Professional English for Social Work (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-21-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.11.2014 - 14.02.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2015 - 09.03.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- osaa kertoa työkokemuksestaan ja kirjoittaa työhönsä liittyvän raportin
- osaa antaa asiakkaalle yksityiskohtaisia ohjeita ja kysyä haastattelussa tarkoituksenmukaisia tietoja sensitiivisellä tavalla
- osaa valitsemansa asiakasryhmän erityisalan sanastoa niin, että pystyy ymmärtämään alan ammatillisia tekstejä.
Sisältö (Opintojakso)
- Asiakkaan ohjaus – ja haastattelutilanteet
- Sosiaaliturva ja -palvelut
- Työharjoitteluraportti
- Työpaikkahaastattelu
- Autenttiset ammatilliset tekstit omavalintaiselta erityisalalta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen koe viimeisellä kerralla eli 2.3.2015
Suullinen koe erikseen sovittuina ajankohtina.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus.
Lähiopetus, yksilö-, pari- ja pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät
Oppimateriaalit
Saarinen & Saarinen Way to welfare, opettajan antama materiaali, opiskelijoiden kokoama materiaali
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus alkaa 7.1.2014 klo 9.00.
Opintojakso on tarkoitettu 13SOSIVP1-ryhmälle
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-opiskelija ei pysty osallistumaan suullisen vuorovaikutukseen, koska ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/ tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta
-ääntäminen vaikeasti ymmärrettävää
-opiskelija hallitsee erittäin suppean sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumaan. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja
-perusrakenteiden hallinta puutteellista
-opiskelija ei suoriudu kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla
-ei kirjoita ymmärrettävästi
-vaikeuksia löytää tietoa tekstistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-selviytyy rutiiniluonteisissa suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. sähköposti, cv, työyksikön esittely, omasta työstä kertominen)
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan elämäntilanteeseen liittyviä , välttämättömiä tietoja sekä kirjaamaan asiakkaan antamat tiedot oikein hoidon tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
-käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa
-ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat sosiaali- ja terveysalan teksteistä
Lingvistinen osaaminen:
-Selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
-kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
-ääntää ymmärrettävsäti
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja –kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi)
-osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. asiointiohjeet, palveluohjaaminen)
-selvittää asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa tai elämäntilannetta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä sekä pystyy vastaamaan asiakkaan esittämiin kysymyksiin
-käyttää ja ymmärtää keskeistä sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat sosiaali- ja terveysalan teksteistä ilman apuvälineitä
Lingvistinen osaaminen:
-keskustelee ammattialaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
-kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
-käyttää rakenteita pääsääntöisesti oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja –kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. raportointi, palaverit)
-pystyy haastattelemaan asiakkaita tilanteen edellyttämällä tavalla ja viestimään myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa ammattimaisella tavalla
-käyttää ja ymmärtää vaativaakin sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä
-ymmärtää sekä pääkohdat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa
Lingvistinen osaaminen:
-keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
-kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
-ääntää luontevasti ja selkeästi