Viestintä ja opiskelutaidot (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5T00BD03-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2014 - 07.09.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2014 - 19.12.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Talotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 35
- Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Helena Lintunen
- Vastuuhenkilö
- KIELET suomi ja viestintä Virtuaalihenkilö
- Pienryhmät
- Avoin (Koko: 2 . Avoin AMK : 2.)
- Pienryhmät
- Avoin
- Opintojakso
- 5T00BD03
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia oppimistapoja ja osaa hyödyntää niitä omassa oppimisessaan itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
- määrittää tiedon tarpeensa, arvioida ja soveltaa tietoa sekä hankkia tietoa erilaisista tiedonlähteistä
- toimia tarkoituksenmukaisesti kirjallisissa ja suullisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavastI
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
- laatia kirjallisia teknisiä dokumentteja, raportteja ja selostuksia.
Sisältö (Opintojakso)
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen.
Havainnollistaminen, äänenkäyttö, olemusviestintä, puheen sisältö ja rakenne, palaute, arviointi, tilannepuheet, vaikuttavat puheet, tiedottavat puheet, ryhmätyö- ja neuvottelutaitojen perusteet. Tekniseen kirjoittamiseen ja teknisten dokumenttien laadinta, kielenhuolto, asiakirjastandardi, raportoinnin perusteet, muistio, työnhaku (+asiakirjat), tiedottaminen, liikekirjeet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen ja säännöllinen osallistuminen lähiopetukseen, jatkuva näyttö. Kielenhuollon testi, palautettavat tehtävät, puhe-esitykset, opponointi. Arvosana määräytyy suoritettujen tehtävien arviointien keskiarvona.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, yksilö-, pari- ja ryhmätyöt, koti- ja etätehtävät
Oppimateriaalit
Lähiopetuksessa ja Tabulassa jaettava oppimateriaali.
Opiskelun tueksi sopivaa kirjallisuutta, esim.: Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2010. Tekniikan viestintä; Tarkoma, E. & Vuorijärvi, A. 2010. Ammattisuomen käsikirja.
Sisällön jaksotus
Kielenhuolto, asiatyylin perusteet, asiakirjastandardi. Työelämän tekstilajit (työnhaun asiakirjat,liikekirjeet, tiedote).
Raportoinnin perusteet. Vertailuraportin kirjoittaminen. Ryhmätyö- ja neuvottelutaitojen perusteet. Puheviestinnän perusteet, esiintymisjännitys, esityksen valmistelu ja pitäminen. Haastattelujen suullinen raportointi pareittain. Vertailuraportin esittäminen ja opponointi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista ja mahdollisista hyväksiluvuista / AHOT-menettelyistä tulee keskustella opintojakson opettajan kanssa.
Lisätiedot
You need to be able to speak Finnish to attend this course.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.