Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijuus akuuttihoitotyössä I (10op)

Toteutuksen tunnus: 7L00CO87-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 25.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2015 - 15.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 15
Koulutus
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marjo Räsänen
Soile Iivonen
Seija Tiainen
Vastuuhenkilö
Marjo Räsänen
Opintojakso
7L00CO87

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-syventää oman asiantuntija -alueensa sisällön hallintaa
-perehtyy äkillisesti sairaiden hoitotyön erityiskysymyksiin
-osaa arvioida hoidon tarpeen ja kiireellisyyden eri tilanteissa ja toimintaympäristöissä
-osaa toimia moniammatillisessa tiimissä äkillisesti sairastuneiden hoitotyössä omalla vastuualueellaan

Sisältö (Opintojakso)

-kliininen asiantuntijuus ja kompetenssi omalla urapolulla
-koulutustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
-hoidon priorisointi ja hoitotyön keinot äkillisesti sairastuneiden hoidossa
-simulaatioharjoitukset
-tiimityöskentely asiantuntijaryhmissä ja verkostoissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kokonaisuudesta ei ole varsinaista tenttiä. Tieteellisen artikkelin arviointi sijoittuu syksylle 2015, Oman CV:n rakentaminen syksylle 2015, koulutustilaisuus ja siihen liittyvät tehtävät; kevät 2016 ja alkusyksy 2016

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Tiimityöskentely asiatuntijaryhmässä ja oman kliinisen asiantuntijuuden pohtiminen
- Tieteellisen artikkelin referointi ja yhteenvedon esittäminen ( 1-5) , erilliset arviointiohjeet ( syksy 2015 )
- Osallisuminen simulaatioharjoitukseen, läsnäolovelvoite ( syksy 2015 )
- elvytystaidon testaaminen ( hyväksytty -hylätty )
- Verkostotyöskentelyyn osallistuminen ja sen toiminnan esittely ja raportointi ( kevät 2016) suoritus = S
- Koulutustilaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi ja siitä laadittava kirjallinen raportti (0-K5 ), erilliset arviointikriteerit ( kevät 2016-alkusyksy 2016)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Asiantuntijaluennot, yhteistoiminnallinen oppiminen, opetuskeskustelu, itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä
- Simulaatioharjoitus, läsnäolovelvoite

Oppimateriaalit

Ahonen Pia ( 2012) Kliinisen asiantuntijan koulutusohjelma uuden asiantuntijuuden tuottajana. Teoksessa Ahonen Pia ( toim. ) Kliininen asiantuntija. Uutta osaamista ylemmästä ammattikorkeakoulusta , Raportteja 130, TuAMK,
Collin, K. & Peltoniemi, S. (toim.).2007. Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. Jyväskylä, PS-Kustannus.
Kortesuo, K. 2010. Avaa tästä. Käytännön käsikirja kouluttajalle. Vantaa, Hansaprint Oy.
Kupias, P. 2011. Kouluttajana kehittyminen. Helsinki, Palmenia.
Kupias, P. & Koski, M. 2012. Hyvä kouluttaja. Helsinki, SanomaPro.
OK-opintokeskus. Kouluttajan rakennustyömaa. Saatavilla www-osoitteessa http://kouluttaja.ok-opintokeskus.fi/
Erikseen sovitut ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op syksy 2015,josta 22 lähiopetusta sisältäen 6.11 Y-AMK seminaaripäivän sekä 10 tuntia käytännön simulaatioharjoitusta, itsenäistä työskentelyä 103 tuntia
5 op kevät 2016

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Koulutustilaisuuden suunnittelu ja toteutus terveydenhuollon/ hoitotyön toimintayksikköön joko omassa ja muussa organisaatiossa, jonka itse valitsee. ( Kevät 2016)

Lisätietoja opiskelijoille

Simualaatioharjoituksen ja elvytystaidon testauksen voi suorittaa vain osallistumalla itse harjoitukseen
Oheislukemisto; Vuorinen, I. 2005. Tuhat tapaa opettaa. Tampere, Vammalan kirjapaino Oy.
laaja lähdeaineisto liittyen opetukseen ja oppimiseen

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa pohtia oman asiantuntija-alueensa sisältöjä
- opiskelija osaa referoida tieteellistä tekstiä
- opiskelija osaa arvioda ja priodisoida hoidon tarvetta omalla vastuualueellaan
- osaa toimia moniammattillisen tiimin jäsenenä
- opiskelija osallistuu simulaatioharjoitukseen
- opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa koulutustapahtuman terveydenhuollon toimintaympäristössä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa soveltaa alansa asiantuntemusta muuttuvissa toimintaympäristöissä hoidon tarpeen arvioinnissa ja hoidon priorisoinnissa
- opiskelijaa osaa hyödyntää tutkimustietoa kliinisen asiantuntijuuden kehittämisessä
- opiskelija osaa laaja-alaisesti ja kriittisesti arvioida omaa toimintaansa niin yksilötyössä kuin tiimeissä toimiessaan
- osallistuu aktiivisesti simulaatioharjoituksen toteutukseen ja arviointiin
- opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pitämäänsä koulutustapahtumaa ja osaa tunnistaa saamansa palautteen pohjalta omat kehittämisalueensa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa laaja-alaisesti soveltaa kliinistä asiantuntijuuttaan vaihtuvissa terveydenhuollon toimintaympäristöissä
- osaa toimia kliinisenä asiantuntijana hoidon tarpeen arvioinnissa ja priorisoinnissa omalla vastuualueellan ja sen erilaisissa verkostoissa hyödyntä näyttöön petustuvaa tietoa
- osoittaa syvää perehtyneisyyttä simulaatio-oppimiseen
- osaa laatia, toteuttaa ja arvioida alansa kehittämisen kannalta tärkeän koulutustapahtuman

Siirry alkuun