Adult Care 1 (4 cr)
Code: 7K00CC34-3001
General information
- Enrolment period
- 08.06.2015 - 16.08.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 20.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 14 - 26
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Hoitotyö Luennoitsija
- Anne Kivimäki
- Pirkko Kivinen
- Taru Manner
- Person in charge
- Taru Manner
- Small groups
- ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- Course
- 7K00CC34
Objectives (course unit)
The student
-is able to plan, implement and evaluate health promotion and nursing of long-term patients in different stages of the most common chronic illnesses by using evidence-based knowledge;
-shows improved expertise in nursing of elderly people and their families;
-is able to guide patients and their families individually.
Content (course unit)
-crisis, depression
-nursing of patients with cardiovascular disorders
-nursing of patients with musculoskeletal disorders
-basic nursing issues in public health clinics
-dementia patients
Prerequisites (course unit)
First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies
Exam schedules
Hoitotyö koe 1/2: lokakuu 2015
Uusintakokeet 10.11.2015 ja 8.12.2015
Hoitotyö koe 2/2: 17.11.2015
Uusintakokeet 8.12 ja tammikuu 2016
- lääkelaskujen uusintamahdollisuus myös Lääkelaskupajoissa
Assessment methods and criteria
Osa 1. Hoitotyö. Opintojakso arvioidaan numeerisesti (0-5). Opiskelijan tulee saada hyväksytty suoritus kokeen jokaisesta sisältöalueesta. Lääkelasku. Osallistuminen opetukseen. Osakoe1/2.
Osa 2. Kuten osa 2, osakoe 2/2
Osa 3. Pienryhmätyöskentely. Pienryhmätyöskentely arvioidaan hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, simulaatio-oppiminen, verkko-opetus (verkkoluennot, verkkokeskustelu, ryhmätehtävät), opintokäynnit, hanketyöskentelyyn osallistuminen, luentopäiväkirja
Learning materials
KOE 1 materiaali
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. SanomaPro. Kappaleet 3(sisätauteja sairastavan hoitotyö), 6.1-6.8 (Sydänsairaudet, tutkiminen, valtimotaudit, vajaatoiminta), 9(keuhkosairaudet), 13(Tule-sairaudet) ja 15((allergiat ja ihotaudit).
Em. alueisiin liittyvä lääkehoito joko Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. kappaleet 10,11, 14 (ei anestesia-aineita) ja 20 tai Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro. Kappaleet 1, 8, 10 ja 13
Tilvis,Pitkälä, Strandberg, Sulkava, Viitanen (toim.) 2010. Geriatria. Duodecim.
Kappale Vanhusten sairaanhoidon erityispiirteitä. Kirja löytyy Terveysportista.
Case 1 ja 2 käsittelyyn liittyvien teoriatuntien materiaali
Pesonen T. 2011. Kriisihoidot somaattisen sairauden yhteydessä. Suomen lääkärilehti. tabulassa.
KOE 2 materiaali
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. Kpl 6 (Sydänsairaudet, rytmit, rakenteelliset, synnynnäiset ja tulehdukselliset sairaudet, veritukokset ja alaraajojen valtimoahtauma)
Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. kappale 11 (sydän- ja verisuonisairauksien lääkehoito) Tai vastaava osuus kirjasta Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.
Depressio. 2014. Käypä hoito suositus.
Huttunen 2006 tai 2008. Lääkkeet mielen hoidossa. (huom. löytyy sähköisenä Terveysportista)
kappaleet:
-Ahdistuneisuus ja pelko-oireiset häiriöt
-Masennus.
Tilvis,Pitkälä, Strandberg, Sulkava, Viitanen (toim.) 2010. Geriatria. Duodecim.
Kappaleet Vanhusten hoidon erityiskysymyksiä ja Kuoleva vanhus. Kirja löytyy Terveysportista.
Student workload
Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen.
Content scheduling
Osa 1 ja 2 Hoitotyö, sisältöalueet
1.Sairastuneen, psykosomaattinen oireilevan tai masentuneen ihmisen hoitotyö perusterveydenhuollossa
1.Sydän- ja verisuonisairauksia sairastava potilas perusterveydenhuollon asiakkaana
2.Muistisairaan ihmisen kohtaaminen ja hoitotyö sairauteen soveltuvin menetelmin
Kokeet 1 ja 2, sisältöalueet eritelty koemateriaaleissa.
Osa 3. Pienryhmätyöskentely
Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen
Further information
Toteutussuunnitelma täydentyy
Case 1 17.8.2015
Purku 24.8. pienryhmätyöskentelyssä ja orientoivassa harjoittelussa
Tiedonhaku. Näkökulma ja lähteet tabulaan
Case 2 / 24.8
Tiedonhaku. Essee ryhmän valitsemasta tehtävästä 5-7s. Kirjoitusasu opinnäytetyön ohjeen mukainen.eettisen näkökulman purku pienryhmäkeskusteluna
Purku 2.10. pienryhmätyöskentelyssä ja orientoivassa harjoittelussa
Casen purku simulaatiossa 2.10
Case 3 / 2.10
Casen purku orientoivan harjoittelun tunnilla 19.10
Tiivistelmä tai mind map. Lähteet tabulaan
Case 4/ 19.10
Tiivistelmä tai mind map. Lähteet tabulaan
Casen purku orientoivan harjoittelun tunnilla ja pienryhmätyöskentelynä 2.11
Case 5 / 2.11
Case purku 16.11 loppukokeen yhteydessä ja pienryhmätyöskentelynä. Tiivistelmä tai mind map. Lähteet tabulaan
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
-Tunnistaa sairastumisen aiheuttaman kriisin
-Osaa huomioida potilaan psykosomaattisen kokonaistilan
-Tietää perusteet opintojaksoon sisältyvien sairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
-Tunnistaa sairastumisen vaikutuksia perheeseen
-Osaa huomioida lääketieteellisen näkökulman keskeisiin perusterveydenhuollossa esiintyviin sairauksiin
-Kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
Opiskelija
-Soveltaa oppimaansa opintojaksoon sisältyvien sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista
-Osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa perhekeskeisesti
-Tunnistaa keskeisiä perusterveydenhuollossa esiintyviä sairauksia ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
-Osaa hyödyntää hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa
-Reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
Opiskelija
-Osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
-Osaa analysoida, pohtia ja yhdistää oppimiaan asioita ammatilliseen kontekstiin
-Osaa soveltaa lääketieteellistä tietoperustaa toteuttaessaan hoitotyötä
-Osaa arvioida toimintaansa potilaan ja perheen hoitamisessa itsenäisesti
-Osaa hyödyntää ja soveltaa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa
-Reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin