Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2015 - 31.07.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.03.2015 - 31.07.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Heidi Valtatie
- Piia Lavonius-Ylönen
- Vastuuhenkilö
- Piia Lavonius-Ylönen
- Pienryhmät
- ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- Opintojakso
- 7K00BC54
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osa1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä
Ryhmätentti 24.4.2015.
Uusintakoepäivät: 1. uusintakoe 26.5.2015; 2. uusintakoe (elokuun uusintakoepäivä)
Osa2 Muistisairaan kohtaaminen 17.5.2015 mennessä.
Kotitentti/yksilötentti (täydentyy kevään aikana)
Uusintakoepäivät:(täydentyy kevään aikana)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
- tehtävät tabula-alustalla
- kulttuuri ryhmätehtävä
-painokerroin 3
-lähiopetuksessa 100% pakollinen läsnäolo
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen
-hyväksytty / hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
- Simulaatio
- Oppimispäiväkirja
- verkkoluennot
-verkkotyöskentely
Oppimateriaalit
-ajankohtaiset artikkelit
-kirjallisuus:
• Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
• Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
• Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
• Voutilainen P. & Tiikkainen P. (toim. ) Gerontologinen hoitotyö. WSOYpro oy. 2010 ss. 219-246
Tenttimateriaali:
Osa 1: Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 3. uudistettu painos.
Osa 2: Tunnilla annetut ajankohtaiset artikkelit ja käsitellyt asiat
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö yhteensä 108 tuntia.
Koostuu lähiopetuksesta, itsenäisistä tehtävistä ja verkko-opetuksesta.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet
- Tietää mitä vuorovaikutus on ja mitä se on taitoina
- Osaa havainnoida ja tunnistaa toisen ihmisen vuorovaikutuksen piirteitä
- Tietää mitä on ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä ja ymmärtää aidon läsnäolon merkityksen ammatillisessa kohtaamisessa
- Osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- Osaa arvioida omaa toimintaansa kohtaamistilanteissa ja osaa hyödyntämää saamaansa palautetta itsensä kehittämisessä
- Tiedostaa vuorovaikutustilanteiden kulttuurisidonnaisuuden
- Osaa omalla toiminnallaan vaikuttaa vuorovaikutustilanteen etenemiseen
- Osaa kohdata muistisairaan ammatillisesti
Sisältö
- Vuorovaikutus taitona
- Ammatillinen vuorovaikutus yksilöiden ja perheiden kanssa
- Työelämätaidot
- Tiimityötaidot
- Reflektointitaidot
- Erilaisuuden (ikä, sukupuoli, kulttuuritausta, kieli, aistivajeet ym.) merkitys vuorovaikutustilanteissa
- Toiminta yllättävissä ja uhkaavissa vuorovaikutustilanteissa
- Muistisairaan potilaan kohtaaminen
Pienryhmään osallistuminen pakollista
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävän taso ei täyty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ylempi kategoria sisältää alemman.
Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ylempi kategoria sisätlää alemman.
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät