri tekijät vaikuttavat puutavaran mitta- ja laatuvaatimuksiin.
Opiskelija tietää eri puuraaka-aineen ominaisuuksien vaikutukset lopputuotteisiin tärkeimpien jalostusprosessien osalta.
Hän hallitsee puutavaran mittauslainsäädännön ja osaa soveltaa sitä eri mittausmenetelmien käyttöön.
Hän osaa hyödyntää hakemaansa ammattialansa tietoa laatiessaan raportteja huomioiden lähdekritiikin ja osaa tehdä lähdeviittaukset ja lähdeluettelon.