Viestintä monikulttuurisessa liike-elämässä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H-316-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 21.09.2015 - 26.10.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.10.2015 - 17.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Vuokko Penttilä
- Mirja Kinnunen
- Pienryhmät
- ryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- ryhmä A
- ryhmä B
- Opintojakso
- 3H-316
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojaksolla harjaannutaan toimimaan viestijänä monikulttuurisessa viestintäympäristössä. Opiskelija voi valita 3 op:n osasuorituksena joko Expertise in English for BBA Studies tai Svenska i arbetslivet. Englannin tai ruotsin osassa opiskelija syventää erilaisissa työelämän suullisissa kielenkäyttötilanteissa tarvittavaa kielitaitoa sekä tutustuu lähemmin työelämän tapakulttuuriin.
YHTEISÖVIESTINTÄ
Opiskelija
- osaa toimia työelämän erilaisissa tilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja hyvää ilmapiiriä edistävästi
- osaa kirjoittaa informatiivisia, asiatyylisiä tekstejä ja laatia määrämuotoisia asiakirjoja
- on perehtynyt vuorovaikutustilanteiden dynamiikkaan
- osaa ottaa huomioon monikulttuurisuuden
- osoittaa perehtyneisyyttä sisäiseen viestintään ja osaa ottaa huomioon sen merkityksen omassa työssään.
EXPERTISE IN ENGLISH FOR BBA STUDIES
Opiskelija
- osaa toimia vaativammissa viestintätilanteissa kuten negatiivisten viestien välittäminen, neuvottelujen pitäminen, kriittisiin kuuntelijoihin vaikuttaminen, myös puhelimen ja videoteknologian välityksellä
- osaa valita sopivan median tilanteen mukaan ymmärtäen, miten media vaikuttaa viestintäkäyttäytymiseen
- osaa toimia itsenäisesti laajentaakseen sanavarastoaan omalla ammatillisellä erikoisalallaan
- osaa käyttää englannin kieltä työelämän ihmissuhteiden ja kumppanuuksien muodostamiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen sekä syntyperäisten että ei-syntyperäisten henkilöiden kanssa.
SVENSKA I ARBETSLIVET
Eurooppalainen viitekehys: tavoitetaitotaso B2
Opiskelija
- osaa toimia työelämän yleisissä suullisissa kielenkäyttötilanteissa: neuvottelut, puhelin, esiintyminen, små prat-tilanteet
- osaa kommunikoida interaktiivisesti tilanteen ja toiset huomioiden
- tuntee kohdekielen tapa- ja työkulttuuria.
Sisältö (Opintojakso)
YHTEISÖVIESTINTÄ
Mitä yhteisöviestinnällä tarkoitetaan?
Mitkä ovat yhteisöviestinnän keskeiset periaatteet?
Mitkä ovat yhteisöviestinnän tärkeimmät tavoitteet?
Millaisia taitoja työelämässä tarvitaan viestinnän onnistumiseksi monikulttuurisessa viestintäympäristössä?
EXPERTISE IN ENGLISH FOR BBA STUDIES
Mitä kanavia on yleisesti käytössä liikeviestinnässä?
Miten viestintäkanava vaikuttaa viestinnän luonteeseen?
Mikä on englannin kielen asema lingua francana nykypäivän työyhteisöissä?
Mikä on suullisen, kirjallisen ja ei-verbaalisen viestinnän rooli työelämän vuorovaikutuksessa?
SVENSKA I ARBETSLIVET
Miten opiskelija viestii suullisesti työelämän yleisissä viestintätilanteissa?
Miten tapa- ja työkulttuuri vaikuttavat suulliseen viestintään?
Miksi tarvitaan erityisterminologiaa tietyissä tilanteissa?
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
1. opintovuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Viestinnässä ei tenttiä, arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön ja tehtäviin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana määräytyy tehtävien ja tuntiaktiivisuuden perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot ja tuntikeskustelut, ryhmätyö, kirjallinen työ, kulttuuritehtävät
Oppimateriaalit
Kerrottu Tabulassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaavansisältöinen kurssi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ulkomaalaiset vaihto-opiskelijat ja tutkinto-opiskelijat, partneriyliopistot
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
• ei selviydy tavanomaisista suullisista ja kirjallisista kommunikaatiotilanteista
• ei kykene osallistumaan yksinkertaiseenkaan keskusteluun
• ei ymmärrä riittävästi lukemastaan/kuulemastaan, jotta pystyisi osallistumaan monikulttuuriseen tapaamiseen ja/tai tekemään välttämättömiä muistiinpanoja