Siirry suoraan sisältöön

Oppimisen taidot (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC52-3036

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.07.2015 - 24.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 25.10.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
27 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Asko Karttunen
Taina Peltonen
Johanna Granlund
Ella Puranen
Anne-Marie Lehtonen
Vastuuhenkilö
Anne-Marie Lehtonen
Pienryhmät
ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
ryhmä 1
ryhmä 2
Opintojakso
7K00BC52

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa käyttää kasvatustieteellistä tietoa oman oppimisensa analysointiin ja kehittämiseen
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ryhmän jäsenenä
- osaa määritellä ammatillisen kasvun ja ammattieettisen kehityksen prosessin ja vaiheet
- osaa toimia ammattikorkeakouluympäristössä ja tietää ammattikorkeakoulun tarjoamat mahdollisuudet kansainvälistymiseen
- tunnistaa tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkit ja tietää tieteellisen tutkimuksen rakenteen
- osaa käyttää tutkittua tietoa oman oppimisensa tukena
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä tietojenkäsittelyohjelmia hyödyntäen

Sisältö (Opintojakso)

- kirjoitusviestintä
- informaatiotekniikka
- minä oppijana
- orientoivat opinnot
- tutkimuksen lukutaito

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-tehtävien palautusajankohdat ja näyttökokeet opettaja ilmoittaa kurssin alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Orientoivat opinnot:
osallistuminen opetukseen
Osa 2 Kirjoitusviestintä
essee
osallistuminen opetukseen
Osa 3 Informaatiotekniikka
näyttökoe tietokoneella
osallistuminen opetukseen
Osa 4 Minä oppijana
pakollinen osallistuminen opetukseen
pohdintaessee, palautetaan työpajaan
Osa 5 Tutkimuksen lukutaito
essee
osallistuminen opetukseen
Osa 6 Tiedonhallinta
pakollinen osallistuminen opetukseen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aktivoivat kirjoitustehtävät, harjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu, ohjattu verkko-opiskelu, työpajatyöskentely, luennot, opetuskeskustelu, verkkokeskustelu

Oppimateriaalit

Aktiivinen oppiminen, Ohjatun itsenäisen työskentelyn opas 1.
intra.tamk.fi, laatukäsikirja
ohjelmien opasteet
Minä oppijana -verkko-opas
Tuomi, J. 2006. Tutki ja lue, Johdatus tieteellisen tekstin ymmärtämiseen. Tammi
Kirjoittamista tukevat verkkomateriaalit ja kirjoitusviestinnän toteutuksilla jaettu materiaali
TAMKin kirjallisen raportoinnin ohje
opintojakson alussa sovittava muu kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 48 t ja itsenäistä työskentelyä 114 t

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu seuraavista osista
- Orientoivat opinnot 1op
- Kirjoitusviestintä 1 op
- Informaatiotekniikka 2 op
- Minä oppijana/kasvatustiede 1 op
- Tutkimuksen lukutaito 1 op
- Tiedonhallinta

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelmaa tarkennetaan mahdollisesti vielä.
Tarkennetut tavoitteet:
- osaa toimia ammattikorkeakouluympäristössä ja osaa käyttää tukipalveluita
- tietää ammattikorkeakoulun tarjoamat mahdollisuudet kansainvälistymiseen
- osaa hyödyntää ammattikorkeakoulun tietojärjestelmiä
- osaa käyttää työvälineohjelmia opinnoissaan ja työelämässä
- Osaa tuottaa esityksiä tietojenkäsittelyohjelmia hyödyntäen
- ymmärtää sisäisen yrittäjyyden merkityksen opiskelutavoitteiden saavuttamisessa
- osaa käyttää kasvatustieteellistä tietoa oman oppimisensa analysointiin ja kehittämiseen
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ryhmän jäsenenä
- osaa määritellä ammatillisen kasvun ja ammattieettisen kehityksen prosessin ja vaiheet
- osaa eritellä tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkit
- osaa kuvata tieteellisen tutkimuksen rakenteen ja osaa soveltaa rakennetta soveltuvin osin omissa teksteissään
- osaa perustella tutkimuksen perusluokittelujen erot
- osaa käyttää tutkittua tietoa oman oppimisensa tukena
- osaa laatia asiatyylisen, ongelmaperustaisen esseen
- osaa hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman tekstinsä kokonaisuutta
- osaa kirjoittaa tyylillisesti yhtenäisen ja ohjeiden mukaisen tekstin yhdistäen omaa ja lähdekirjoittajien ajattelua vakuuttavasti perustelluksi vuoropuheluksi
- opiskelija osaa hakea suunnitelmallisesti ja tehokkaasti oman koulutusalansa tietoa

Tarkennetut sisällöt
- orientoivat opinnot
- tietoturvariskit ja niiden hallinta
- informaatiotekniikka
- Ms-Office (Word, Excel, PowerPoint)
- asiakirjastandardit, kirjallisen työn ohjeet
- TAMK-tietojärjestelmät
- sisäinen yrittäjyys
- asiatyyli, ongelmaperustaisen tekstin rakenne
teksti- ja lähdeviitteet, lähteisiin viittaaminen
oman ajattelun ja viitatun tiedon yhdistäminen tekstissä
- oman oppimistyylin ja oppimisstrategioiden analyysi
- taitava oppiminen ja oppimisen arviointi
- sosiaalinen oppiminen
- ammatillinen ja eettinen kasvu
- tieteellinen tieto ja tieteellinen tutkimus
- metodin ja metodologian merkitys tutkimuksessa
- tieteellisen tutkimuksen rakenne
- tutkimuksen viitekehys
- tutkimustyypit ja tutkimuskohde
- tutkimusstrategiat
- tiedonhaun opetus (kirjasto)

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa käyttää työvälineohjelmia näyttökokeessa
- osaa soveltaa työvälineohjelmia tehtävissään
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu lähiopetukseen ja verkko-opetukseen aktiivisesti
- on tehnyt kirjalliset tehtävät tavoitteiden mukaisesti

Siirry alkuun