Osallisuuden edistämisen projektiopinnot (7 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-42-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.09.2014 - 31.12.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2014 - 31.12.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Ulla-Maija Takkunen
- Tapio Salomäki
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Opintojakso
- 7S-42
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää sosiaalipedagogisen työorientaation mahdollisuudet osallisuuden edistäjänä ja osaa soveltaa ko. teoriaa projektissaan
-tunnistaa toimijuus-käsitteen lähtökohdat
syventää osallisuuden käsitteeseen liittyvää ymmärrystä valitsemassaan asiakasryhmässä tai erilaisissa autenttisissa oppimisympäristöissä-
- tietää riskitekijöitä, jotka heikentävät mahdollisuuksia osallisuuteen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön kannalta
- osaa vaikuttaa eri tavoin kansalaisten sosiaalisen pääoman kasvuun
- syventää osaamistaan asiakastyön menetelmissä, joilla tuetqaan voimavaroja, osallisuutta, toimintakykyä erityisesti riskiryhmien kohdalla
- tunnistaa omia persoonallisia taitojaan ja kykyjään toimia tavoitteellisissa projekteissa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi ko. tavoitteisiin liittyvän projektin pienryhmässä yhteistyössä työelämän kanssa.
Sisältö (Opintojakso)
Sosiaalipedagoginen orientaatio eri ikäryhmissä
Osallisuus-käsitteen teoreettiset lähtökohdat
Toimijuus-käsite
Voimaantuminen, valtaistuminen, sosiaalinen pääoma
Kehittämistoiminta projektien avulla
TAMKin T&K&I- projekti- ja innovaatiotoiminta
Teknologian hyödyntäminen palveluissa
Oman projektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Seminaari A 11.12.14 (Esitellään projektin kuvaukset)
-Seminaari B Tammikuussa 2015 (Analyysi ja raportti)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Käydään läpi aloituskerralla 4.9
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Projektityöskentely
- Kirjalliset työt, projektisuunnitelman työstäminen
- Teoreettiset opiskelut (kirjallisuus ym. lähteet)
- Seminaarit
Oppimateriaalit
- Ilmoitetaan myöhemmin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
7op = 189h opiskelijan työtä
- Opiskelija tekee projektisuunnitelman ja noudattaa sitä. Jokainen seuraa omia työskentelytuntejaan kirjaten tuntinsa ja projektiin liittyvän työskentelyn ylös ja on omalle ryhmälleen vastuussa tästä.
Sisällön jaksotus
Aloitus 4.9 ap
Seminaari A 11.12.14 (Esitellään projektin kuvaukset)
Seminaari B Tammikuussa 2015 (Analyysi ja raportti)
Projektityöskentely tehdään joulukuun loppuun 2014 mennessä. Raportit valmiina Tammikuun 2015 seminaarissa.
Opiskelijat jakaantuvat ryhmiin siten, että lastensuojelumoduulin valinneista muodostetaan kaksi erillistä ryhmää ja päihde- ja mielenterveys- sekä vammaismoduulin valinneista yksi ryhmä. Lastensuojelumoduulin valinneista muodostetaan toinen ryhmä siten, että siihen tulevat opiskelijat, jotka haluavat vahvistaa päiväkotiosaamistaan. Ohjaajina näissä ryhmissä toimivat Tapio Salomäki, Riikkaelina Susipolku ja Ulla-Maija Takkunen. Tarkemmat ohjaus- ja muut aikataulut sovitaan ryhmittäin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Vastaavassa projektissa työskently. Tästä sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.
Proakatemiatoteutus:
Tämä opintojakso toteutuu sosiaalialan proakatemiaopiskelijoille proakatemiassa toteuttavien projektien myötä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Projektit toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa
Kansainvälisyys
- Projektin mukaan
Lisätietoja opiskelijoille
Nuorisoasteen toteutus
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- taloudellisten ja yhteiskunnalisten tekijöiden huomiointi/analysointi (konteksti)
- osaa soveltaa osallisuudenkäsitettä analyysin tukena
- eettiset näkökohdat projektiin liittyvissa teemoissa
- oman tekemisen ja toiminnan eettisyys ja sen arviointi