Siirry suoraan sisältöön

Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-46-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.08.2014 - 31.12.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.09.2014 - 10.12.2014
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Liisa Laine
Anssi-Pekka Udd
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Opintojakso
7S-46

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa soveltaa tutkimuksellista otetta käytännössä ja ymmärtää tutkimuksellisen otteen merkityksen sosionomin työssä
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman
- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti
- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa

Sisältö (Opintojakso)

- työelämälähtöisten tutkimustehtävien toteuttaminen käytännössä,
- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset,
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi,
- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi,
- tutkimusetiikka ja luotettavuus,
- tutkimuksenraportointi

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" -Harjoitustyön palautus ma 27.10.2014 mennessä
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - toiminta, aineiston keruu ja raportointi lokakuun 2014 aikana
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - opintojakson aikana työstetyn oman tutkimussuunnitelmarungon palautus 16.12.2014 mennessä!!

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: 0-5
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- toiminta, aineistonhankinta kentältä, analyysi ja soveltuva raportointi pienryhmissä
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetukseen osallistuminen
- oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman rungon tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen
- ARVIOINTI 0-5
ARVOSANA KOKO OPINTOJAKSOSTA KESKIARVONA KOKONAISUUKSISTA 1 JA 3.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- lähiopetus: luennot ja harjoitustyön työstäminen
- itsenäinen työskentely:harjoitustyön täydentäminen ja viimeistely
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tutkimuksellista otetta käytännössä soveltava jalkautuminen kentälle pienryhmissä
- toiminta, aineistonhankinta, analyysi ja raportointi yksilöllisten thetävänantojen mukaisesti
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman työstäminen

Oppimateriaalit

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
-Tabulasivun materiaalit 7S-46 Määrällinen tutkimus
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- kentälle jalkautumiseen liittyvät valmiit aiheet, mahdolliset materiaalit ja aineisto
"TUTKIMUSPROSESSI JA SEN SOVELTAMINEN 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tabulasivun materiaalit - 7S-46 TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.: Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.; Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.; Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä; Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 6 op = 162 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op = 54 h":
lähiopetus: 20 h
itsenäinen työskentely: 34 h
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op = 54 h":
toteutukseen ja aiheisiin liittyvä info sekä tarvittaessa ohjaus: 12 h
yhteistyötahon kanssa/pienryhmissä työskentely - toiminta, aineiston keruu, analysointi ja raportointi: 42 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op = 54 h":
lähiopetus: 6 x 4 h = 24 h = 1 op
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan: 30 h = 1 op

Sisällön jaksotus

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op": syyskuu 2014
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op": lokakuu 2014
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op": loka-joulukuu 2014 - LÄHIKERTOJEN SISÄLLÖT:
1. SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ, TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI
2. ILMIÖ, TEORIA JA KÄSITTEET
3. TUTKIMUSOTTEET - LAADULLINEN JA MÄÄRÄLLINEN, TAPAUSTUTKIMUS JA TOIMINTATUTKIMUS, TUTKIMUSTEHTÄVÄT JA -KYSYMYKSET
4. TIETEELLISET TIEDONHANKINTAMENETELMÄT
5. ANALYYSI - LAADULLINEN SISÄLLÖN ANALYYSI
6. TUTKIMUKSEN ETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - osuudessa jalkaudutaan kentälle
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa

Lisätietoja opiskelijoille

TABULASIVUT: 7S-46 Määrällinen tutkimus; 7S-46 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (kokoava sivu)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden

Siirry alkuun