Ohjattu perusharjoittelu (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC59-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2014 - 07.01.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2015 - 08.03.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 25 - 30
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kuvailla sairaanhoitajan toimenkuvaan liittyvät työtehtävät työyhteisössä
- osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa suhteessa potilaisiin, potilaiden omaisiin ja työyhteisöön ja noudattaen hoitotyön arvoja ja periaatteita omassa toiminnassaan
- osaa tukea, ohjata ja aktivoida potilaan itsehoitovalmiuksia ja auttaa potilasta päivittäessä toiminnoissa käyttäen turvallisesti tilanteeseen sopivia hoitotyön auttamismenetelmiä
- osaa tarkkailla ihmisen peruselintoimintoja ja tunnistaa potilaan hoitotyön tarpeita ko. alueilla
- osaa tehdä hoitotyönsuunnitelman omalle potilaalleen ja hahmottaa potilaan kokonaistilannetta sekä osaa raportoida suullisesti ja kirjallisesti
- osaa työskennellä ergonomisesti ja toimia aseptiikan periaatteita noudattaen
- osaa toteuttaa ohjattuna potilaan lääkehoitoa turvallisesti ja oikein
- osaa laatia henkilökohtaiset oppimistavoitteensa ja arvioida oppimistaan jakson aikana sekä tunnistaa omat kehittymishaasteensa
Sisältö (Opintojakso)
- 4 viikon harjoittelu terveyskeskuksen vuodeosastolla
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
osallistuminen infektioiden ehkäisy hoitotyössä-, kliinisen hoitotyön perusta- ja orientoiva harjoittelu- opintojaksoihin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti ja kirjallisten tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan.
Oppimateriaalit
Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattu harjoittelu 6 op.
Sisällön jaksotus
Ohjattu harjoittelu 6 op.
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkentavaa tietoa orientaatiotunnilla 4.12.14
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytyn osaamistason arviointikriteerit:
Tiedostaa hoitosuhteen merkityksen hyvän hoidon osatekijänä.
Keskustelee ja viestii ammatillisesti potilaiden kanssa ja työryhmässä.
Noudattaa vaitiolovelvollisuuttaan ja kantaa vastuun tekemästään hoitotyöstä.
Kohtaa jokaisen potilaan arvokkaana ihmisenä ja pyrkii toteuttamaan hoitotyön periaatteita auttamisessaan.
Osaa hankkia ja arvioida kriittisesti tietoa, joskin tarvitsee tukea oman toiminnan perustelussa.
Pystyy hahmottamaan oman potilaansa hoitotyön prosessin, tarvitsee tukea dokumentoinnissa ja raportoinnissa.
Osaa arvioida potilaan avun tarvetta, hahmottaa potilaan omia voimavaroja ja osaa vastata potilaan. Perustarpeisiin ja niissä tapahtuviin muutoksiin osittain itsenäisesti halliten hoitotyön perusauttamismenetelmät.
Osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja niissä tapahtuvia muutoksia osin ohjattuna.
Toimii aseptisesti ja pyrkii toimimaan ergonomisesti.
Osaa ohjattuna toteuttaa lääkehoitoa virheettömästi.
Osaa seurata lääkehoidon vaikuttavuutta.
Tunnistaa oman osaamisensa rajat lääkehoidon suhteen.
Hahmottaa sairaanhoitajan toimenkuvaa työyhteisössä.
Osaa laatia henkilökohtaiset oppimistavoitteensa realistisesti.
Omaa myönteisen asenteen oman osaamisensa kehittämiseen ja tunnistaa omat kehittymishaasteensa.
Hylätyn tason arviointikriteerit:
Ei ymmärrä hoitosuhteen merkitystä hyvän hoidon osatekijänä.
Ei pysty viestimään ammatillisesti tai rikkoo vaitiolovelvollisuuden.
Kohtelee potilaita epäammatillisesti eikä huomioi yksilöllisiä hoitotarpeita.
Ei toimi vastuullisesti hoitotyössä.
Ei kykene perustelemaan toimintaansa.
Ei kykene raportoimaan ja kirjaamaan asiallisesti, potilasturvallisuus vaarantuu.
Ei hahmota hoitotyön prosessia potilaan hoitotyön perustaksi.
Ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja eikä tunnista potilaan tilassa tapahtuvia muutoksia vaarantaen potilaan turvallisuuden.
Ei hallitse hoitotyön perusauttamismenetelmiä eikä kykene suunnitelmalliseen toimintaan.
Ei toimi aseptisesti.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytyn osaamistason arviointikriteerit:
Tiedostaa hoitosuhteen merkityksen hyvän hoidon osatekijänä.
Keskustelee ja viestii ammatillisesti potilaiden kanssa ja työryhmässä.
Noudattaa vaitiolovelvollisuuttaan ja kantaa vastuun tekemästään hoitotyöstä.
Kohtaa jokaisen potilaan arvokkaana ihmisenä ja pyrkii toteuttamaan hoitotyön periaatteita auttamisessaan.
Osaa hankkia ja arvioida kriittisesti tietoa, joskin tarvitsee tukea oman toiminnan perustelussa.
Pystyy hahmottamaan oman potilaansa hoitotyön prosessin, tarvitsee tukea dokumentoinnissa ja raportoinnissa.
Osaa arvioida potilaan avun tarvetta, hahmottaa potilaan omia voimavaroja ja osaa vastata potilaan. Perustarpeisiin ja niissä tapahtuviin muutoksiin osittain itsenäisesti halliten hoitotyön perusauttamismenetelmät.
Osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja niissä tapahtuvia muutoksia osin ohjattuna.
Toimii aseptisesti ja pyrkii toimimaan ergonomisesti.
Osaa ohjattuna toteuttaa lääkehoitoa virheettömästi.
Osaa seurata lääkehoidon vaikuttavuutta.
Tunnistaa oman osaamisensa rajat lääkehoidon suhteen.
Hahmottaa sairaanhoitajan toimenkuvaa työyhteisössä.
Osaa laatia henkilökohtaiset oppimistavoitteensa realistisesti.
Omaa myönteisen asenteen oman osaamisensa kehittämiseen ja tunnistaa omat kehittymishaasteensa.
Hylätyn tason arviointikriteerit:
Ei ymmärrä hoitosuhteen merkitystä hyvän hoidon osatekijänä.
Ei pysty viestimään ammatillisesti tai rikkoo vaitiolovelvollisuuden.
Kohtelee potilaita epäammatillisesti eikä huomioi yksilöllisiä hoitotarpeita.
Ei toimi vastuullisesti hoitotyössä.
Ei kykene perustelemaan toimintaansa.
Ei kykene raportoimaan ja kirjaamaan asiallisesti, potilasturvallisuus vaarantuu.
Ei hahmota hoitotyön prosessia potilaan hoitotyön perustaksi.
Ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja eikä tunnista potilaan tilassa tapahtuvia muutoksia vaarantaen potilaan turvallisuuden.
Ei hallitse hoitotyön perusauttamismenetelmiä eikä kykene suunnitelmalliseen toimintaan.
Ei toimi aseptisesti.
Tekee toistuvasti virheitä lääkehoidossa vaarantaen potilasturvallisuuden
Ei pyri harjaantumaan lääkehoidon passissa esille tulevissa lääkehoidon toteuttamiseen liittyvissä konkreettisissa tehtävissä osaston mahdollisuuksien rajoissa
Ei hahmota sairaanhoitajan toimenkuvaa osastolla
Ei pysty arvioimaan oppimistaan realistisesti
Ei pysty vastaanottamaan palautetta eikä tunnistamaan kehityshaasteitaan