Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-29-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2014 - 30.09.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2014 - 31.12.2014
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tapio Salomäki
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Raija Yliniemi
Vastuuhenkilö
Hanna-Kaisa Korpikoski
Opintojakso
7S-29

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.

Sisältö (Opintojakso)

Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö

Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ilmoitetaan syksyllä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kontaktiopetuksessa on pakollinen läsnäolo.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

8 x 27 = 216h
Kontaktiopetus 104 h syksy 2014
Kontaktiopetus 16 h kevät 2015
Vierailukäynnit 12h
Itsenäinen 84 h

Sisällön jaksotus

Yhteinen aloitus syyskuussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Lisätietoja opiskelijoille

Kokonaisuus jakautuu 3 opettajan kesken
Riikkaelina Susipolku 1 op psykologinen näkökulma
Tapio Salomäki Filosofinen, historiallinen ja varhaiskasvatuksen lähtökohtiin perustuva näkökulma 3op
Raija Yliniemi Varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulma 4 op

Siirry alkuun