Kahvilatuotteet kauniisti (5 op)
Toteutuksen tunnus: V394-5-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 29.07.2013 - 03.01.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.01.2014 - 07.03.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 25
- Koulutus
- Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Taija Karhe
- Vastuuhenkilö
- Taija Karhe
- Pienryhmät
- Avoin (Koko: 2 . Avoin AMK : 2.)
- Pienryhmät
- Avoin
- Opintojakso
- V394-5
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson vastuuopettajat: Taija Karhe
5 op
Tavoite:
Opiskelija tutustuu kahvin ja kahvilakulttuurin historiaan ja osaa valmistaa erikoiskahveja. Hän osaa kehittää, muunnella konditoria- ja leivontatuotteita työelämän tarpeisiin ja ottaa huomioon tarjottavien esteettisyyden.
Opintojakson sisältö:
MITÄ estetiikka ja trendit merkitsevät kahvilatuotteissa sekä kahvilaympäristössä?
MIKSI tuotekehitys on tärkeää myytävissä tuotteissa?
MITEN kahvilakulttuuri on kehittynyt historiasta tähän päivään?
MITEN toteutan pop up kahvilan
-kahvin ja kahvilakulttuurin historia
-erikoiskahvien valmistus
-konditoria- ja leivontatuotteiden valmistus
-esteettisyys
Opetusmenetelmät / opiskelumenetelmät:
-luennot
-käytännön harjoitukset
-opintokäynnit
Arviointimenetelmät / kohteet:
-käytännön työskentely
-harjoitukset
-aktiivinen osallistuminen
Opetuskieli:
suomi
Kirjallisuus:
- Peltomäki. S., Välimäki P.A., Minni, R. & Koponen, P. 1997. Laatua leivontaan.
- Heinonen, J., Jouppila. K.& Salovaara, H. Kondiittorin käsikirja.
- Avotie, A. 1993. Värioppia ja sommittelua ruokaan.
- Avotie, A. 1991. Värioppia ja sommittelua ruokaan - keittokirja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa suomalaiseen kahvilakulttuurin historian ja alan trendit. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä. Hän ei osaa aina perustella valintojaan. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita pääasiassa omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa jäsentää kahvilakulttuuria ja toteuttaa kahvilatoimintaa valitussa ympäristössä. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja perustella valintansa. Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää suomalaisen kahvilakulttuuriin kehitykseen vaikuttaneet asiat laaja-alaisesti ja toteuttaa pop up-kahvilatoimintaa. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja sekä perustella valintojaan. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja sitoutuneesti yhteisön vaatimukset ja tarpeet huomioiden.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-käytännön työskentely
-harjoitustehtävät
-aktiivinen osallistuminen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-lähiopetus
-esitelmät
-harjoitustehtävät|
-kenttätyöskentely
-tutustumiskäynnit
Oppimateriaalit
sovitaan kurssin alkaessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on lähiopetusta
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi alkaa periodissa 3 10.1.2014 klo 9 ja päättyy 7.3.2014