Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.08.2014 - 27.10.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.10.2014 - 19.12.2014
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
27 - 35
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ida Nikkola
Heidi Valtatie
Katariina Kunnas
Marita Leppänen
Vastuuhenkilö
Katariina Kunnas
Pienryhmät
ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
Opintojakso
7K00BC54

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa

Sisältö (Opintojakso)

- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa1 Vuorovaikutus
-suorituspäivä 12.12.2014
-uusintapäivät 10.2.2015 ja 17.3.2015
Osa2 Muistisairaan kohtaaminen
-suorituspäivä 17.12.2014
-uusintapäivät 13.1, 10.2 ja 17.3
-uusintapäivät

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-oppimispäiväkirjan yhteenveto palautetaan viimeistään 17.12.2014
-painokerroin 3
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-aktiivinen osallistuminen tunneilla
-painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen, oppimistehtävän tekeminen ohjeen mukaan
-hyväksytty / hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
- Oppimispäiväkirja

Oppimateriaalit

-ajankohtaiset artikkelit
-luennot ja pienryhmissä tuotettu materiaali
-kirjallisuus:
• Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
Suositeltava materiaali:
• Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
• Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
• Voutilainen P. & Tiikkainen P. (toim. ) Gerontologinen hoitotyö. WSOYpro oy. 2010 ss. 219-246

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 40h itsenäinen opiskelu 68h

Lisätietoja opiskelijoille

Pienryhmään osallistuminen pakollista

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ylempi kategoria sisältää alemman
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät

Siirry alkuun