Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-29-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.08.2013 - 31.03.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.10.2013 - 31.05.2014
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Tapio Salomäki
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Eijamaria Broholm
Raija Yliniemi
Opintojakso
7S-29

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.

Sisältö (Opintojakso)

Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö

Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Raijan tentti 19.3.2014
klo 9.30- 12.30

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti ja referaatti Raija Yliniemen osuudesta
Kirjallinen tehtävä.Tapio Salomäen osuus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yhteinen orientaatio 7.1. tiistai klo 9.00-12.00
Kontaktiopetus
Vierailukäyntejä
Tehtävät ja tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus: 8x 27=216h

Sisällön jaksotus

Opettaja: 3 op Tapio Salomäki
1 op. Riikka Elina Susipolku
4 op Raija Yliniemi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailukäynnit.

Lisätietoja opiskelijoille

Tenttikirja
Varhaiskasvatuksen käsikirja. Toim. Eeva Hujala ja Leena Turja
Tabulan sivut - materiaali tulee tarkemmin.

Siirry alkuun