Nainen, perhe ja lapsi hoitotyön asiakkaana (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK19-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2014 - 31.03.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2015 - 31.07.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Elina Botha
- Ulla Markkanen
- Anna Rinne
- Ella Puranen
- Vastuuhenkilö
- Anna Rinne
- Opintojakso
- 7K00BK19
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-osaa ohjatusti yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä sekä moniammatillisen työryhmän jäsenenä arvioida hoidon tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida raskaus- ja lapsivuodeajan ja naistentauteja sairastavan asiakkaan ja hänen perheensä hoitotyötä sekä lastenhoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen.
- tunnistaa ja osaa ottaa puheeksi asiakkaan kanssa seksuaali- ja lisääntymisenterveyteen liittyviä haasteita naisen elämänkaaren aikana.
-osaa tukea perheen tarpeet, voimavarat ja tukiverkostot huomioiden perheitä vanhemmuuteen kasvussa ja lapsen kasvatuksessa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä
-osaa tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperhettä terveellisiin elämäntapoihin ja päihteettömyyteen.
-tunnistaa tavallisimmat raskauteen ja synnytyksen jälkeiseen toipumiseen liittyvät häiriöt ja tavallisimmat naistentaudit ja osaa ohjata potilaan tilanteen vaatimaan hoitopaikkaan.
-tietää tavallisimmat lastentaudit ja osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
Sisältö (Opintojakso)
- nainen gynekologisena potilaana elämänkaaren eri vaiheissa
- sairaanhoitaja seksuaaliterveyden edistäjänä ja parisuhteen ja vanhemmuuteen kasvun tukijana
- naistentautien, raskausajan, synnytyksen ja lapsivuodeajan lääkehoito
- raskaus- ja lapsivuodeaika ja niihin liittyvät häiriöt, raskauden aikainen/ synnytyksen jälkeinen ohjaus, hoito ja seuranta
- terveelliset elämätavat ja päihteettömyys raskaus- ja imetysikana
- synnyttäneen äidin, vastasyntyneen ja perheen hoitotyö
- terveen lapsen kasvu, kehitys ja kasvatus ja päivittäinen hoito
- lasta koskevat oikeudet ja lasten hoitotyön periaatteet
- vuorovaikutus, kommunikointi, ohjaus ja leikki lapsen/perheen kanssa
- lasten hoitotyö ja tavallisimmat sairaudet
- erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoitotyön perusteet
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoidon perusteet
- lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lapsen saattohoito, kuolema
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
alkuvaiheen opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttien ajankohdat ja uusintapäivät ilmoitetaan lukujärjestyksen valmistuttua
Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
-
-uusintatentit:
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
-
-uusintatentit:
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit
-
Osa 4 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-
-uusintatentit:
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritetut tehtävät, osallistuminen opetukseen. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa tunneilla.
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
-hyväksytty/hylätty
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät, osallistuminen opetukseen. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa tunneilla.
-Lastentaudit: 30 väittämää, joista 23 oikein hyväksyttyyn suoritukseen.
Osa 4 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskujen suorittaminen hyväksytysti.
Osa 5 Itsenäinen työskentely
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, itsenäinen opiskelu, itsenäiset tehtävät
Oppimateriaalit
Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
1. Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu. (sivut 18-23,38-58,73-111,116-133,185-186,205-207).
2. Ihme, A. & Rainto, S. 2014. 2.painos. Naisen terveys. Edita.
3. Nurminen, M-L. 2011. Lääkehoito. Naistentautien ja synnytysten yhteydessä sekä raskauden ehkäisyyn käytettävät lääkeaineet, Hormonihoidot, Raskauden ja imetyksen aikainen lääkehoito. WSOY.
4. Leino- Kilpi, H. & Välimäki; M. 2009. Etiikka hoitotyössä. Eettiset ongelmat hoitotyöntekijän ja naisen tai perheen välisessä suhteessa. WSOY.
5. Susi, J. 2011. Gynekologisen syöpäpotilaan seksuaalineuvonta. Teoksessa Ritamo, M., Ryttyläinen–Korhonen, K., & Saarinen, S. (toim.) Seksuaalineuvonnan tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti 27/2011.
6. Kansaneläkelaitos (Kela 2014) www.kela.fi Lapsiperheen tuet
7. Anttila, Hellsten, Rantala, Routamaa, Syrjälä, Vuento (toim.) 2010: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Gynekologisiin toimenpiteisiin ja keisarinleikkauksiin liittyvät infektiot, Synnytyksen aikaiset ja vastasyntyneen infektiot ja rintamaidon hygienia.
8. Hoitotyön suositus http://hotus.fi 2010 Raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen äidin sekä perheen imetysohjaus
9. Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
1. Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2012.
2. Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
3. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
4. Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5. Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä
6. Rajantie, Mertsola & Heikinheimo (toim.) Lastentaudit, Duodecim. Uusin painos. E-aineistona Terveysportti>Oppiportti. (soveltuvin osin: Mitä lapset Suomessa sairastavat; Lasten lääkehoidon erityispiirteitä; Vammainen lapsi; Vastasyntyneen sairaudet; Lihavuus; Nestetasapaino ja sen häiriöt; Infektiotaudit; Allergiat; Astma; Diabetes; Syöpäsairaudet; Munuaisten ja virtsateiden sairaudet: virtsatieinfektio; Suoliston, maksan ja haiman sairaudet: vatsakipu, koliikki, ummetus, akuutti ripuli, krooninen tulehduksellinen suolistosairaus; Neurologiset ongelmat; Sosiaalipediatria – lapsen kaltoinkohtelun eri muodot: lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö; Myrkytykset; Lasten yleiskirurgia)
7. Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Osa 4 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
1. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
2. Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Nainen, perhe ja lapsi hoitotyön asiakkaana opintojakso on 8 opintopistettä eli 216 tuntia opiskelijan työtä.
Äitiys- ja naisenhoitotyö sekä synnytysoppi 4 op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (teoriatunnit, 2h koe, 21h itsenäiseen työskentelyyn tenttikirjallisuuteen perehtyminen 68h). Äitiyshoitotyön orientoiva harjoittelu 1op, sisältää 8h kontaktia ja 19 h itsenäistä työtä. Tämä itsenäinen työ osoitetaan äitiyshoitotyön tenttimateriaalin lukuun.
Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (teoriatunnit 16h, 2h koe, 21h itsenäiseen työskentelyyn tenttikirjallisuuteen perehtyminen 67h).
Sisällön jaksotus
Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit
Osa 4 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 5 Itsenäinen työskentely
Lisätietoja opiskelijoille
Sekä Äitiys- ja naisenhoitotyön että lasten ja nuorten hoitotyön ensimmäisillä tunneilla on läsnäolovelvollisuus.
7K00BK19 Nainen, perhe ja lapsi hoitotyön asiakkaana opintokokonaisuus koostuu 4 opintopisteen Äitiys- ja naisenhoitotyön sekä synnytysopin osasta sekä 4 opintopisteen Lasten ja nuorten hoitotyön, lastentautien osasta. Lääkelaskut ja pienryhmätyöskentely ovat osa opintokokonaisuuden sisältöä.
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit
-Lastentautien opetus on integroitu Lasten ja nuorten hoitotyön opetukseen
Osa 4 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Lääkelaskukoe sisältää lasten lääkelaskuja. Kaikki laskut suoritettava oikein hyväksyttyyn suoritukseen.
Osa 5 Itsenäinen työskentely. Tehtävät annetaan kurssin ensimmäisellä tunnilla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Äitiys-, naisen- ja lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita, naistentautien eikä raskaus - ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti äitiys-, naisen- ja lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisen- ja lastenhoitotyön sekä näiden hoitotyön alojen erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys -, naisen- ja lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys -, naisen- ja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Ymmärtää äitiys-, naisen- ja lastenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisen- ja lastenhoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä
- Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata äitiys -, naisen ja lastenhoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys-, naisen- ja lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
• Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiyshoitotyön, naisenhoitotyön ja lastenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys -, naisen- ja lastenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä
• Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet, naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
• osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -, naisen- ja lastenhoitotyössä
• Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-, naisen- ja lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon