Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H-331-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.07.2015 - 06.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Liiketalouden koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö
Kirsi Tanner
Opintojakso
3H-331

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojaksolla syvennetään markkinoinnin osaamista ja perehdytään markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen osa-alueisiin. Opiskelija toteuttaa itsenäisesti tai vaihtoehtoisesti opiskelijaryhmässä markkinoinnin käytännön suunnittelu- tai muun tehtävän.

Opiskelija
- osaa selittää, mitkä ovat markkinoinnin johtamisen osa-alueet ja kuinka markkinoinnin suunnittelu on osana yrityksen strategista suunnittelua ja johtamista
- osaa toteuttaa ja arvioida markkinointisuunnitelmia
- osaa seurata markkinoinnin tehokuutta ja kannattavuutta
- osaa soveltaa tietojaan markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen liittyvässä käytännön tehtävässä.

Sisältö (Opintojakso)

Mitä kuuluu markkinoinnin johtamisen kokonaisuuteen?
Mitä otetaan huomioon suunniteltaessa markinointia?
Miten seurata markkinoinnin tehtokkuutta ja kannattavuutta?

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

2. opintovuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kotitentin palautusajankohta marraskuun lopussa. Markkinointiprojektiin liittyvät esitykset kolmella viimeisellä lähiopetuskerralla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kotitentti (2 op) sisältää lähiopetukseen ja sen aineistoihin liittyviä tehtäviä (5 tehtävää), jotka annetaan vaiheittain. Opiskelijat jättävät vastaukset teoriaosuuden loputtua marraskuun lopussa. Arviointi perustuu vastausten syvällisyyteen ja laajuuteen. Tärkeätä vastauksissa on myös omakohtaiset oivallukset. Esseemuotoinen vastaus kysymyksiin ellei erikseen muuta sovita. Vähintään kahteen tehtävään vastattava hyväksyttävästi.
Käytännön markkinointiprojekti raportteineen, 3 op. Arvioinnissa huomiota projektin vaativuuteen, opiskelijan osoittamaan luovuuteen, onnistuneeseen raportointiin ja saavutettuihin tuloksiin.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Opiskelijalähtöiset vierailijat tai vierailut ja esitelmät
- Tuntiharjoitukset ja luentoja tukeva kotitentti
- Yritykselle toimeksiannosta laadittava käytännön markkinointiprojekti

Oppimateriaalit

Itsenäistä tiedonhakua ja tunnilla ilmoitettuja aineistoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kotitentti: lähiopetus n. 25 tuntia, itsenäinen työ n. 30 tuntia.
Markkinointiprojekti: ohjatut työskentelytunnit ja esitystunnit n. 15 tuntia, itsenäinen/ryhmän työskentely 50 tuntia.

Sisällön jaksotus

Aluksi teoriaosuus tehtävineen ja tämän jälkeen markkinointiprojektin toteuttaminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kotitentin voi korvata tenttimällä kaksi kirjaa (toinen markkinoinnin johtamisesta ja toinen markkinoinnin erityisalueesta). Kirjat hyväksytettävä opettajalla. Tentti yleisenä tenttipäivänä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yritysvierailijoita ja työelämälähtöisiä tehtäviä sekä markkinointiprojekti.

Kansainvälisyys

Kansainvälinen vierailijaluennoitsija mahdollinen.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osoita riittävää markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen osaamista.
Molemmat osiot sekä markkinoinnin teoria että markkinointiprojekti että tulee suorittaa hyväksyttävästi.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää opintojakson aihealueen käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä aihepiirin teemoja ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija on sisäistänyt oppimansa ja pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.

Siirry alkuun