Siirry suoraan sisältöön

Musiikin oppiminen ja erityisen tuen tarve (5op)

Toteutuksen tunnus: 2X00EV40-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.12.2018 - 21.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.01.2019 - 01.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 - 5
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Mirja Kopra
Opintojakso
2X00EV40

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson pedagoginen johtoajatus on teorian ja käytännön integrointi. Kurssilla pohditaan erilaisten tilanteiden ja esimerkkien sekä kirjallisen materiaalin valossa musiikkipedagogin lähestymistapoja, joita erilainen tuen tarve edellyttää opettajalta. Vain sillä, minkä opiskelija kokee omakohtaisena ja omaan pedagogiseen ajatteluunsa kiinteästi liittyvänä, on merkitystä karttuvan ammattitaidon kannalta. Ns. kirjatieto ei auta, jos se ei kytkeydy käytännön tilanteeseen, jossa käsitelty ilmiö tulee vastaan ’elävänä’. Näitä eläviä kohtaamisia analysoimalla syvennetään myös teoreettista ymmärrystä oppimisesta, opettamisesta ja erityisen tuen tarpeesta musiikissa.

Sisältö (Opintojakso)

1. Teema: Erityisyys, tuen tarve ja oppiminen musiikissa

• Ennen hybridiluentoa
o Tehtävä 1 Pohdintatehtävä, ennakkomateriaali TLCAMU - lue s. 5-9
o Tehtävä 2
 Tutustu Musiikin erityispalvelukeskus Resonaarin sivustoon ja materiaaleihin.
 Googlaa "figurenotes" tai Drake music scotland ja katso tämän organisaation toiminnasta ja videoista kuvionuottiasiaa.
 Etsi kokemustarinoita oppimisvaikeuksista, ADHDstä ja ADDstä. Eläydy tarinoiden tilanteisiin ja pohdi, millaisia haasteita
• Yhteinen tapaaminen (hybridiopetus) tiistai 22.1. klo 12.15-14.45
o Luento - opetuskeskustelu - workshop - reflektointi ryhmässä LIVE (Lauralla ryhmä, Mirjalla ryhmä)

• Luennon jälkeen
o Tehtävä 3, omat teemat ja kysymykset, joiden pohjalta rakentuvat teemat 4 ja 5 sekä niihin liittyvät tehtävät.
o Tehtävä 4 yksilöosa
2. Teema: Musiikki osana hyvää elämää
• Verkkoluento ja pienryhmätyöstentely (tehtävä 4 ryhmäosa) ti 29.1. klo 12.15-14.45
o musiikin oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
o erilaisia oppijoita - monipuolisia pedagogisia työkaluja
o musiikin ryhmäopetuksen haasteet

• Tehtävä 5, Observointitehtävä: Katso verkkomateriaalina oleva ryhmäopetustilanne. Kirjaa heränneitä ajatuksia ja kysymyksiä verkkoalustalle. Kommentoi ainakin kolmen muun kanssaopiskelijan kirjoituksia.

• Tehtävä 6 yksilöosa
3. Teema: Haastava ryhmätilanteet
• Verkkoluento ja pienryhmätyöstentely (tehtävä 6 ryhmäosa) ti 5.2. klo 12.15-14.45
4. Teema: Näkökulmia erityisen tuen tarpeeseen
• Verkkoluento ja pienryhmätyöstentely ti 12.2. klo 12.15-14.45
5. Teema: Sukellus projekteihin
• Verkko kick off 12.3. klo 12.15-13 Laura ja Mirja ja fasilitoitua pienryhmätyöstentelyä ti 12.2. klo 13-14.45 Mirja
6. Yhteisöllinen projekti 1 op (kaikille)
7. Pedagoginen moduli 2 op (niille, jotka tekevät kurssin 5 op laajuisena)
- suunnitellaan pienryhmissä opetustilanne, toteutetaan se ja viedään verkkoon muiden observoitavaksi - reflektio, ohjaus, analyysi
8. Lopetushybridi: Kurssin yhteenveto ja koonti
Mitä musiikkipedagogin on hyvä pohtia, osata ja ymmärtää, jotta musiikin oppiminen olisi kaikille oppijoille mahdollista?

• Yhteinen tapaaminen (hybridiopetus) tiistai 2.4. klo klo 9.15-11.30
o Loppureflektio - kokoava luento, keskustelu ja reflektiot
o Millaista erityistä tuen tarvetta soiton opiskelun alkupoluilla tai musiikkileikkikouluryhmässä?
o Verkkotuotosten lyhyet esittelyt/loppureflektiot

Arviointiasteikko

0-5

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan yhteisesti Metropolia ammattikorkeakoulun ja Tampereen ammattikorkeakoulun välillä. Metropolia ammattikorkeakoulussa vastuulehtori on Laura Huhtinen-Hildén ja Tampereen ammattikorkeakoulussa Mirja Kopra.

Opiskelija voi suorittaa opintojaksosta joko 3 op tai 5 op.

Siirry alkuun