Siirry suoraan sisältöön

Rakenteiden mitoitus 1 (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5R00BD44-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.07.2013 - 16.09.2013
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2013 - 31.12.2013
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
Rakennustekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Jorma Kylliäinen
Opintojakso
5R00BD44

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojaksolla esitetään käytännönläheisesti, mitä rakennesuunnittelijan työnkuvaan kuuluu ja mitä rakennesuunnittelussa tapahtuu. Opiskelija ymmärtää, mitkä ovat mitoituksessa tärkeät ja olennaiset tekijät, oppii lukemaan rakenteita ja jäykistämään oikeaoppisesti tavanomaisimmat rakennukset sekä ymmärtää eri mitoitusmenetelmien perusteet ja erot.

Sisältö (Opintojakso)

Kantavien rakenteiden suunnittelun vaiheet, runkotyypit ja niiden toimintaperiaatteet, stabiliteetti, eri mitoitusmenetelmien yhtäläisyydet ja erot, kuormat.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson varsinainen tentti pidetään ?.?.2013 oppitunneilla. Uusinta- ja korotustentit ovat ?.?. ja ?.?.2014. Tenttiin osallistumisoikeus edellyttää harjoitustehtävien suorittamista hyväksytysti (ks. Arviointi ja arviointiperusteet) sekä lähiopetukseen osallistumista kohdan ’Opiskelijan ajankäyttö’ mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana muodostuu tentin ja omalla ajalla tehtävien harjoitustehtävien (yht. 6 kpl) perusteella. Em. harjoitustehtävistä on palautettava vähintään puolet. Tenttioikeuden edellytyksenä on lisäksi harjoitustehtävistä yhteensä 1/3 oikeellisuus. Hyvin tehdyillä harjoitustehtävillä on mahdollisuus korottaa arvosanaa enintään yhden numeron verran.

Palautettavien harjoitustehtävien viimeinen palautusajankohta kerrotaan tehtävien jakamisen yhteydessä. Palautusajankohdan jälkeen tehtäviä ei oteta vastaan. Jos harjoitustehtävien suorittamista koskeva minimivaatimus ei täyty, sitä ei voi korvata tekemällä lisätehtäviä, vaan on suoritettava opintojakso kokonaan uudestaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
harjoitukset
demonstraatiot
yhteistoiminnallinen oppiminen
opetuskeskustelu
tentti

Oppimateriaalit

Diamuotoinen oppimateriaali TAMKin lähiverkossa.

Täydentävä materiaali:
RIL 201-1-2008 Suunnitteluperusteet ja rakenteiden kuormat

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus (n. 40 h) sisältää luentoja, demonstraatioita, ohjattuja tuntiharjoituksia ja tentin. Opiskelijan itsenäinen työ (n. 40 h) muodostuu omalla ajalla tehtävistä harjoitustehtävistä sekä muusta itsenäisestä opiskelusta.

Lähiopetuksen läsnäolovelvoite on 2/3 pidettyjen lähituntien määrästä.

Sisällön jaksotus

Alustava ajankäyttö (suluissa oppitunnit)
• Johdanto, opintojakson esittely (2)
• Rakenteiden suunnitteluperusteet (6)
• Kuormitukset ja niiden jaottelu (3)
• Perusrakennetyypit, omapaino, hyötykuorma (6)
• Lumikuormien määrittäminen (6)
• Tuulikuormien määrittäminen (6)
• Runkorakennetyypit ja rakenneosien liitokset (6)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee periaatetasolla keskeisimmät opintojakson sisältöön kuuluvat asiat ja osaa ratkaista yksinkertaisia laskutehtäviä ohjatusti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee ja ymmärtää opintojaksolla käsitellyt asiat sekä osaa itsenäisesti ratkaista yksinkertaisia soveltavia tehtäviä, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojaksolla käsitellyistä asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisussa. Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista haastavia soveltavia tehtäviä ja pystyy perustelemaan loogisesti ja johdonmukaisesti käyttämänsä ratkaisumenetelmät.

Siirry alkuun