Asiantuntijuus akuuttihoitotyössä I (10op)
Toteutuksen tunnus: 7L00CO87-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 25.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2015 - 15.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kliininen asiantuntija YAMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 15
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marjo Räsänen
- Soile Iivonen
- Seija Tiainen
- Vastuuhenkilö
- Marjo Räsänen
- Opintojakso
- 7L00CO87
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-syventää oman asiantuntija -alueensa sisällön hallintaa
-perehtyy äkillisesti sairaiden hoitotyön erityiskysymyksiin
-osaa arvioida hoidon tarpeen ja kiireellisyyden eri tilanteissa ja toimintaympäristöissä
-osaa toimia moniammatillisessa tiimissä äkillisesti sairastuneiden hoitotyössä omalla vastuualueellaan
Sisältö (Opintojakso)
-kliininen asiantuntijuus ja kompetenssi omalla urapolulla
-koulutustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
-hoidon priorisointi ja hoitotyön keinot äkillisesti sairastuneiden hoidossa
-simulaatioharjoitukset
-tiimityöskentely asiantuntijaryhmissä ja verkostoissa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kokonaisuudesta ei ole varsinaista tenttiä. Tieteellisen artikkelin arviointi sijoittuu syksylle 2015, Oman CV:n rakentaminen syksylle 2015, koulutustilaisuus ja siihen liittyvät tehtävät; kevät 2016 ja alkusyksy 2016
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Tiimityöskentely asiatuntijaryhmässä ja oman kliinisen asiantuntijuuden pohtiminen
- Tieteellisen artikkelin referointi ja yhteenvedon esittäminen ( 1-5) , erilliset arviointiohjeet ( syksy 2015 )
- Osallisuminen simulaatioharjoitukseen, läsnäolovelvoite ( syksy 2015 )
- elvytystaidon testaaminen ( hyväksytty -hylätty )
- Verkostotyöskentelyyn osallistuminen ja sen toiminnan esittely ja raportointi ( kevät 2016) suoritus = S
- Koulutustilaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi ja siitä laadittava kirjallinen raportti (0-K5 ), erilliset arviointikriteerit ( kevät 2016-alkusyksy 2016)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Asiantuntijaluennot, yhteistoiminnallinen oppiminen, opetuskeskustelu, itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä
- Simulaatioharjoitus, läsnäolovelvoite
Oppimateriaalit
Ahonen Pia ( 2012) Kliinisen asiantuntijan koulutusohjelma uuden asiantuntijuuden tuottajana. Teoksessa Ahonen Pia ( toim. ) Kliininen asiantuntija. Uutta osaamista ylemmästä ammattikorkeakoulusta , Raportteja 130, TuAMK,
Collin, K. & Peltoniemi, S. (toim.).2007. Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. Jyväskylä, PS-Kustannus.
Kortesuo, K. 2010. Avaa tästä. Käytännön käsikirja kouluttajalle. Vantaa, Hansaprint Oy.
Kupias, P. 2011. Kouluttajana kehittyminen. Helsinki, Palmenia.
Kupias, P. & Koski, M. 2012. Hyvä kouluttaja. Helsinki, SanomaPro.
OK-opintokeskus. Kouluttajan rakennustyömaa. Saatavilla www-osoitteessa http://kouluttaja.ok-opintokeskus.fi/
Erikseen sovitut ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op syksy 2015,josta 22 lähiopetusta sisältäen 6.11 Y-AMK seminaaripäivän sekä 10 tuntia käytännön simulaatioharjoitusta, itsenäistä työskentelyä 103 tuntia
5 op kevät 2016
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Koulutustilaisuuden suunnittelu ja toteutus terveydenhuollon/ hoitotyön toimintayksikköön joko omassa ja muussa organisaatiossa, jonka itse valitsee. ( Kevät 2016)
Lisätietoja opiskelijoille
Simualaatioharjoituksen ja elvytystaidon testauksen voi suorittaa vain osallistumalla itse harjoitukseen
Oheislukemisto; Vuorinen, I. 2005. Tuhat tapaa opettaa. Tampere, Vammalan kirjapaino Oy.
laaja lähdeaineisto liittyen opetukseen ja oppimiseen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa pohtia oman asiantuntija-alueensa sisältöjä
- opiskelija osaa referoida tieteellistä tekstiä
- opiskelija osaa arvioda ja priodisoida hoidon tarvetta omalla vastuualueellaan
- osaa toimia moniammattillisen tiimin jäsenenä
- opiskelija osallistuu simulaatioharjoitukseen
- opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa koulutustapahtuman terveydenhuollon toimintaympäristössä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa soveltaa alansa asiantuntemusta muuttuvissa toimintaympäristöissä hoidon tarpeen arvioinnissa ja hoidon priorisoinnissa
- opiskelijaa osaa hyödyntää tutkimustietoa kliinisen asiantuntijuuden kehittämisessä
- opiskelija osaa laaja-alaisesti ja kriittisesti arvioida omaa toimintaansa niin yksilötyössä kuin tiimeissä toimiessaan
- osallistuu aktiivisesti simulaatioharjoituksen toteutukseen ja arviointiin
- opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pitämäänsä koulutustapahtumaa ja osaa tunnistaa saamansa palautteen pohjalta omat kehittämisalueensa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa laaja-alaisesti soveltaa kliinistä asiantuntijuuttaan vaihtuvissa terveydenhuollon toimintaympäristöissä
- osaa toimia kliinisenä asiantuntijana hoidon tarpeen arvioinnissa ja priorisoinnissa omalla vastuualueellan ja sen erilaisissa verkostoissa hyödyntä näyttöön petustuvaa tietoa
- osoittaa syvää perehtyneisyyttä simulaatio-oppimiseen
- osaa laatia, toteuttaa ja arvioida alansa kehittämisen kannalta tärkeän koulutustapahtuman