Skip to main content

Adult Care 1 (4 cr)

Code: 7K00CC34-3001

General information


Enrolment period
08.06.2015 - 16.08.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2015 - 20.12.2015
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
14 - 26
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Hoitotyö Luennoitsija
Anne Kivimäki
Pirkko Kivinen
Taru Manner
Person in charge
Taru Manner
Small groups
ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä 1
ryhmä 2
Course
7K00CC34

Objectives (course unit)

The student
-is able to plan, implement and evaluate health promotion and nursing of long-term patients in different stages of the most common chronic illnesses by using evidence-based knowledge;
-shows improved expertise in nursing of elderly people and their families;
-is able to guide patients and their families individually.

Content (course unit)

-crisis, depression
-nursing of patients with cardiovascular disorders
-nursing of patients with musculoskeletal disorders
-basic nursing issues in public health clinics
-dementia patients

Prerequisites (course unit)

First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies

Exam schedules

Hoitotyö koe 1/2: lokakuu 2015
Uusintakokeet 10.11.2015 ja 8.12.2015
Hoitotyö koe 2/2: 17.11.2015
Uusintakokeet 8.12 ja tammikuu 2016
- lääkelaskujen uusintamahdollisuus myös Lääkelaskupajoissa

Assessment methods and criteria

Osa 1. Hoitotyö. Opintojakso arvioidaan numeerisesti (0-5). Opiskelijan tulee saada hyväksytty suoritus kokeen jokaisesta sisältöalueesta. Lääkelasku. Osallistuminen opetukseen. Osakoe1/2.
Osa 2. Kuten osa 2, osakoe 2/2
Osa 3. Pienryhmätyöskentely. Pienryhmätyöskentely arvioidaan hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, simulaatio-oppiminen, verkko-opetus (verkkoluennot, verkkokeskustelu, ryhmätehtävät), opintokäynnit, hanketyöskentelyyn osallistuminen, luentopäiväkirja

Learning materials

KOE 1 materiaali
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. SanomaPro. Kappaleet 3(sisätauteja sairastavan hoitotyö), 6.1-6.8 (Sydänsairaudet, tutkiminen, valtimotaudit, vajaatoiminta), 9(keuhkosairaudet), 13(Tule-sairaudet) ja 15((allergiat ja ihotaudit).
Em. alueisiin liittyvä lääkehoito joko Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. kappaleet 10,11, 14 (ei anestesia-aineita) ja 20 tai Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro. Kappaleet 1, 8, 10 ja 13
Tilvis,Pitkälä, Strandberg, Sulkava, Viitanen (toim.) 2010. Geriatria. Duodecim.
Kappale Vanhusten sairaanhoidon erityispiirteitä. Kirja löytyy Terveysportista.
Case 1 ja 2 käsittelyyn liittyvien teoriatuntien materiaali
Pesonen T. 2011. Kriisihoidot somaattisen sairauden yhteydessä. Suomen lääkärilehti. tabulassa.
KOE 2 materiaali
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. Kpl 6 (Sydänsairaudet, rytmit, rakenteelliset, synnynnäiset ja tulehdukselliset sairaudet, veritukokset ja alaraajojen valtimoahtauma)
Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. kappale 11 (sydän- ja verisuonisairauksien lääkehoito) Tai vastaava osuus kirjasta Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.
Depressio. 2014. Käypä hoito suositus.
Huttunen 2006 tai 2008. Lääkkeet mielen hoidossa. (huom. löytyy sähköisenä Terveysportista)
kappaleet:
-Ahdistuneisuus ja pelko-oireiset häiriöt
-Masennus.
Tilvis,Pitkälä, Strandberg, Sulkava, Viitanen (toim.) 2010. Geriatria. Duodecim.
Kappaleet Vanhusten hoidon erityiskysymyksiä ja Kuoleva vanhus. Kirja löytyy Terveysportista.

Student workload

Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen.

Content scheduling

Osa 1 ja 2 Hoitotyö, sisältöalueet
1.Sairastuneen, psykosomaattinen oireilevan tai masentuneen ihmisen hoitotyö perusterveydenhuollossa
1.Sydän- ja verisuonisairauksia sairastava potilas perusterveydenhuollon asiakkaana
2.Muistisairaan ihmisen kohtaaminen ja hoitotyö sairauteen soveltuvin menetelmin
Kokeet 1 ja 2, sisältöalueet eritelty koemateriaaleissa.
Osa 3. Pienryhmätyöskentely
Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen

Further information

Toteutussuunnitelma täydentyy
Case 1 17.8.2015
Purku 24.8. pienryhmätyöskentelyssä ja orientoivassa harjoittelussa
Tiedonhaku. Näkökulma ja lähteet tabulaan
Case 2 / 24.8
Tiedonhaku. Essee ryhmän valitsemasta tehtävästä 5-7s. Kirjoitusasu opinnäytetyön ohjeen mukainen.eettisen näkökulman purku pienryhmäkeskusteluna
Purku 2.10. pienryhmätyöskentelyssä ja orientoivassa harjoittelussa
Casen purku simulaatiossa 2.10
Case 3 / 2.10
Casen purku orientoivan harjoittelun tunnilla 19.10
Tiivistelmä tai mind map. Lähteet tabulaan
Case 4/ 19.10
Tiivistelmä tai mind map. Lähteet tabulaan
Casen purku orientoivan harjoittelun tunnilla ja pienryhmätyöskentelynä 2.11
Case 5 / 2.11
Case purku 16.11 loppukokeen yhteydessä ja pienryhmätyöskentelynä. Tiivistelmä tai mind map. Lähteet tabulaan

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-Tunnistaa sairastumisen aiheuttaman kriisin
-Osaa huomioida potilaan psykosomaattisen kokonaistilan
-Tietää perusteet opintojaksoon sisältyvien sairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
-Tunnistaa sairastumisen vaikutuksia perheeseen
-Osaa huomioida lääketieteellisen näkökulman keskeisiin perusterveydenhuollossa esiintyviin sairauksiin
-Kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
Opiskelija
-Soveltaa oppimaansa opintojaksoon sisältyvien sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista
-Osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa perhekeskeisesti
-Tunnistaa keskeisiä perusterveydenhuollossa esiintyviä sairauksia ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
-Osaa hyödyntää hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa
-Reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
Opiskelija
-Osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
-Osaa analysoida, pohtia ja yhdistää oppimiaan asioita ammatilliseen kontekstiin
-Osaa soveltaa lääketieteellistä tietoperustaa toteuttaessaan hoitotyötä
-Osaa arvioida toimintaansa potilaan ja perheen hoitamisessa itsenäisesti
-Osaa hyödyntää ja soveltaa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa
-Reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin

Go back to top of page