Markkinointitutkimus, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HA100A-10-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.08.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 07.06.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- TAMK Virrat
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 26
- Koulutus
- Liiketalouden koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Pirkko Varis
- Pienryhmät
- Avoin amk (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Pienryhmät
- Avoin amk
- Opintojakso
- HA100A-10
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson tyyppi
Pakollinen
Opintojakson taso
Ammattiopinnot
Opintojakson tavoite
Opiskelijalla on kokonaisnäkemys markkinoinnin suunnittelusta, organisoinnista ja seurannasta. Hän ymmärtää markkinoinnin suunnittelun merkityksen yritykselle osana yrityksen kokonaissuunnittelua. Opiskelija osaa käsitellä ja analysoida hankkimaansa markkinainformaatiota sekä hyödyntää suunnittelutekniikoita oman alansa tuotteiden ja palvelujen sekä kilpailukeinojen kehittämisessä asiakaslähtöisesti. Opiskelija perehtyy markkinoinnin strategiseen suunnitteluun päätöksenteon perustana sekä markkinointisuunnitelmien ja -ohjelmien laatimiseen. Opiskelija pystyy arvioimaan kannattavuutta toiminnan mukaan. Asioiden tarkastelussa otetaan huomioon PK-yritysten näkökulma. Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen markkinoinnin johtamisen apuvälineenä sekä markkinointitutkimuksen prosessin, tutkimusmenetelmät ja niiden käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksia sekä hyödyntää niitä päätöksenteossa. Opiskelija ymmärtää ostojen vaikutuksen kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavan yrityksen kannattavuuteen ja perehtyy alihankintatoimintaan.
Opintojakson sisältö
- markkinoinnin informaatiojärjestelmät
- markkina-, kysyntä-, kilpailutilanne- ja yhteisötekijäanalyysit
- yritysanalyysit
- markkinoinnin johtaminen
- markkinoinnin strateginen ja operatiivinen suunnittelu
- kannattavuuden suunnittelu ja kannattavuuden arviointi sekä kannattavuuden parantaminen
- informaatiolähteet
- markkinointitutkimuksen kohteet ja käyttö suunnittelussa ja valvonnassa
- markkinointitutkimuksen menetelmät
- markkinointitutkimuksen suunnittelu ja toteutus eri vaiheineen
- marketing management and marketing mix decisions
- rahoitus ja maksuliikenne
- riskien hallinta kv. liiketoiminnoissa
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, case-tehtävät, esseet, osittain virtuaalitoteutuksena, tutkimusprojekti
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luentoihin, harjoituksiin ja muuhun toimintaan, case-tehtävien tekeminen ja niiden käsittelyyn osallistuminen, esseet ja tentti.
Edellytys opintojaksolle pääsemiseksi
Ei vaadita
Kirjallisuus
Sovitaan opintojakson alussa.
Opettajan nimi
Pirkko Varis,vierailevat luennoitsijat
Opetusvuosi
3
Kevät- vai syyskaudella/ Periodit joissa opintojakso menee
syys- ja kevätlukukausi
Opetuskieli
Suomi ja englanti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä. Kaikki työ arvioidaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kontaktisessioihin, muuhun toimintaan ja markkinointisuunnitelma.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, osittain virtuaalitoteutuksena, markkinointisuunnitelman laatiminen.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakon alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 5 op:n laajuinen, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijatyötä. Kontaktikertoja on 5 ja niiden ajankohdat on mainittu kohdassa työnjako. Muut tunnit käytetään tehtävien tekemiseen ja markkinointisuunntelman laatimiseen.
Sisällön jaksotus
Opintojakson toteutuksen hoitaa Pirkko Varis. Ensimmäinen kontaktikerta pidetään pe 6.11.2015. Muut kontaktikerrat pidetään pe 29.1.2016, pe 12.2.2016, pe 8.4.2016 ja pe 20.5.2016.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Markkinointisuunnitelma yritykselle tai organisaatiolle.
Kansainvälisyys
Mahdollista laatia markkinointisuunnitelma kansainväliselle yritykselle.
Lisätietoja opiskelijoille
Liiketalouden koulutusohjelma, Virrat. Lisätietoja: lehtori, markkinointi Pirkko Varis, puh. 050 329 3144, email: pirkko.varis@tamk.fi
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saavuttanut kurssin tavoitteita hyväksytysti. Opiskelija ei pysty tunnistamaan, määrittelemään eikä käyttämään hyväksi keskeisiä käsitteitä ja malleja. Opiskelija ei onnistu tuottamaan markkinointisuunnitelmaa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tunnistaa, pystyy määrittelemään ja käyttämään hyväksi keskeisiä käsitteitä ja malleja. Markkinointisuunnitelma jää tasolle 1-2.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson sisältöä hyvällä tasolla, kuitenkin taidot ja kompetenssit vaativat lisää kehittämistä. Opiskelija osaa määritellä ja soveltaa käsitteitä ja malleja hyvin sekä pystyy soveltamaan niitä käytäntöön useimmissa tehtävissä. Markkinointisuunnitelma on tasolla 3-4.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee käsitteet ja mallit kiitettävällä tasolla. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Markkinointisuunnitelma on saavutttanut erinomaisen tason.