Siirry suoraan sisältöön

Markkinointitutkimus, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: HA100A-10-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2015 - 10.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 07.06.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
TAMK Virrat
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 26
Koulutus
Liiketalouden koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Pirkko Varis
Pienryhmät
Avoin amk (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Pienryhmät
Avoin amk
Opintojakso
HA100A-10

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson tyyppi
Pakollinen

Opintojakson taso
Ammattiopinnot

Opintojakson tavoite
Opiskelijalla on kokonaisnäkemys markkinoinnin suunnittelusta, organisoinnista ja seurannasta. Hän ymmärtää markkinoinnin suunnittelun merkityksen yritykselle osana yrityksen kokonaissuunnittelua. Opiskelija osaa käsitellä ja analysoida hankkimaansa markkinainformaatiota sekä hyödyntää suunnittelutekniikoita oman alansa tuotteiden ja palvelujen sekä kilpailukeinojen kehittämisessä asiakaslähtöisesti. Opiskelija perehtyy markkinoinnin strategiseen suunnitteluun päätöksenteon perustana sekä markkinointisuunnitelmien ja -ohjelmien laatimiseen. Opiskelija pystyy arvioimaan kannattavuutta toiminnan mukaan. Asioiden tarkastelussa otetaan huomioon PK-yritysten näkökulma. Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen markkinoinnin johtamisen apuvälineenä sekä markkinointitutkimuksen prosessin, tutkimusmenetelmät ja niiden käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksia sekä hyödyntää niitä päätöksenteossa. Opiskelija ymmärtää ostojen vaikutuksen kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavan yrityksen kannattavuuteen ja perehtyy alihankintatoimintaan.

Opintojakson sisältö
- markkinoinnin informaatiojärjestelmät
- markkina-, kysyntä-, kilpailutilanne- ja yhteisötekijäanalyysit
- yritysanalyysit
- markkinoinnin johtaminen
- markkinoinnin strateginen ja operatiivinen suunnittelu
- kannattavuuden suunnittelu ja kannattavuuden arviointi sekä kannattavuuden parantaminen
- informaatiolähteet
- markkinointitutkimuksen kohteet ja käyttö suunnittelussa ja valvonnassa
- markkinointitutkimuksen menetelmät
- markkinointitutkimuksen suunnittelu ja toteutus eri vaiheineen
- marketing management and marketing mix decisions
- rahoitus ja maksuliikenne
- riskien hallinta kv. liiketoiminnoissa


Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, case-tehtävät, esseet, osittain virtuaalitoteutuksena, tutkimusprojekti

Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luentoihin, harjoituksiin ja muuhun toimintaan, case-tehtävien tekeminen ja niiden käsittelyyn osallistuminen, esseet ja tentti.

Edellytys opintojaksolle pääsemiseksi
Ei vaadita

Kirjallisuus
Sovitaan opintojakson alussa.

Opettajan nimi
Pirkko Varis,vierailevat luennoitsijat

Opetusvuosi
3

Kevät- vai syyskaudella/ Periodit joissa opintojakso menee
syys- ja kevätlukukausi

Opetuskieli
Suomi ja englanti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Kaikki työ arvioidaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktisessioihin, muuhun toimintaan ja markkinointisuunnitelma.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, osittain virtuaalitoteutuksena, markkinointisuunnitelman laatiminen.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakon alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä opintojakso on 5 op:n laajuinen, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijatyötä. Kontaktikertoja on 5 ja niiden ajankohdat on mainittu kohdassa työnjako. Muut tunnit käytetään tehtävien tekemiseen ja markkinointisuunntelman laatimiseen.

Sisällön jaksotus

Opintojakson toteutuksen hoitaa Pirkko Varis. Ensimmäinen kontaktikerta pidetään pe 6.11.2015. Muut kontaktikerrat pidetään pe 29.1.2016, pe 12.2.2016, pe 8.4.2016 ja pe 20.5.2016.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Markkinointisuunnitelma yritykselle tai organisaatiolle.

Kansainvälisyys

Mahdollista laatia markkinointisuunnitelma kansainväliselle yritykselle.

Lisätietoja opiskelijoille

Liiketalouden koulutusohjelma, Virrat. Lisätietoja: lehtori, markkinointi Pirkko Varis, puh. 050 329 3144, email: pirkko.varis@tamk.fi

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saavuttanut kurssin tavoitteita hyväksytysti. Opiskelija ei pysty tunnistamaan, määrittelemään eikä käyttämään hyväksi keskeisiä käsitteitä ja malleja. Opiskelija ei onnistu tuottamaan markkinointisuunnitelmaa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tunnistaa, pystyy määrittelemään ja käyttämään hyväksi keskeisiä käsitteitä ja malleja. Markkinointisuunnitelma jää tasolle 1-2.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson sisältöä hyvällä tasolla, kuitenkin taidot ja kompetenssit vaativat lisää kehittämistä. Opiskelija osaa määritellä ja soveltaa käsitteitä ja malleja hyvin sekä pystyy soveltamaan niitä käytäntöön useimmissa tehtävissä. Markkinointisuunnitelma on tasolla 3-4.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee käsitteet ja mallit kiitettävällä tasolla. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Markkinointisuunnitelma on saavutttanut erinomaisen tason.

Siirry alkuun