Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2015 - 31.12.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Heidi Valtatie
Tarja Ratia
Ella Puranen
Vastuuhenkilö
Tarja Ratia
Opintojakso
7K00BC54

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa

Sisältö (Opintojakso)

- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa1 Vuorovaikutus
-suorituspäivä: kts lukujärjestys
-uusintapäivät: yleinen tenttipäivä
Osa2 Muistisairaan kohtaaminen
-suorituspäivä kts lukujärjestys
-uusintapäivät: 10.11. ja 8.12.2015
Tentittävä materiaali:
Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos Sivut on vielä auki, ilmoitetaan myöhemmin.
Osa 2 Muistisairaan kohtaaminen
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T & Forder M. (toim.) Muistisairaan kuntouttava hoito. Duodecim. Saatavissa myös verkkojulkaisuna. Kirjasta luvut: 1,2,4,5,6,9,10,12.
Tunnilla käsitellyt asiat ja aiheet
Ajankohtaiset artikkelit. Annetaan opetuksen yhteydessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-ryhmätentti: numeerinen arviointi 0-5
-oppimistehtäviä
-painokerroin 3
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen
-hyväksytty / hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
- Oppimispäiväkirja

Oppimateriaalit

-ajankohtaiset artikkelit
-kirjallisuus:
• Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
• Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
• Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
• Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T & Forder M. (toim.) Muistisairaan kuntouttava hoito. Duodecim. Saatavissa myös verkkojulkaisuna. Kirjasta luvut: 1,2,4,5,6,9,10,12.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja itsenäinen opiskelu

Lisätietoja opiskelijoille

Teoriaopintoihin osallistuttava ennen harjoituksia.
Pienryhmiin osallistuminen pakollista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

T
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

H
Ylempi kotegoria sisältyy alempaan
Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

K
Ylempi kotegoria sisältyy alempaan
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät

Siirry alkuun