Becoming a Bachelor of Social Services (4 cr)
Code: 7S-8-3004
General information
- Enrolment period
- 01.08.2014 - 30.09.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2014 - 31.07.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Juha Santala
- Tapio Salomäki
- Raija Yliniemi
- Course
- 7S-8
Objectives (course unit)
Opiskelija
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtökohtiaan toimijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa.
Content (course unit)
- Oma elämänhistoria, arvomaailma, minäkuva ja identiteetti
- Ammatillisen kasvun prosessi, sosiaalialan kompetenssit, sosionomikoulutus, sosiaalialan työ, arvot ja etiikka, ihmiskäsitys, hyvä elämä, yksilöllisyys, osallisuus
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, oppimistyylit, aktiivisuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, asiakkaan kohtaaminen
Exam schedules
26.5 ap A1 ryhmä ap 4h Portfolioesitykset
27.5 ip A2 ryhmä ap 4h Portfolioesitykset
Assessment methods and criteria
Kokonaisuuden suorittaminen edellyttää osallistumista leirikouluun ja ryhmiin
OPINTOJAKSO ARVIOIDAAN SUORITETTU-TÄYDENNETTÄVÄ (SUORITETTU TARKOITTAA VÄH. ARVOSANAA 3)
3
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa oppimistapaansa ja itseään itseohjautuvana oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä.
Kurssin arvioinnin perustana toimii ammatillisen kasvun prosessia kuvastava portfolio, joka rakentuu vuoden aikana ohjatun ja itsenäisen työskentelyn kautta. Portfolion osalta arvioidaan sisällön lisäksi myös sen esittäminen sekä palautteen antaminen muille esittämisseminaareissa.
Portfolion palautuspäivä: 30.4.2015
Portfolioiden esityspäivät: Toukokuu 2015
Arvioinnissa huomioidaan myös tavoitteiden suuntainen toiminta ja oleminen opintojakson aikana.
Teaching methods
lähiopetus|aktivoivat kirjoitustehtävät|yhteistoiminnallinen oppiminen|harjoitukset|päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, projektipäiväkirja)|itsenäinen verkko-opiskelu
Learning materials
PORTFOLIO-ORIENTAATIONA:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.
Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää opintojaksoihin sopivaa kirjallisuutta.
Student workload
Syksyn 2014 osalta:
Lähiopetus : leirik. 16h+ ryhmät14h = 30h
Itsenäinen työskentely (reflektiotehtävät, portfoliotyöskentely, verkko-opiskelu ym.) 10 h = n. 1,5 op ( = 40,5h opiskelijan työtä)
Content scheduling
PEDAGOGIIKKA:
Opintojakso perustuu pedagogisesti sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.
OPINTOJAKSON LÄPÄISEMÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka
___________________________
OPINTOJAKSON PÄÄTEHTÄVÄNANNOT:
AMMATILLISEN KASVUN PORTFOLIO
Portfolio on kokoelma erilaisia ITSE työstämiäsi ja valitsemiasi dokumentteja, jotka kuvaavat jotenkin omaan ammatilliseen kasvuusi liittyviä ja sitä hyvin kuvaavia, SINUN mielestäsi merkittäviä asioita.
Mistä asioista sinun tulisi kuitenkin työstää materiaalia:
1. yhteenveto ammatillisesta kasvustasi päiväkirjan ym. pohjalta
2. ammatillisen kasvun teemakohtainen tarkastelu
3. katse tulevaisuuteen, omat haasteet ym.
4. itse valitsemasi, tekemäsi ja perustelemasi materiaalit - media, opiskelumateriaalit, piirrokset ym.
5. kansainvälisyys -osio: kielet, monikulttuurisuus ym.
6. verkostoituminen ja työelämäyhteydet -osio: harjoittelupaikat, työelämäyhteydet, cv ym.
Millainen portfolio on konkreettisesti:
- tulee olla omannäköinen ja kuvastaa juuri sinun persoonallisuuttasi ja ammatillisuuttasi - jos olet esim. taiteellinen, se varmaan näkyy portfolion sisällöissä ja muodossa...
- esimerkkejä portfolioista : kansio, pahvilaatikko, tulitikkurasioista koostuva kokonaisuus jne. - mielikuvitus on rajana!!!
___________________________
REFLEKTIOPÄIVÄKIRJA
Ammatillisen kasvun prosessi on nimenomaan PROSESSI, jossa keskitytään pelkän päämäärän sijasta MATKAAN. Jotta pystyt arvioimaan matkasi etenemistä, ala- ja ylämäkiä sekä risteyksiä vähintään jokaisen lukuvuoden lopussa, tarvitset siihen dokumentointivälineen - REFLEKTIOPÄIVÄKIRJAN.
Kirjaa reflektiopäiväkirjaan ajatuksiasi, tuntemuksiasi, mieltä askarruttavia kysymyksiä ym. AINAKIN Ammatillisen kasvun -opintojaksoon liittyen. Voit toki kirjoittaa päiväkirjaan myös muiden opintojaksojen herättämiä asioita. Annamme oman pohdiskelusi lisäksi ja tueksi myös joitakin päiväkirjaan kirjoitettavia reflektiotehtäviä.
Kirjoita sen verran, kun sinusta tuntuu - yksi sana voi parhaimmillaan kertoa enemmän kuin kokonainen kirja. Jälkikäteen et kuitenkaan saa enää kiinni hetkestä, joten anna sille pieni hetki aikaa.
____________________________
Opintojaksossa korostetaan prosessimaisuutta, jonka vuoksi opintojakson toteutuksessa pyritään joustavuuteen ja esimerkiksi ryhmäkohtaisten tarpeiden mukaiseen opetuksen muokkaamiseen tarvittaessa.
Opintojakson viikkokohtainen toteutussuunnitelman runko kuitenkin löytyy 14 sosi Minä ja sinä matkalla sosionomiksi moodlesivustolta. Moodle toimii tämän opintojakson osalta keskeisenä työvälineenä, josta voi mm. tarkistaa opetuksen muutokset, sisällöt, materiaalit ym.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Further information
Ajankohta
Opintojakso koskee koko vuosikurssia 14sosi
Opintojakso toteutetaan aikavälillä 26.8.2014 - 29.5.2015
RYHMIEN OHJAAJAT
Tapio Salomäki A
Juha Santala B
Raija Yliniemi C
...JA NÄIN MATKA ETENEE:
vko 35 26.8.info ja orientaatio 4 h
vk 37 11 - 12.9 Leirikoulu 16h
vk 38 - 40 ryhmäohjaus 2 h vk
vk 43 ryhmäohjaus 4 h
vk 49 ryhmäohjaus 4h
---
Kevään aikataulu :A- 8.1 ap.koko ryhmä 4h
16.2 ip koko ryhmä 4h
23.3. ap A1 ryhmä ap 4h
24.3 ip A2 ryhmä ip 4h
21.4. ap koko ryhmä 4h
26.5 ap A1 ryhmä ap 4h Portfolioesitykset
27.5 ip A2 ryhmä ap 4h Portfolioesitykset
28.5. koko ryhmä 14sosi yhteinen lopetus
Oppimistavoitteet
osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialaan
osaa arvioida omaa oppimistapaansa ja itseään itseohjautuvana oppijana
osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Palautekeskustelun avulla
Muulla tavoin
Opintojaksopalautepäivä kevät 2015, jolloin käydään avointa ja dialogista keskustelua opintojaksosta ja sen kehittämisestä.
Opintojakson lopussa aletaan myös keräämään vuosittaista systemaattista palautetta Ammatillisen kasvun prosessista tavoitteiden, sisältöjen ja pedagogiikan osalta opintojakson kehittämiseen sekä tutkimuskäyttöön.