Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunta- ja käyttäytymistieteelliset opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC61-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.05.2015 - 19.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 25.10.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
25 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Maritta Kivinen-Wahlroos
Tarja Aaltonen
Terttu Haataja
Opintojakso
7K00BC61

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää kasvatustieteen, psykologian ja sosiaalipolitiikan tieteenalat ja kiinnostuksen kohteet
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveyteen
- tietää eri- ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita hoitotyössä kasvatustieteellistä tietoa soveltaen
- tietää sosiaalivakuutusjärjestelmän ja kuntoutuspalvelut siten, että osaa toimia hoitotyön ammattilaisena osana moniammatillista työryhmää

Sisältö (Opintojakso)

- kehityspsykologia
- terveyspsykologia
- ohjausprosessi
- suomalainen sosiaaliturva

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kasvatustiede, sosiaalipolitiikka ja psykologia tentitään erikseen. Kokonaisuuden lopussa on 2 tenttiä ja 1 ryhmätentti, nämä ovat ensimmäinen tenttikerta. Kustakin tieteestä hylätyn voi uusia kahdesti. Uusintatentti on mahdollinen 10.11.2015 tai 08.12.2015.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentit (psykologia ja sosiaalipolitiikka)
Ryhmätentti ja seminaari (kasvatustiede)
Muista suoritustavoista sovittava opettajan kanssa erikseen

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, seminaari

Oppimateriaalit

Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s 200-227. Edita
Niemelä P (toim)2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai tarmpoliini. WSOY
Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen edut, haitat ja kehittämistarpeet, Raportti 4/2011,Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J.2011. Onnistuuko ohjaus?. Edita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta on 8+16+16 tuntia ja 3x2tunnin tentti ja seminaari. Itsenäisen opiskelun osuus on 89 tuntia

Sisällön jaksotus

Osa 1 Kasvatustiede 1op
Osa 2 Psykologia 2op
Osa 3 Sosiaalipolitiikka 2op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kasvatustieteen suoritus edellyttää sitoutumista valmentavaan pienryhmätyöskentelyyn tuntitilanteissa tai verkkoympäristössä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa asiakasohjaustilanteen valitsemassaan tai osoitetussa paikassa yhteistyössä työelämän kanssa. Erillinen ohjeistus.

Lisätietoja opiskelijoille

Seminaareissa on pakollinen läsnäolo. Kunkin osan ensimmäiselle tunnille on osallistuttava.
Kasvatustiede
- erilaiset oppijat, oman ohjausprosessin tunnistaminen ja kehittäminen
- ammatillisen ohjauksen suunnittelun elementit
- ohjauksen menetelmät
Psykologian tarkempi sisältö
- psykologia tieteenä
- terveyspsykologia
- kehityspsykologia
* voimavarat ja psyykkinen itsesäätely
* psyykkiset tekijät somaattisessa sairastamisessa
* seksuaaliterveys ja seksuaalisuuden kehitys
* seksuaaliohjaus ja -neuvonta hoitotyössä
* ihmisen psykologinen kehitys eri ikävaiheissa
* käsitteet (temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, kiintymys)
* kiintymyssuhdeteoria
Sosiaalipolitiikan tarkempi sisältö
- suomalainen sosiaaliturva
* sosiaalipolitiikan tavoitteet ja sisältö
* sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
* asumisperusteinen ja ansiosidonnainen sosiaaliturva
* hyvinvointivaltio ja hyvinvointiyhteiskunta
* suomalaisen sosiaaliturvan palvelujärjestelmä: sosiaalipalvelut ja toimeentuloturva (sosiaalihuollon toimeentulotuki, vähimmäistoimeentuloturva Kelalta sairastumisen, vammautumisen, työttömyyden ja ikääntymisen johdosta)
* palvelurakenteen muutos
* eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden/potilaiden kuntoutuspalvelujärjestelmä (perus- ja erityistason sosiaali- ja terveydenhuolto, Kela, tapaturmavakuutusyhtiöt) ja kuntouttava työote

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
-ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellistä tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- opiskelija osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset

Siirry alkuun