Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2015 - 31.07.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.03.2015 - 31.07.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Heidi Valtatie
Piia Lavonius-Ylönen
Vastuuhenkilö
Piia Lavonius-Ylönen
Pienryhmät
ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
ryhmä 1
ryhmä 2
Opintojakso
7K00BC54

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa

Sisältö (Opintojakso)

- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä
Ryhmätentti 24.4.2015.
Uusintakoepäivät: 1. uusintakoe 26.5.2015; 2. uusintakoe (elokuun uusintakoepäivä)
Osa2 Muistisairaan kohtaaminen 17.5.2015 mennessä.
Kotitentti/yksilötentti (täydentyy kevään aikana)
Uusintakoepäivät:(täydentyy kevään aikana)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
- tehtävät tabula-alustalla
- kulttuuri ryhmätehtävä
-painokerroin 3
-lähiopetuksessa 100% pakollinen läsnäolo
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen
-hyväksytty / hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
- Simulaatio
- Oppimispäiväkirja
- verkkoluennot
-verkkotyöskentely

Oppimateriaalit

-ajankohtaiset artikkelit
-kirjallisuus:
• Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
• Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
• Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
• Voutilainen P. & Tiikkainen P. (toim. ) Gerontologinen hoitotyö. WSOYpro oy. 2010 ss. 219-246
Tenttimateriaali:
Osa 1: Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 3. uudistettu painos.
Osa 2: Tunnilla annetut ajankohtaiset artikkelit ja käsitellyt asiat

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö yhteensä 108 tuntia.
Koostuu lähiopetuksesta, itsenäisistä tehtävistä ja verkko-opetuksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteet
- Tietää mitä vuorovaikutus on ja mitä se on taitoina
- Osaa havainnoida ja tunnistaa toisen ihmisen vuorovaikutuksen piirteitä
- Tietää mitä on ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä ja ymmärtää aidon läsnäolon merkityksen ammatillisessa kohtaamisessa
- Osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- Osaa arvioida omaa toimintaansa kohtaamistilanteissa ja osaa hyödyntämää saamaansa palautetta itsensä kehittämisessä
- Tiedostaa vuorovaikutustilanteiden kulttuurisidonnaisuuden
- Osaa omalla toiminnallaan vaikuttaa vuorovaikutustilanteen etenemiseen
- Osaa kohdata muistisairaan ammatillisesti
Sisältö
- Vuorovaikutus taitona
- Ammatillinen vuorovaikutus yksilöiden ja perheiden kanssa
- Työelämätaidot
- Tiimityötaidot
- Reflektointitaidot
- Erilaisuuden (ikä, sukupuoli, kulttuuritausta, kieli, aistivajeet ym.) merkitys vuorovaikutustilanteissa
- Toiminta yllättävissä ja uhkaavissa vuorovaikutustilanteissa
- Muistisairaan potilaan kohtaaminen
Pienryhmään osallistuminen pakollista

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tyydyttävän taso ei täyty.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ylempi kategoria sisältää alemman.
Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ylempi kategoria sisätlää alemman.
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät

Siirry alkuun