Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-29-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.08.2013 - 31.03.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.10.2013 - 31.05.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Tapio Salomäki
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Eijamaria Broholm
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S-29
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.
Sisältö (Opintojakso)
Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Raijan tentti 19.3.2014
klo 9.30- 12.30
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti ja referaatti Raija Yliniemen osuudesta
Kirjallinen tehtävä.Tapio Salomäen osuus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteinen orientaatio 7.1. tiistai klo 9.00-12.00
Kontaktiopetus
Vierailukäyntejä
Tehtävät ja tentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus: 8x 27=216h
Sisällön jaksotus
Opettaja: 3 op Tapio Salomäki
1 op. Riikka Elina Susipolku
4 op Raija Yliniemi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailukäynnit.
Lisätietoja opiskelijoille
Tenttikirja
Varhaiskasvatuksen käsikirja. Toim. Eeva Hujala ja Leena Turja
Tabulan sivut - materiaali tulee tarkemmin.