Siirry suoraan sisältöön

Rakennuspiirustukset ja CAD suunnittelu (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00BK93-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2015 - 14.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestari
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jaakko Aumala
Vastuuhenkilö
Jaakko Aumala
Opintojakso
5B00BK93

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

opiskelija saavuttaa perusvalmiudet viestintään rakennuspiirustusten avulla.

Sisältö (Opintojakso)

Käsitellään rakennuspiirustusten tuottamista ja tulkintaa varten kuvaustavat, piirrosmerkit sekä näihin liittyen rakennusalalla vallitsevat käytännöt.
Käsitellään AutoCAD ohjelman perusteet.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttiminen voidaan tehdä välitentteinä, jolloin lähes jokaisella lähiopetuskerralla heti tunnin alussa vastataan muutamaan pieneen kysymykseen tabulassa. Jos lähitenteistä 1/3 tai enemmän on jäänyt tekemättä tai tulos ei ole hyväksyttävä, pitää osallistua uusintatenttiin. Uusintatentti on kurssin jälkeen erikseen sovittavana ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa välitenttien tai uusintatentin tulokset (painoarvo noin 25%) ja kolmen erillisen harjoitustyön (painoarvo kullekin n. 25% vaihdellen laajuuden mukaan) tulosten yhteispistemäärä vaikuttaa arviointiin, joka on asteikolla 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

ongelmalähtöinen opiskelu, ohjattu verkko-opiskelu, laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely, itsenäinen verkko-opiskelu,
tentti, harjoitustyöt, harjoitukset, yhteistoiminnallinen oppiminen, opetuskeskustelu,
demonstraatiot, lähiopetus

Oppimateriaalit

Videomateriaalia ja kirjallista materiaalia on Tabulassa. Muuta materiaalia ei ole välttämätöntä hankkia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 45 oppituntia. Noin 35 tuntia pieniin kotiharjoituksiin, asioitten kertaamiseen sekä isompiin harjoitustöihin.

Sisällön jaksotus

Alussa pääpaino ohjelmalla ja loppua kohti suunnitelmien sisällöllä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tapauskohtaisesti sovittavissa joustavasti. Ota yhteyttä opettajaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on tavanomaista suuremmalta osuudelta virtuaalinen, eli opiskelijan tulee seurata erityisen tarkasti heti kurssin alusta lähtien, mitä Tabulassa kurssin sivulla tapahtuu.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut kurssille ja ollut läsnä, mutta opiskelija ei täytä arviointikriteereitä korkeampiin arvosanoihin.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on omaksunut hyväksyttävän vähimmäistason opetettavissa asioissa. Hän osaa lukea rakennuspiirustuksia sekä piirtää AutoCAD-ohjelmalla niitä. Hän saattaa kaivata opettajan tai edistyneempien opiskelijoitten apua CAD-tehtävistä suoriutuakseen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on hyvät valmiudet toimia itsenäisesti ja soveltaa kurssin sisältöön liittyviä asioita jatkossa. Opiskelija ymmärtää hyvin rakennuspiirustusten sisältöä ja merkintöjä. Opiskelija osaa tuottaa mittatarkkuudeltaan ja asetuksiltaan laadukkaita rakennuspiirustuksia ja tulostaa niitä standardeja sekä toimialan vakiintuneita käytäntöjä noudattaen. Vaikeammissa ongelmatilanteissa hän saattaa tarvita apua.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osoittanut erityistä perehtyneisyyttä kurssin sisältöä kohtaan ja saavuttanut korkean osaamistason kurssin sisältöön liittyvissä asioissa. Hän pystyy tuottamaan lähes virheettömiä ja mittatarkkuudeltaan korkeatasoisia piirustuksia sekä tulosteita. Hän ratkaisee itse vastaan tulevat ongelmatilanteet ja kykenee auttamaan muita ongelmatilanteitten ratkaisemisessa.

Siirry alkuun