Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalvelu, ammatilliset vuorovaikutustaidot ja ohjaus bioanalyytikon työssä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00BB81-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.09.2014 - 09.02.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2015 - 01.03.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 36
Koulutus
Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettajat
BIO-luennoitsija Virtuaalihenkilö
Kati Borg
Ulla Kähkönen
Marja Kuparinen
Pienryhmät
AB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
I (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
II (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
III (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
AB
A
B
I
II
III
Opintojakso
7B00BB81

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista
- toimii rakentavasti, tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa ja työyhteisöissä
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi bioanalyytikon työssä tarvittavia opetus- ja ohjaustilanteita
- tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- huomioi asiakaslähtöisyyden ja tukee ohjattavan omaa aktiivisuutta
- tiedostaa omaan alaan liittyviä tiedotettavia kysymyksiä
- on selvillä ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittämisen merkityksestä

Sisältö (Opintojakso)

Vuorovaikutustyylit ja -tavat sekä sanaton viestintä
Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu
Erilaisten ja eri-ikäisten asiakkaiden kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Oppiminen, erilaiset oppimiskäsitykset ja -tyylit
Asiakkaan, opiskelijoiden ja terveydenhuoltohenkilöstön ohjaaminen
Ohjaus- ja potilasohjemateriaali
Opetustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi
Ammatillinen kehittyminen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

kevät 2014
Asiakaspalvelu/ ohjaus Koe 4.3.2015
1. uusinta 15.4.2015
2. uusintakoe 12.5.2015

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjaus bioanalyytikon työssä: ennakkotehtävät, osallistuminen pohdintatehtäviin ja keskusteluihin lähiopetuksessa ja ryhmäkoe.
Asiakaspalvelu: ryhmätehtävien purut ja keskustelu

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ongelmakeskeinen oppiminen, pohdintatehtävät, opetuskeskustelut, opetustuokiot ja tehtävien purkuseminaarit. Erilaiset harjoitukset ja todelliset ohjaus-, opetus- ja palvelutilanteet. Itsenäisessä opiskelussa kirjallinen materiaali ja pohdinta.

Oppimateriaalit

Lähiopetuksessa käsitelty materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Asiakaspalvelu, Opetus ja ohjaus 20 h lähiopetusta (sis. kokeen)MK osuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätiedot

Toteutuu osin yhteistyössä terveysalan muiden opiskelijoiden kanssa
Opintojakso sisältää harjoittelua

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tietää vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa omia vuorovaikutus-toimintatapojaan ja pyrkii kehittämään omia toimintatapojaan.
Opiskelija tietää mitä asioita tulee huomioida kun suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan bioanalyytikon työssä tarvittavia opetus- ja ohjaustilanteita
Opiskelija tietää mitkä asiat ovat olennaisia asiakkaille tuotetun materiaalin tuottamisessa
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan ja pyrkii sopeuttamaan toimintaansa asiakkaan tarpeisiin
Opiskelija tuntee omakohtaisen kasvun ja oppimisen merkityksen ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittymisessä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä ja pystyy pääosin huomioimaan näitä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija tunnistaa omia vuorovaikutus-toimintatapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa.
Opiskelija haluaa kehittää vuorovaikutus- ja asiakaspalvelutaitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelijalla on valmiuksia tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida bioanalyytikon työssä tarvittavia tavallisimpia opetus- ja ohjaustilanteita
Opiskelija osaa analysoida ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakaslähtöisyyden
Opiskelija osaa jakaa tietoa oman alansa perusasioista
Opiskelija tuntee omakohtaisen kasvun ja oppimisen merkityksen
Opiskelija on selvillä ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittämisen merkityksestä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä ja osaa huomioida nämä toimiessaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija tuntee omia vuorovaikutus-toimintatapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa.
Opiskelija osaa ja haluaa kehittää vuorovaikutus- ja asiakaspalvelutaitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelija omaa valmiuksia tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida bioanalyytikon työssä tarvittavia opetus- ja ohjaustilanteita
Opiskelija osaa tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
Opiskelija osaa huomioida asiakaslähtöisyyden ja tukea ohjattavan omaa aktiivisuutta ja vastuullisuutta
Opiskelija osaa tiedottaa oman alansa asioista
Opiskelija sisäistää omakohtaisen kasvun ja oppimisen merkityksen
Opiskelija on selvillä ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittämisen merkityksestä

Siirry alkuun