Siirry suoraan sisältöön

Metsänhoidon vaihtoehdot ja kannattavuus (6 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BH13-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.02.2015 - 08.03.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.03.2015 - 08.05.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Miia Seilonen
Petri Keto-Tokoi
Pirjo Puustjärvi
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Petri Keto-Tokoi
Opintojakso
6M00BH13

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- tietää metsänomistajien erilaisten tavoitteiden sekä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen metsänhoidon ratkaisujen ohjaajana
-tuntee puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla
-tuntee erilaiset metsien kasvatuksen ja uudistamisen vaihtoehtoiset menetelmät ja niiden perustelut ja osaa soveltaa niitä erilaisiin tilanteisiin
-tuntee ratkaisujen vaikutuksen puuntuotannon kannattavuuteen ja osaa tehdä kannattavuusvertailuja eri vaihtoehtojen välillä
- osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja
- tietää miten metsänkäsittelymenetelmän valinta vaikuttaa puunkorjuuseen
- tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot
-tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.

Sisältö (Opintojakso)

Metsien hoidon tavoitelähtöisyys, kotimaisten puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla, metsien kasvatus ja uudistaminen erikoistilanteissa (esim. erirakenteiskasvatus, 2- jaksoiset metsät, sekametsät), metsätalouden kannattavuuden laskenta, metsänkasvatussimulaattorin käyttö, metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 8.5. klo 9.15-12.00
1. uusintatentti viikko 23
2. uusintatentti syyskuussa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti 70%
Tutoriaalityöskentely 30%
Tehtävät on oltava suoritettu, mutta niitä ei arvioida.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

PBL, tutoriaalit, itsenäinen tiedonhankinta, luennot, tehtävät, maastoretkeilyt, laskuharjoitukset MOTTI-metsänkasvatussimulaattorilla

Oppimateriaalit

Tabulaan tallennetut linkit ja aineistot.
Huuskonen, S., Hynynen, J. & Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus. Menetelmät ja kannattavuus. Metla. Metsäkustannus.
Hynynen, J., Valkonen, S. & Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus. Metla.
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. 2014. Metsänhoito. Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio.
Valkonen, S., Siren, M. & Piri, T. 2010. Poiminta- ja pienaukkohakkuut – vaihtoehtoja avohakkuille. Metsäkustannus Metla.
Pukkala, T., Lähde, E. & Laiho O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus. Joen Forest Consulting. Bookwell.
Laki metsälain muuttamisesta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutoriaalit 10 h
Maastoretkeilyt 16 h
Luennot 32 h
Itsenäistä opiskelua 70 h

Sisällön jaksotus

Toteutuksessa on kaksi tutoriaalisykliä. Ensimmäinen sykli keskittyy metsänhoidollisen osaamisen syventämiseen, aiheina puiden harvennusreaktio, puuntuotos eri kasvupaikoilla ja kasvatustiheyksillä, kasvupaikan viljavuuden hoito, kaksijaksoisten ja erirakenteisten metsien kasvatus.
Toinen sykli keskittyy metsänkasvatusvaihtoehtojen kannattavuuden vertailuun, kannttavuuden laskentaan ja metsänkasvatuksen riskeihin, kuten erilaisiin metsätuhoihin ja niiden aiheuttajiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutoriaalipoissaolojen korvaaminen metsätalouden koulutusohjelman ohjeen mukaisella tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvollisuus tutoriaaleissa, retkeilyillä ja vierailijaluennoilla. Maastoretkeilyt 22.4. ja 27.4.
Tehtävät oltava kaikki tehtynä hyväksyttyyn suoritukseen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistunut tutoriaaleihin tai muuhun läsnäoloa edellyttäviin tapahtumiin eikä korvannut niitä. Opiskelija ei ole tehnyt tutoriaalimuistiinpanoja eikä valmistautunut purkututoriaaleihin. Opiskelija ei ole tehnyt ja palauttanut tabulaan kaikkia annettuja tehtäviä. Opiskelijan osaamisessa on huomattavia puutteita tai virheitä käsitteiden käytössä sekä metsänhoitoa ja kannattavuuslaskentaa koskevissa perustiedoissa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä. Opiskelija tuntee sekametsiä, kaksijaksoisia sekä erirakenteisia metsiä koskevat metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin perillä suositusten perusteista. Opiskelija osaa tehdä kannattavuuslaskentaa MOTTI-simulaattorin avulla perustasolla. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsin kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat. Opiskelija on melko passiivinen tutoriaali-istunnoissa ja istuntoihin valmistautuminen on puutteellista.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijakoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa tehdä metsänkäsittelyratkasiun valinnan itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Opiskelija on perehtynyt metsänhoitosuosituksiin ja niiden taustalla olevaan tutkimustietoon. Opiskelija osaa kannattavuusslaskennan perusteet ja osaa käyttää MOTTI-metsänkasvatussimulaatttoria eri metsänkasvatusvaihtoehtojen kannattavuuden arvioimiseen ja vertailuun. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsin kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat ja niiden merkityksen metsänkasvatusmenetelmän valinnan kannalta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutoriaali-istuntoihin ja on valmistautunut niihin hyvin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa kuvata useita kohteelle mahdollisia vaihtoehtoisia metsänkäsittelyratkaisuja ja kuvata metsänomistajalle niiden hyviä ja huonoja puolia sekä niihin liittyviä riskejä. Opiskelija hallitsee metsänhoitosuositukset ja on perehtynyt syvällisesti niiden taustalla olevaan tutkimustietoon. Opiskelija osaa käyttää tätä tietoa metsänkäsittelymenetelmän valinnassa ja sen perustelemisessa. Opiskelija osaa kannattavuusslaskennan perusteet ja osaa käyttää MOTTI-metsänkasvatussimulaatttoria eri metsänkasvatusvaihtoehtojen kannattavuuden arvioimiseen ja vertailuun ja pystyy arvioimaan tulosten merkitystä ja luotettavuutta monipuolisesti. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat ja osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä metsänkasvatusmenetelmän valinnassa. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, retkeilyillä ja harjoituksissa, panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä.

Siirry alkuun