Kadut ja kaavoitus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5R00BD64-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2014 - 15.09.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2014 - 12.12.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennustekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 40
- Koulutus
- Rakennustekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Pentti Silen
- Reijo Rasmus
- Opintojakso
- 5R00BD64
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tietää kaupunkien liikenneväylien luokituksen, niihin liittyvän lainsäädännön ja katusuunnitelmatasot sekä osaa tulkita katusuunnitelmapiirustuksia. Hän tuntee yhdyskunnan vesihuollon järjestämisperiaatteet ja osaa tulkita vesihuoltopiirustuksia. Opiskelija tuntee Suomen kaavoitusjärjestelmän, kaavatasot ja osaa tulkita asemakaavapiirustuksia ja –merkintöjä. Hän on tutustunut myös infrarakentamiseen ammattialana sekä sen opetuksen sisältöön.
Sisältö (Opintojakso)
Liikenneväylien luokitus, lainsäädäntö ja hallinto, katusuunnitelmat, katugeometrian perusteet, katupiirustukset ja merkinnät, vesihuollon rakenteet, laitteet ja ratkaisuperiaatteet, yhdyskuntasuunnittelun perusteet, kaavajärjestelmä ja –tasot, asemakaavapiirustukset ja –merkinnät sekä detaljikaavojen tulkinta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksen aikana pidetään kaksi välikoetta. Koko opintojakson uusintatenttipäivät ovat rakentajien yleisinä tenttipäivinä 5.2.2015 sekä 9.4.2015.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä osallistumista oppi- ja harjoitustunneille (>50 % läsnäolo). Opintojaksolla pidetään kaksi välikoetta. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat kokeiden lisäksi tunneille osallistuminen, harjoitustehtävien ja -töiden suorittaminen sekä tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus|opetuskeskustelu|kokeet|harjoitukset|esitelmät|harjoitustehtävät.
Oppimateriaalit
Tuntimuistiinpanot, oppituntimateriaalit ja sähköinen oppimateriaali (mm. maantiet kaavoituksessa,osa, Katu 2002, Katusuunnittelun ja -rakentamisen ohjeet (määrätään kokeeseen tulevat sivut) sekä vesihuollon sähköinen oppimateriaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus yhteensä 70 h. Lisäksi normaali keskimääräinen itsenäinen työskentely.
Sisällön jaksotus
Opintojakson aihepiirijako ja ohjeelliset tuntimäärät, jotka saattavat hiukan vaihdella mm. opiskelijoiden kiinnostuksesta johtuen:
Kaavoitusosio (n. 20 h)
1. Peruskäsitteet, yks:n historia, arvot ja tavoitteet, 4 h
2. Maankäytön suunnittelujärjestelmä, 1 h
3. Valtakunnalliset tavoitteet, maakuntakaava, 2 h
4. Yleiskaava ja asemakaava, 6 h
5. Laatimisprosessi, kaava-asiakirjat, kaavatalous, 2 h
6. Kaavamerkinnät ja –määräykset, vaikuttaminen, 3 h
7. Kokeet, arviointi ja kurssipalaute, 2 h
Kadut -osio (32 h):
1. Esittelyt ja peruskäsitteet, 4 h
2. Katuluokitus, hallinto ja lainsäädäntö, 4 h
3. Katujen ominaisuudet, poikkileikkaus, rakenteet, 6 h
4. Katugeometrian perusteet, 6 h
5. Katusuunnitelmat ja niiden tulkinta, 6 h
6. Katu, piha ja asemapiirustus, työskentely kadulla, 3 h.
7. Kokeet, palautus ja kurssiarviointi, 3 h
Vesihuolto-osio (18 h):
1. Vedenjakelu- ja viemäröintijärjestelmät ja niiden rakenteet 6 h
2. Veden kulutus, mitoitusperusteita 2h
3. Kiinteistön liittyminen vesi- ja viemäriverkostoon 2 h
4. Vesijohtojen ja viemärien rakentaminen ja materiaalit 4 h
5. Haja-asutusalueen vesihuollon järjestäminen 4 h
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: Ei esitietovaatimuksia.
Oppimistavoitteet:
1. Opiskelija tuntee Suomen kaavoitusjärjestelmän ja eri kaavatasot
2. Opiskelija osaa tulkita asemakaavapiirustuksia ja tuntee tavallisimmat asemakaavamerkinnät
3. Opiskelija tuntee katuluokituksen, katugeometrian perusteet ja katujen hallinnon periaatteet
4. Opiskelija tietää eri katusuunnitelmatasot ja osaa lukea katusuunnitelmapiirustuksia
5. Opiskelija tuntee vesihuollon järjestelmät sekä kaavoitetulla että haja-asutusalueella
6. Opiskelija osaa lukea vesihuoltopiirustuksia ja tuntee tavallisimmat piirustusmerkinnät
7. Opiskelija tuntee infrarakentamisen ammattialana
Toteutustapa
Nuorisoasteen päiväkoulutus, 13I300B
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
2 op
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta sähköisen opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Muutokset edelliseen toteutukseen:
Asemakaavojen ja suunnitelmapiirustusten lukemiseen ja tulkintaan kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Lisäksi oppimateriaalia on muokattu ja uudistettu. Peruspaketti säilyy kuitenkin palautteen perusteella hyvin pitkälle entisellään.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija täyttää oppimistavoitteet tyydyttävästi ja saa välikokeista ja harjoituksista yhteensä 20-35 pistettä. Maksimipistemäärä on 60 pistettä. Opiskelija täyttää minimiläsnäolovaatimukset ja tekee vaaditut harjoitustehtävät hyväksytysti, mutta aktiivisuus tunneilla on heikkoa. Opiskelijalla on vaikeuksia opintojakson perusajatusten hahmottamisessa sekä niiden soveltamisessa käytännön työhön. Opiskelijalla on myös puutteita aiemmin opitun tiedon omaksumisessa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija täyttää oppimistavoitteet hyvin ja saa välikokeista ja harjoituksista yhteensä 36-51 pistettä. Maksimipistemäärä on 60 pistettä. Opiskelija täyttää hyvin läsnäolovaatimukset ja tekee vaaditut harjoitustehtävät perusteellisesti ja myös aktiivisuus tunneilla on hyvää. Opiskelijalla ei ole vaikeuksia opintojakson perusajatusten hahmottamisessa eikä niiden soveltamisessa käytännön työhön. Opiskelijalla on myös hyvät tiedot aiemmin opituilta opintojaksoista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija täyttää oppimistavoitteet kiitettävästi ja saa välikokeista ja harjoituksista yhteensä 52-60 pistettä. Maksimipistemäärä on 60 pistettä. Opiskelija on erinomaisesti läsnä oppi- ja harjoitustunneilla ja tekee vaaditut harjoitustehtävät kiitettävän huolellisesti sekä täydellisesti ja myös hänen aktiivisuutensa tunneilla on loistavaa laatua. Opiskelijalla ei ole vaikeuksia opintojakson perusajatusten hahmottamisessa eikä niiden soveltamisessa käytännön työhön. Opiskelijalla on myös erinomaiset tiedot aiemmin opituilta opintojaksoista.